kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
دانشگاه استنفورد:

کره‌شمالی حین مذاکره با آمریکا بر تعداد بمب‌های اتمی خود افزوده است

مرکز تحقیقاتی دانشگاه استنفورد آمریکا می‌گوید، نتایج بررسی‌هایش نشان می‌دهد کره شمالی در حین مذاکره با آمریکا در سال گذشته اقدام به تولید 7 بمب هسته‌ای و افزودن آنها به زرادخانه خود کرده است.

گزارش منتشر شده از سوی «مرکز همکاری و امنیت بین‌الملل» دانشگاه استنفورد حاکی از آن است که کره شمالی همچنان به تولید موشک و بمب‌های اتمی خود ادامه داده است.
 این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و کشورهای منطقه شبه جزیره کره به شدت پیگیر مذاکره با این کشور با هدف نابودی همه سلاح‌های هسته‌ای آن
 بوده‌اند.
به گزارش تسنیم، «سیگفرید هکر»، مدیر سابق آزمایشگاه تسلیحاتی «لس آلاموس» آمریکا در نیومکزیکو که اکنون در استنفورد مشغول فعالیت است و یکی از نویسندگان این گزارش به شمار می‌رود به رویترز گفته تحلیل تصاویر ماهواره‌ای حاکی از ادامه تولید سوخت بمب در سال 2018 بوده است.
با این حال توقف آزمایشات موشکی و هسته‌ای کره شمالی از سال 2017 به بعد به این معنی است که برنامه هسته‌ای این کشور به نسبت سال گذشته تهدید کمتری به شمار می‌رود.
به گفته وی سوخت تولید شده از فعالیت رآکتور پنج مگاواتی در تاسیسات هسته‌ای یونگ بیون از 2016 تا 2018 به نظر از ماه می(اردیبهشت) دوباره شروع به کار کرده و تقریبا 5 الی 8 کیلوگرم پلوتونیوم مناسب برای تسلیحات هسته‌ای تولید
کرده است.
 این ترکیب به همراه تولید احتمالا 150 کیلوگرم اورانیوم با غنای بالا احتمالا فرصت افزایش بمب‌های هسته‌ای کره شمالی به تعداد 5 تا 7 عدد را داده است.