kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

جرج سوروس: اتحادیه اروپا اگر بیدار نشود به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد

آشفتگی‌های سیاسی در اروپا به قدری گسترده شده که حتی رهبر انقلاب‌های رنگی و متخصص کودتا در کشورهای غیر اروپایی، در‌باره فروپاشی اتحادیه اروپا و دچار شدن آن به سرنوشت شوروی هشدار داد.



«جرج سوروس» که تاکنون سنگ نظام‌های اروپایی را به سینه می‌زده و تحت شعارهای دموکراسی خواهی، در کشورهای غیر غربی مداخله می‌کرده است، با مشاهده بحران‌های نفس گیر و خطرناک در اروپا، نسبت به حساس بودن شرایط هشدار داد و ا علام کرد که ممکن است اتحادیه اروپا به سرنوشت اتحاد شوروی سابق دچار شود و از هم فرو بپاشد.
به گزارش خبرگزاری فارس: رویداد‌های کم سابقه دراروپا مثل گرایش‌های تجزیه‌طلبانه در انگلیس و اسپانیا، صعود احزاب راستگرا ، قیام سراسری فرانسوی‌ها علیه نظام سرمایه‌داری موسوم به «جلیقه زردها» و مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، آینده این اتحادیه را به حدی در خطر قرار داده که حتی فردی مثل جرج سوروس را به حرف آورده است. این میلیاردر آمریکایی-مجارستانی، که تا همین چند ماه قبل حامی سینه چاک جوامع بوده، مدتی است از افزایش تهدیدات برای این‌گونه جوامع سخن می‌گوید.
شعارهای ضد سرمایه‌داری جلیقه زرد‌های اروپایی که جان و سلامتی خود را در تظاهرات خیابانی به خطر می‌اندازند و تظاهرات و شعارهای مشابهی که این سال‌ها در آمریکا شنیده می‌شود، با عث شده که رئیس‌بنیاد‌های جامعه باز و در واقع، پرچمدار نظام سرمایه‌داری دچار ترس و وحشت شود.
البته نسخه را که جرج سوروس در یادداشت‌های خود، برای اروپایی‌ها پیچیده ، جای تامل دارد؛ او که در دهه‌های گذشته کشورهای هدف انقلاب‌های رنگی را متهم به استفاده از زور می‌کرده و به همین بهانه ، علیه آنها جنگ روانی راه می‌انداخته است، اکنون به کشورهای اروپایی پیشنهاد می‌کند برای اینکه اتحادیه اروپا به سرنوشت اتحاد جماهیر سابق دچار نشود، با ید از خود در برابر دشمنان(یا همان خیل شهروندان معترض) دفاع کنند!
سوروس در جدیدترین یاد داشت خود همچنین نوشت: «اروپا ناخواسته به سمت نیستی گام برمی‌دارد و مردم اروپا باید، قبل از اینکه بسیار دیر شود، بیدار شوند. اگر بیدار نشوند، اتحادیه اروپا به سرنوشت شوروی در سال ۱۹۹۱ مبتلا خواهد شد. ظاهرا نه رهبران و نه شهروندان عادی ما نمی‌فهمند که ما در حال تجربه یک لحظه انقلابی هستیم و طیف احتمالات بسیار گسترده است و لذا نتیجه نهایی به شدت مبهم است. اغلب ما گمان می‌کنیم که آینده کم‌وبیش شبیه حال خواهد بود. اما ضرورتا اینگونه نیست.»
سوروس ادامه داد: «مرحله تغییر بعدی، انتخابات پارلمان اروپا در می‌۲۰۱۹ خواهد بود. متاسفانه، نیرو‌های ضداروپایی در انتخابات، از مزیت رقابتی برخوردار خواهند بود. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. از جمله سیستم تحزب کهنه که در اکثر کشور‌های اروپایی نفوذ دارد، امکان‌ناپدیری عملی برای تغییر معاهدات و فقدان ابزار‌های قانونی برای منضبط کردن کشور‌های عضو که اصولی را زیرپا می‌گذارند که اتحادیه اروپا بر اساس آنها تاسیس شده است.»
همان طور که مشخص است ، سوروس با به کار بردن کلمه «بیداری» ، به طور غیر مستقیم به معترضان فرانسوی و همه اروپایی‌ها توهین کرده و حتی از مقامات اروپایی می‌خواهد که انتخابات و تحزب را مهندسی بکنند.
