kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸

تجمع همبستگی با مسلمانان کشمیر در شهرهای مختلف پاکستان

صدها هزار نفر از مردم پاکستان و کشورهای اروپایی دیروز به مناسبت روز همبستگی با مسلمانان کشمیر، به خیابان‌ها آمدند و خواستار استقلال این منطقه و توقف سرکوب مردم آن توسط ارتش هند شدند.



تظاهرکنندگان پاکستانی با در دست داشتن پارچه‌نوشته‌هایی، به حمایت از مردم کشمیر شعار دادند و اعلام کردند که هیچ‌گاه دست از حمایت مردم کشمیر بر نمی‌دارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، معترضان از جامعه جهانی و دولت‌های مسلمان نیز خواستند به نقض آشکار حقوق بشر در کشمیر ‌اشغالی توجه کرده و در این خصوص ایفای نقش کنند. مردم پاکستان راس ساعت 10 دیروز برای ادای احترام به ده‌ها هزار شهید کشمیری، یک دقیقه سکوت کردند و تمام ادارات دولتی و مدارس این کشور هم دیروز تعطیل بود.
«عارف علوی» رئیس‌جمهور پاکستان، اعلام کرد: ظلمی که هند به مردم کشمیر می‌کند چیزی کمتر از یک اقدام تروریستی نیست. وی افزود: علیرغم استفاده مداوم هند از تفنگ‌های ساچمه‌ای و نابینا شدن ده‌ها هزار نفر از مردم کشمیر، مردم این منطقه همچنان علیه ‌اشغالگری هند اعتراض می‌کنند و خواستار آزادی خود هستند.
«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سرکوب مداوم مردم کشمیر توسط نظامیان هندی، تلاش کشمیری‌ها را برای مبارزه با ظلم مضاعف کرده است. رهبر حزب تحریک انصاف اضافه کرد: برای جامعه جهانی تاسف‌بار است که علیرغم گذشت 70 سال از آغاز بحران کشمیر، هنوز این مشکل حل نشده است. هزاران نفر از مردم شهرهای اروپایی مثل لندن، بیرمنگام، منچستر در انگلیس و بارسلون در اسپانیا هم در روز جهانی همبستگی با کشمیر، دست به تظاهرات زدند. معترضان اروپایی نیز ضمن اعلام همبستگی با مردم منطقه کشمیر، خواستار پایان ‌اشغال این منطقه توسط هند شدند.
طی 28 سال اخیر نظامیان هندی 98 هزار کشمیری را کشته‌اند. بیش از 10 هزار کشمیری هم به خاطر حملات هندی‌ها، مفقودالاثر شده‌اند. منطقه کشمیر در شمال غربی شبه ‌قاره هند واقع است. کل منطقه کشمیر شامل ایالت «جامو و کشمیر» تحت کنترل هند، ایالت «گلگت- بلتستان» و «کشمیر آزاد» تحت کنترل پاکستان و «اقصای چین» تحت کنترل جمهوری خلق چین است. ایالت هندی جامو و کشمیر حدود ۱۰۱ هزار و ۴۳۷ کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۲ میلیون نفر اعلام شده ‌است. پایتخت تابستانی آن، سرینگر و پایتخت زمستانی آن نیز جامو است. منطقه تحت کنترل پاکستان از کشمیر آزاد به پایتختی «مظفرآباد» با مساحت 5/619 کیلومتر مربع و ایالت گلگت - بلتستان با مساحت ۷۲ هزار و 496 کیلومتر مربع تشکیل می‌شود و مساحت مناطق عمدتاً خالی از سکنه تحت کنترل چین هم ۴۲ هزار و 685 کیلومتر مربع است.
کشمیر تا پیش از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷، یک دولت سلطنتی تحت‌الحمایه انگلیس داشته است. در جریان جدایی پاکستان از هند، هر دو کشور مدعی مالکیت این منطقه بوده‌اند و همین مسئله باعث وقوع چندین جنگ بین این دو کشور
 شده است.