kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

دستگیری چهره‌های شیعه پاکستان ساعاتی قبل از ورود بن‌سلمان به اسلام‌آباد!

دولت پاکستان ساعاتی قبل از ورود بن سلمان به این کشور تعدادی از رهبران شیعیان را دستگیر کرد. ولیعهد سعودی نیز در میان اعتراض‌های مردم وارد اسلام‌آباد شد.



محمد بن سلمان که به دنبال قتل جمال خاشقجی و جنایاتش در یمن در انزوای شدیدی قرار گرفته سعی دارد با سفر   دوره‌ای به شرق آسیا به نوعی از این انزوا خارج شود. وی در شروع این سفر دیروز وارد پاکستان شد و در سفر دو روزه خود در این کشور سعی دارد تا قراردادهای اقتصادی با این کشور امضا کند. سفر پرزرق و برق بن سلمان در حالی شروع شده که مردم پاکستان به روش‌های مختلف به این سفر اعتراض کرده و    خیابان‌های پایتخت پاکستان نیز تبدیل به پادگان نظامی شده است. حتی از بیم برگزاری اعتراضات در هنگام ورود بن سلمان به پاکستان زمان دقیق سفر وی اعلام نشده بود. این سفر سرانجام دیروز با چندبار به تاخیر افتادن صورت گرفت.
دیروز ولیعهد سعودی با 7 هواپیما و اسکورت جنگنده‌های جی‌اف-17 پاکستان وارد فرودگاه «نورخان» اسلام‌آباد شد! از بین هواپیماهایی که ولیعهد سعودی را همراهی می‌کردند 2 هواپیما به عربستان بازگشتند. برای حفاظت از «محمد بن‌سلمان» 5 حلقه امنیتی در مسیر حرکت وی به سمت کاخ نخست‌وزیری تشکیل شده بود.پاکستان روی کمک‌های مالی سعودی حساب ویژه‌ای باز کرده است!
بن سلمان در برنامه ضیافت عمران خان نخست‌وزیر پاکستان شرکت کرد اما ورود اعضای اپوزیسیون به این مهمانی ممنوع بود. گفته می‌شود بیش از 12 هزار نیروهای امنیتی که شامل محافظان شخصی «بن سلمان» نیز می‌شود حفاظت از وی را به عهده‌دارند. دولت پاکستان حتی به مناسب ورود ولیعهد سعودی21 توپ شلیک کرد. این سفر در میان اعتراض‌های گسترده مردم و جریان‌های سیاسی پاکستان صورت گرفت.
اقدامات دولت پاکستان برای تامین امنیت ولیعهد سعودی بسیار وسیع گزارش شده است. در این ارتباط، نیروهای امنیتی این کشور از ترس گسترش تظاهرات‌ها، سه نفر از حزب مجلس وحدت مسلمین شاخه کراچی(شیعیان) و رئیس‌و نائب رئیس‌سازمان دانشجویان پاکستان شاخه «سرگودها» را دستگیر کردند. همچنین بسیاری از رهبران گروه‌های مردمی و سیاسی که احتمال می‌رفت نسبت به سفر ولیعهد عربستان اعتراض کنند، دستگیر شده‌اند.
علاوه‌بر این وزارت کشور پاکستان دیروز اعلام کرد بیش از 19 هزار صفحه فیس بوک و 20 هزار صفحه توییتر که احتمال می‌رفت به سفر بن سلمان اعتراض کنند، مسدود شدند. نیروهای امنیتی پاکستان همچنین با ممنوعیت ترک سواری موتورسیکلت و تجمعات اعتراض‌آمیز قانون منع آمد و رفت موسوم به 144 را در پایتخت این کشور اجرا کرد.
گماشتن بیش از دو هزار نیروی امنیتی، ورود 130 نفر از محافظان سلطنتی از ریاض به اسلام آباد، رزرو 8 هتل مجلل و استقرار تیم ویژه حفاظت بن سلمان ، از جمله تدابیر اتخاذ شده برای تامین امنیت و رفاه ولیعهد سعودی در سفر به پاکستان عنوان شده است. با اینکه مقامات پاکستانی مدعی هستند که ولیعهد عربستان تا 20 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد اما باز هم هزینه‌های استقبال از بن سلمان توجیه اقتصادی ندارد.