kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵
موسسه تحقیقاتی« ران پل» خبر داد

هراس شبانه‌روزی مردم افغانستان از حملات خشن جوخه‌های مرگ «سیا»

یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی فاش کرد، جوخه‌های مرگ وابسته به سازمان«سیا» به شیوه‌های بسیار خشن، مردم افغانستان را هدف حملات خود قرار می‌دهند و همین مسئله باعث شده که شهروندان این کشور بطور دائم در هول و هراس به سر ببرند.

پایگاه اینترنتی مؤسسه «ران پل»، طی گزارشی از شرایط جاری در افغانستان نوشت: مردم افغانستان نگران جوخه‌های مرگ تحت حمایت سازمان سیای آمریکا هستند، زیرا این گروه‌های بسیار خشن که کشتار غیرنظامیان به دست آنها، یادآور خشونت و بی‌رحمی گروه داعش است، قادرند درخواست حمله هوایی از نیروهای خارجی مستقر در خاک افغانستان بکنند. در بسیاری از موارد، این جوخه‌های مرگ به بهانه تعقیب نیروهای طالبان، به خانه‌های غیرنظامیان افغان ریخته و آنان را قتل عام کرده‌اند، و در پی آن، زمانی که سایر مردم به محل جنایت آمده‌اند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است، خودشان قربانی حملات هوایی شده‌اند که با فاصله زمانی کمی از حمله این جوخه‌های مرگ صورت گرفته است.
ران پل در گزارش خود افزود: البته اکثر گروه‌های تهاجمی در افغانستان که با طالبان و سایر گروه‌های تروریستی مقابله می‌کنند، از سال 2012 به این طرف، تحت نظارت و کنترل سازمان اطلاعات افغانستان قرار گرفته‌اند. با این حال، دو گروه بسیار بی‌رحم از آنان هنوز هم تحت حمایت سازمان سیای آمریکا و با مصونیت کامل در برابر قانون، عمل می‌کنند. هیچ گزارش شفافی از عملیات این دو گروه ارائه نمی‌شود و مردم افغانستان می‌گویند اعضای این دو گروه تاکنون شمار بسیار زیادی از غیرنظامیان افغان را با کمال خونسردی به قتل رسانده‌اند.
یکی از این دو گروه با نام «02» شناخته می‌شود و در استان «ننگرهار» افغانستان فعال است و حدود 1000 جنگجو دارد. گروه دیگر نیز در استان «خوست» افغانستان، تحت کنترل سازمان سیا فعالیت می‌کند، و هنوز نام آن فاش نشده و اطلاعات کمتری درباره آن در دست است. گفته می‌شود گروه جنگجویان تحت حمایت سیا در استان خوست، 3000 الی 10 هزار عضو دارد. مقامات سابق افغانستان می‌گویند، اعضای هر دو گروه یاد شده متهم به ارتکاب جنایات جنگی و جنایات ضد بشری هستند، اما هیچکس آنان را محاکمه نمی‌کند. ریش سفیدان استان ننگرهار اعلام کردند: جنگجویان گروه «02» در ماه اوتِ سال گذشته(مرداد 96) 100 شهروند غیرنظامی افغان را کشته‌اند. همان ریش سفیدان همچنین اعلام کردند: گروه «02» طی دو ماه متوالیِ سپتامبر و اکتبر(شهریور و مهر)ِ همان سال، 260 غیرنظامی افغان را در مجموع به قتل رسانده‌اند.طبق این گزارش، گروه‌های تحت حمایت سازمان سیا نه تنها قادرند درخواست حمله هوایی برای اهداف مورد نظرشان بکنند، بلکه از گروه‌های ضد دولتی افغانستان مانند طالبان و حتی شبکه حقانی که در پاکستان نیز فعالیت دارد، تجهیزات نظامی و سلاح‌های به مراتب مرگبارتر و پیشرفته تری دارند.
مؤسسه ران پل که نهادی ضد جنگ و طرفدار صلح و همچنین خواستار بازگرداندن نیروهای آمریکاییِ مستقر در کشورهای مختلف جهان به خانه است، در این گزارش افزود: آمریکا همواره مدعی است که تلاش دارد کشور افغانستان را برای ملتِ آن بازسازی کند، ولی بازسازی یک کشور با بمباران غیرنظامیانِ آن و استفاده از جوخه‌های مرگ علیه شهروندان معمولی، واقعاً روشی عجیب است که سازمان سیا در پیش گرفته است. آمریکا ادعا می‌کند تلاش دارد دموکراسی را در افغانستان ترویج کند، ولی عملکرد این جوخه‌های مرگ، اصلاً وجهه خوبی در اذهان مردم افغانستان درباره آمریکا باقی نگذاشته است.