kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
یونیسف اعلام کرد

بهره‌کشی از 250 هزار کودک در 20 کشور جهان

براساس گزارش جدید یونیسف 250 هزار کودک در نقاط مختلف جهان به عنوان سرباز یا برده مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

یونیسف در گزارشی توجه جهانیان را به سرنوشت ۲۵۰ هزار دختر و پسر خردسالی جلب کرده که برای پیشبرد مقاصد نظامی و در حمایت از جنگ‌ها به عنوان کودک سرباز، خدمتکار یا برده جنسی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. به گزارش ایسنا، براساس قانون صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل اگرچه به کار گیری کودکان برای رسیدن به مقاصد نظامی ممنوع است، اما هنوز هم ده‌ها هزار دختر و پسر خردسال در سراسر جهان به عنوان کودک‌سرباز مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.
یونیسف می‌گوید آمار دقیقی از تعداد این کودکان در دست نیست، اما تخمین زده می‌شود که تعداد این کودکان در جهان به ۲۵۰ هزار نفر برسد. دیروز سه شنبه به مناسبت روز جهانی مبارزه با به کارگیری کودکان سرباز، یونیسف در فراخوانی به همه دولت‌های جهان، خواست برای پایان دادن به این «نقض جدی حقوق کودک» تلاش کنند. به گزارش دویچه‌وله کریستیان‌اشنایدر، مدیر یونیسف در آلمان می‌گوید: «کودکان سرباز نیستند. آنها به هیچ وجه نباید در جنگ‌های بزرگسالان به کار گرفته شوند.»
در گزارش یونیسف همچنین آمده: «حدود ۲۰ کشور یا منطقه درگیر در جهان «شدیدترین نقض حقوق کودکان» به معنی سوءاستفاده از نیروی کودکان به عنوان سرباز، در کشتار، زورگویی، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شود. بر اساس فهرستی که سازمان ملل متحد منتشر کرده کار کودکان در پیشبرد مقاصد نظامی در ۵۰ ارتش و گروه مسلح نظامی ثبت شده است.
یونیسف به ویژه از سوءاستفاده از بسیاری از دختران و پسران خردسال توسط طرف‌های درگیر در جنوب سودان، در جمهوری آفریقای مرکزی، در جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، سوریه و یمن گزارش داده است. در افغانستان، مالی و میانمار نیز از کودکان به عنوان سرباز یا در حمایت از گروه‌های مسلح در بخش‌های خدماتی سوءاستفاده می‌شود.
یونیسف همچنین از سوءاستفاده جنسی از دختران و پسران سرباز گزارش داده است. در مواقعی از کودکان به عنوان «سپر» در درگیری‌ها استفاده می‌شود یا آنها را وادار می‌کنند در عملیات انتحاری خود را در مراکز پر رفت و آمد منفجر کنند. به گزارش یونیسف به ویژه شبه‌نظامیان الشباب، جنگجویان طالبان، نیروهای داعش و شبه‌نظامیان بوکوحرام از کودکان و نوجوانان برای پیشبرد مقاصد خود حتی در خارج از کشور سود می‌جویند.
«یونیسف» از تمام کشورهای جهان خواسته است که با جدیت بیشتری علیه نقض شدید حقوق کودکان مبارزه کنند. به این منظور یونیسف کمپینی را به نام «روز دست سرخ» به راه انداخته است که در آن با گذاشتن اثری قرمزرنگ از دست به عنوان یک نماد، مخالفت با به کارگیری کودکان در مقاصد نظامی نشان داده شود.