kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵
کاخ سفید اعلام کرد

«22 تریلیون دلار» رکورد تازه بدهی دولت آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که بدهی ملی دولت این کشور به مبلغ حدود 22 تریلیون دلار رسیده که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است.

کسر بودجه و بدهی عمومی دولت فدرال اقتصاد آمریکا را به شدت تحت فشار قرار داده است. در روزهای نخست ریاست جمهوری ترامپ، وی قول داده بود که بدهی عمومی آمریکا را طی مدت ۸ سال به صفر برساند، اما آمار وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان داد که در همین دو سال گذشته بدهی عمومی دولت فدرال 2 تریلیون دلار بیشتر شده و به رقم بی‌سابقه 22 تریلیون دلار نیز رسیده است. دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده در صورتی که قوانین موجود در آمریکا ادامه یابد بدهی عمومی این کشور تا سال 2028 به 30 تریلیون دلار خواهد رسید.
 به نوشته وبگاه «واشنگتن اگزمینر» بدهی عمومی دولت فدرال آمریکا با افزایش 2 تریلیون دلاری طی 18 ماه اخیر و بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، به میزان 22/013 تریلیون دلار رسید که با افزایش دو برابری طی یک دهه اخیر مواجه شده است.
به گزارش ایسنا وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: از این میزان، 16/2 تریلیون دلار بدهی وزارت خزانه‌داری و 5/8 تریلیون دلار بدهی نهادهای دولتی دیگر است. با تحولات اخیر، روند افزایش بدهی آمریکا سیر صعودی به خود گرفته است به گونه‌ای که با رسیدن کسری بودجه دولت به ۷۷۹ میلیارد دلار در سال گذشته، روند استقراض کاخ سفید افزایش یافته است و حتی منجر به تعطیلی ۳۵ روزه دولت شد که طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین اعلام کرده است این وزارت‌خانه در سال گذشته 1/3 تریلیون دلار اوراق بدهی صادر کرده که از سال ۲۰۱۰ تاکنون بی‌سابقه محسوب می‌شود. از لایحه کاهش مالیاتی دولت ترامپ که سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش بدهی دولت این کشور یاد می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها، لایحه کاهش مالیاتی در طول ۱۰ سال باعث افزایش 1/5 تریلیون دلاری بدهی این کشور خواهد شد. مسئله دیگری که از سوی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش بی‌سابقه بدهی آمریکا نام برده می‌شود، افزایش مخارج دولتی است.