kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
بازتاب تظاهرات تماشایی 22 بهمن در رسانه‌های جهان

ایرانی‌ها با حضور میلیونی خود در خیابان‌ها‌ به آمریکا سیلی زدند

تظاهرات میلیونی مردم 1000 شهر ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دوست و دشمن مردم این مرز و بوم را مبهوت کرد، به طوری که رسانه‌ها این اتفاق را «بی‌سابقه» و «سیلی محکم به گوش آمریکا» توصیف کردند.

تظاهرات  دیروز مردم ایران در 1000 شهر و 10 هزار روستا که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، تحلیلگران و ناظران را متحیر و مبهوت کرد. این تظاهرات در شرایطی برگزار شد، که به اعتراف خود آمریکایی‌ها، ملت ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته‌اند و به همین خاطر، گمان می‌رفت که جمعیت اندکی به خیابان‌ها بیایند، ولی آنچه به وقوع پیوست، کاملا غافلگیرکننده بود؛ مردم در بیش از 1000 شهر و حدود 10 هزار روستا به خیابان‌ها آمدند و 40 سالگی انقلاب را با شکوه هرچه تمام‌تر جشن گرفتند. این تظاهرات بزرگ بدون هیچگونه اتفاق امنیتی و در کمال آرامش و همدلی برگزار شد.
در هر صورت، ملت ایران بار دیگر حماسه‌ای را رقم زد که همه دوستان و رسانه‌های بی‌طرف، زبان به تحسین گشودند و دشمنان نیز یا سکوت کرده‌اند و یا مجبور شده‌اند، هرچند به طور موجز و مختصر، آن را پوشش بدهند.
شبکه «المنار» ضمن پوشش دادن بخش‌هایی از این حماسه بزرگ، حرکت ملت ایران در سالروز 40 سالگی انقلاب را سیلی محکمی به گوش آمریکا توصیف کرد. شبکه تلویزیونی المیادین هم اعلام کرد، این خیزش بزرگ ملت ایران، پیام روشنی برای جهان دارد و آن حمایت مردم از انقلاب در هر شرایطی است.
«الجزیره» شبکه تلویزیونی دیگر در غرب آسیا و جهان بود که زبان به تحسین ملت ایران گشود و گزارش داد: تظاهرکنندگان ایرانی در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمدند تا چهلمین سالروز انقلاب 1979 را جشن بگیرند و همراهی خود را با اصول انقلاب اسلامی به همه اعلام کردند، (آن هم) در شرایطی که آمریکا ایران را تحت شدیدترین فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار داده است.
رسانه‌های آلمان هم ضمن پوشش دادن تظاهرات میلیونی ملت ایران، اعلام کرده‌اند که ایران قصد دارد برنامه‌های موشکی خود را گسترش دهد.
خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس آمریکا و رویترز انگلیس، شبکه الفرات عراق، پایگاه اینترنتی انصارالله، بی‌بی‌سی‌ عربی، راشاتودی، شبکه‌های تلویزیونی الاتجاه، المسیره،  فرانس 24، ای‌پی، و خبرگزاری «سانا» سوریه از جمله رسانه‌هایی هستند که راهپیمایی دیروز مردم ایران را از زوایای مختلف پوشش دادند.
در این میان، جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد، مسیر پیروزی‌های راهبردی ایران را ادامه می‌دهد. انصارالله یمن شرکت گسترده مردم ایران در راهپیمایی را علی‌رغم بارش برف و باران، تحسین کرد.
شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را به رئیس‌جمهور کشورمان تبریک گفت. ایرانیان ساکن اردن، 22 بهمن را در امان جشن گرفتند. در این مراسم سفرای کشورهای کویت، عمان، بوسنی و هرزگوین، سوئیس، فرانسه، جمهوری چک، فیلیپین، مالزی، اندونزی، تایلند، تایوان، چین، ژاپن، لبنان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، رومانی، قبرس، پاکستان و بنگلادش و کارداران شماری از کشورهای دیگر حضور داشتند.
در شب 22 بهمن نیز ناوگروه شصتم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن بایندر، ناو لجستیکی بوشهر و ناو لجستیکی لاوان که دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر هم به عنوان کارورزی در این سفر حضور دارند، بعد از 20 روز دریانوردی در حوالی دریای جنوب غرب اقیانوس هند و خلیج بنگال، با حضور روی عرشه، بانگ «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را سر دادند.
گروه اطلاعاتی «سوفان» مستقر در نیویورک که وابسته به «علی سوفان» عضو سابق «اف‌بی‌آی» است، در گزارش خود از 22 بهمن سال جاری ایران، اعلام کرد که ایران اکنون بالاترین جایگاه در منطقه را دارد.
شبکه «تی‌آرتی» ترکیه دیروز گزارش داد، مردم ایران چهلمین سالگرد انقلابی را جشن می‌گیرند که چهره خاورمیانه را تغییر داده است.
رویترز حضور مردم ایران در راهپیمایی دیروز را «بسیار گسترده» اعلام کرد. آسوشیتدپرس شمار شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی را «چند صد هزار نفر» ذکر کرد.
خبرگزاری فرانسه انقلاب اسلامی را «زلزله‌ای سیاسی» خواند که «به هزاران سال پادشاهی در ایران پایان داده و حتی اکنون نیز در منطقه طنین‌انداز است.»
شبکه خبری «زد.دی.اف» آلمان به نقل از خبرنگارش که در میان تظاهرکنندگان بود، اعلام کرد: «مردم ایران مشکلی با جمهوری اسلامی ایران ندارند و فقط به شیوه اداره کشور انتقاد دارند.
روزنامه یهودی «جوییش پرس» با اذعان به حضور گسترده ایرانی‌ها در راهپیمایی تهران و دیگر شهرها، نوشت که مردم ایران با تمسخر آمریکا، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را گرامی داشتند.
این روزنامه آمریکایی که توسط صهیونیست‌ها اداره می‌شود، با اذعان به تعداد عظیم شرکت‌کنندگان در راهپیمایی تهران و دیگر شهرهای ایران، نوشت:«ایرانی‌ها از ده روز پیش یعنی از تاریخ اول فوریه تا 11 فوریه به مدت یک دهه، روزهای بازگشت آیت‌الله خمینی از پاریس به تهران و پیروزی انقلاب 1979 را جشن گرفتند».
جوییش پرس در تصویر این خبر، عکسی از راهپیمایی مردم اردبیل زیر بارش شدید برف را به اشتراک گذاشته و افزود: «نه برف، نه باران، نه گرما و نه تاریکی شب، این ایرانی‌ها را از جشن گرفتن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بازنمی‌‌دارد».