kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

آقای سفیر! آلمان تحت قیمومت دولت آمریکاست؟!(خبر ویژه)

سفیر آلمان در تهران می‌گوید اروپا درباره اینستکس هیچ شرطی برای ایران نگذاشته اما ایران باید استاندار‌دهای جهانی در زمینه مبارزه با پولشویی و حمایت‌ مالی از تروریسم (FATF) را رعایت کند.

میشائیل کلور برشتولد در گفت‌وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: آلمان، فرانسه و بریتانیا مصمم هستند و همچنان در تلاشند تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، پا برجا نگه‌دارند از همین رو ما «اینستکس» را تاسیس کردیم که وظیفه‌اش تسهیل روابط تجاری میان ایران و اروپاست و از این طریق مجددا بر  اراده و تلاش خود برای حفظ ضوابط اقتصادی برجام مهر تایید زدند.
وی افزود: تمرکز «اینستکس» در مرحله اول بر آن بخش‌هایی که برای مردم ایران حیاتی‌ست، خواهد بود که اولا بخش  اساسی صادرات فعلی اروپا به ایران را شامل می‌شود: دارو، محصولات پزشکی، موادغذایی و اقلام کشاورزی و ثانیا مهم‌ترین بخش از نیازهای روزانه فعلی مردم ایران است.
سفیر آلمان درباره مشروط کردن اینستکس به پیوستن ایران به FATF گفت: ما شرطی نگذاشتیم، خیلی ساده به واقعیت‌ها اشاره کردیم  و نمی‌توانیم صورت مسئله را پاک کنیم. البته هرکس می‌تواند خود تصمیم بگیرد با این واقعیت‌ها چطور می‌خواهد کنار بیاید. آنچه مشخص است این است که اینستکس باید استانداردهای بین‌المللی در خصوص مبارزه و ممانعت از پولشویی و تامین مالی تروریسم را به صورت صد‌در‌صد مورد توجه قرار دهد. این امر برای جلب اعتماد و استفاده بخش خصوصی از اینستکس اجتناب‌ناپذیر است. در واقع این امر باید برای همه روشن و مشخص باشد. واقعیت این است که بانک‌های طرف قرارداد با شرکت‌های اروپایی که ایران روی همکاری‌شان حساب کرده‌ است خود را متعهد به توصیه‌‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در زمینه مبارزه و ممانعت از پولشویی و تامین مالی تروریسم کرده‌اند. این بدان معناست که پرداخت‌های آنها برای معاملاتی که از طریق اینستکس تسویه شده‌اند تنها زمانی امکان‌پذیر است که امور شرکای تجاری ایرانی‌شان هم طبق استانداردهای بین‌المللی بررسی شده باشند.
وی در عین حال اذعان کرد: اینستکس علیه هیچ کشوری نیست و هدف آن نیز نقض یا دور زدن تحریم‌های آمریکا نیست. اینستکس فقط می‌خواهد معاملات قانونی را امکانپذیر سازد.
اظهارات سفیر آلمان از چند جهت مخدوش و مغلوط است. اگر 3 کشور مصمم به پابرجا نگه داشتن برجام هستند، چرا به تعهدات ضد‌تحریمی خود عمل نمی‌کنند؟! این مدل حفظ برجام، یعنی فقط انجام تعهدات از سوی ایران.
اروپا در برجام متعهد به مقابله با تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی شده اما اکنون در برجام وعده تسهیل مبادله غذا و دارو با پول نفت فروخته شده ایران به کشورهای غیراروپایی را می‌دهد! این یعنی ابطال برجام و عبور از آن! در عین حال شرط همین وعده را هم تمکین به FATF می‌داند.
آقای سفیر استدلال می‌کند که ایران باید استانداردهای بین‌المللی مانند FATF را مراعات کند تا اینستکس بتواند اجرایی شود. اما باید از وی پرسید- کیهان آماده است جواب او را منتشر کند- که: آیا توافق برجام، ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و نباید اجرایی شود؟! اگر باید اجرا شود، چرا اروپا اجرا نمی‌کند و پای اینستکس را پیش می‌کشد؟ و چرا آقای سفیر می‌گوید قرار نیست با تحریم‌های آمریکا که نقض همین سند رسمی شورای امنیت است، مقابله کنیم؟ اگر قرار است با تحریم‌ها مقابله نکنند، برجام دیگر به چه دردی می‌خورد و اینستکس چه ارزشی دارد؟
اگر اروپا دنبال معاملات قانونی با ایران است، چرا آقای سفیر می‌گوید قرار نیست با تحریم‌های آمریکا مقابله کنیم؟ آیا آلمان تحت‌الحمایه آمریکا و ایالتی از ایالت‌های آمریکاست؟ قوانین ایالات متحده بر آن حکومت می‌کنند؟! یعنی آمریکا بر آلمان قیمومت دارد که سفیر واشنگتن برای دولت برلین دیکته و تعیین تکلیف می‌کند؟! این‌که توهین جناب سفیر به دولت متبوع خود است!