به نوشته این میلیاردر، سیستم تحزب کهنه مانع کسانی می‌شود که می‌خواهند ارزش‌هایی را حفظ کنند که اتحادیه اروپا بر اساس آنها تاسیس شده است.
این سیستم در مقابل، به کسانی که می‌خواهند آن ارزش‌ها را با ارزش‌های به شدت متفاوت عوض کنند، کمک می‌کند. سیستم تحزب کشور‌های فردی، شکاف‌هایی را منعکس می‌کند که در قرن‌های نوزدهم و بیستم اهمیت داشتند. مثل نزاع میان سرمایه‌دار و کارگر. اما شکافی که امروز بیشترین اهمیت را دارد، شکاف میان نیرو‌های هوادار اتحادیه اروپا و مخالفان آن است.
از دیدگاه سوروس، در انگلیس هم سیستم منسوخ احزاب مانع از این می‌شود که اراده عمومی تعبیر مناسبی داشته باشد. هم حزب کارگر و هم محافظه‌کاران هر دو از داخل دچار شکاف هستند...افکار عمومی هم از تبعات وخیم برگزیت آگاه هستند.
به گفته سوروس، ایتالیا هم با مخمصه مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ با اجرای دقیق توافق دوبلین مرتکب خطای مهلکی شد. این توافق به طور غیرمنصفانه مسئولیت کشور‌هایی نظیر ایتالیا را، که مهاجران برای ورود به اتحادیه اروپا اول به آن وارد می‌شوند، سنگین کرد. این امر، رأی‌دهندگان عمدتا طرفدار اروپا و مهاجران را در سال ۲۰۱۸ به سمت حزب ضداروپایی «لگا نورد» و جنبش «پنج ستاره» سوق داده است. حزب دمکراتیک، که قبلا پرنفوذ بود، الآن دچار آشفتگی است. البته تلاش‌هایی در جریان است تا یک لیست طرفدار اروپا تهیه شود. تلاش‌های مشابهی هم در فرانسه، لهستان، سوئد و احتمالا جا‌های دیگر هم در جریان است.
سوروس در پایان، با بیان اینکه پیروزی احزاب طرفدار اتحادیه اروپا در انتخابات آینده پارلمان اروپا دشوار است، تصریح کرد که اتحادیه اروپا بایستی از نو تاسیس شود و این تاسیس مستلزم تغییر نگرش‌ها در این اتحادیه است. به گفته این میلیاردر، رهبری کنونی اروپا، یادآور کمیته سیاستگذاری «پولیتبورو» در زمان فروپاشی شوروی است؛این کمیته به صدور فرامین ادامه می‌داد به گونه‌ای که انگار حزب کمونیست همچنان بر امور مسلط است.
افزایش شکاف آمریکا و اروپا
روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت، کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ که سال‌ها محل اتحاد و تشکیل جبهه واحد متحدان غربی بود، روز شنبه به عرصه‌ای برای حمله همه‌جانبه به سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، تبدیل شده بود.
رهبران اروپایی، دموکرات‌های آمریکایی و حتی حامیان جمهوری خواه ترامپ به رویکرد یکجانبه وی در عرصه سیاست خارجی تاختند و او را مورد سرزنش قرار دادند.
این گزارش نوشت، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، که معمولا رویکرد محتاطانه‌ای در قبال ترامپ داشته، لیدری اتهامات را برعهده داشت و در سخنرانی خود ، طعنه‌های نیش داری به ترامپ وارد و واشنگتن را متهم کرد که با متحدانش مثل دشمن و رقیب رفتار می‌کند.
واشنگتن پست نوشت، به نظر می‌رسد رویکرد ترامپ طی دو سال گذشته گله و شکایات زیادی را در بیشتر کشورهای اروپایی انباشته است اما پاسخ کمی هم برای به چالش کشیدن موثر آن تاکنون وجود داشته است. واشنگتن پست‌اشاره کرد که سخنرانی خانم مرکل باعث تشویق‌های مکرر افراد حاضر در سالن شده است درحالی که «ایوانکا ترامپ» و «جرد کوشنر» دختر و داماد ترامپ که در سالن سخنرانی حاضر بودند صورتشان مثل یخ سرد
 شده بود!