kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
به دنبال بروز نشانه‌های شکست نشست لهستان

اروپایی‌ها به دنبال کم‌رنگ کردن جنبه ضدایرانی نشست ورشو هستند

پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت این کشورها تلاش می‌کنند با گسترده‌تر کردن موضوعات نشست ورشو، تمرکز ضدایرانی دستورکار آن را کاهش دهند و هیئت دیپلماتیک نازلی به لهستان اعزام کنند.




بعد از مخالفت‌ها و انتقادات آشکار و پنهان برخی مقامات و کشورهای مختلف از تصمیم آمریکا برای برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان، اکنون گفته می‌شود که اروپایی‌ها تلاش دارند موضوع این نشست را از تمرکز بر ایران فاصله دهند.
وبگاه خبری تحلیلی «المانیتور» در یادداشتی تحت عنوان «متحدان آمریکا در تلاش برای آب‌بستن به دستورکار ضدایرانی نشست ورشو» با بیان اینکه نشست مذکور باعث آشکار شدن نگرانی و احتیاط متحدان آمریکا در حمایت از سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن شده، نوشت که اروپایی‌ها در تلاش هستند تا از تمرکز ضدایرانی این نشست بکاهند.المانیتور به نقل از منابع اروپایی نوشت: «متحدان اروپایی (آمریکا) به دنبال بهانه‌هایی هستند تا هیئت دیپلماتیکی با سطح پایین، نه در سطح وزرای خارجه، به کنفرانس ورشو در تاریخ 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) اعزام کنند و همچنین در پی روش‌هایی هستند تا به‌صورت غیرمستقیم و بدون سرزنش کردن آمریکا، دستور کار این نشست را تضعیف و تقلیل دهند.»
این وبگاه با‌ اشاره به اظهارات «جاناتان کوهن» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل طی نشست شورای امنیت مبنی بر اینکه کنفرانس ورشو تمرکز ضدایرانی نخواهد داشت، نوشت: «دیپلمات‌های اروپایی اما متقاعد نشده‌اند. یکی از دلایل بدبینی آنها این است که این نشست در طرف آمریکایی‌ها از سوی «برایان هوک» فرستاده ویژه (دونالد) ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) در امور ایران و رئیس‌گروه اقدام (علیه) ایران برنامه‌ریزی می‌شود.»
احتمال لغو نشست ورشو
گفتنی است «وال استریت ژورنال» به نقل از «برخی دیپلمات‌های اروپایی» از وجود گمانه‌زنی‌هایی در مورد «احتمال لغو نشست ورشو» خبر داده است. مقامات آمریکایی نیز ساعاتی قبل از انتشار گزارش این روزنامه آمریکایی وقتی مجددا محور این نشست را اعلام می‌کردند، نام ایران را حذف کردند!
«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای خود به منطقه غرب آسیا با راه‌اندازی یک شوی دیگر از برگزاری نشستی ضدایرانی در لهستان در بهمن ماه خبر داد. اما از آن روز بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت نمی‌کنند و بسیاری از رسانه‌ها نیز این نشست را از پیش شکست‌خورده توصیف کرده‌اند.
بررسی نوع واکنش‌ها به این نشست نشان‌دهنده این است که نباید انتظار هیچ موفقیتی از این نشست را داشت و همان‌طور که هاآرتص تاکید کرده تنها دستاورد این نشست احتمالا گرفتن عکس‌های یادگاری توسط نتانیاهو با شیوخ مرتجع عرب خواهد بود. حالا خبرهایی از احتمال لغو این نشست نیز به گوش می‌رسد.روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با‌‌ اشاره به انتقادات مطرح‌شده علیه نشست ورشو، نوشته برخی از دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند که احتمال دارد این نشست لغو شود. به گزارش فارس، این روزنامه در ادامه نوشته دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند ممکن است به واسطه میزان مشارکت اندک کشورها یا حضور آنها با مقام‌های رده پایین، پمپئو در دقیقه ۹۰ این نشست را لغو کند. موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از این مخالفت خود را با شرکت در این نشست اعلام کرده بود. روسیه نیز تصریح کرد در این نشست شرکت نمی‌کند.