kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
یک مرکز دانشجویی در دانشگاه تهران:

عرضه نفت در بورس با کارشکنی مقامات نفتی به شکست می‌انجامد

یک مرکز دانشجویی اعلام کرد: فروش نفت در اتاق تاریک نه تنها کمکی به کشور نمی‌کند بلکه اجرای راهکار ضدتحریمی عرضه نفت در بورس را نیز به شکست می‌انجامد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با ارسال نامه‌ای سرگشاده به حجت‌الاسلام حسن روحانی و علی لاریجانی، روسای جمهور و مجلس، از کارشکنی وزارت نفت در مسیر اجرای راهکار ضدتحریمی عرضه نفت در بورس به شدت انتقاد و اعلام کرده است: با وجود ضوابط مشخص در سازوکار بورس انرژی و استقبال بخش خصوصی در فاز آزمایشی عرضه نفت در بورس، مجموعه وزارت نفت با همراهی شخص وزیر، کارشکنی بی‌سابقه‌ای در مسیر اجرای این راهکار ضدتحریمی انجام می‌دهند. این وزارتخانه با ایجاد یک سازوکار موازی با بورس انرژی و با راه‌اندازی اتاق تاریک درصدد است تا مانع ورود شرکت‌های خصوصی به سازوکار بورس شده و بدین ترتیب اجرای این راهکار ضدتحریمی را بی‌فایده نشان دهد.
در نامه این مرکز دانشجویی افزوده شده است: نیک مستحضرید که دلیل اثرگذاری تحریم‌های نفتی آمریکا به «مدل سنتی فروش نفت» کشور ارتباط دارد. در این روش نفت کشور توسط یک عرضه‌کننده (اموربین‌الملل شرکت ملی نفت) و در قالب محموله‌های بزرگ، به تعداد محدودی از پالایشگاه‌های شناخته شده دنیا فروخته می‌شود. در این فرآیند به دلیل عدم تنوع در سمت خریدار و فروشنده و مشخص بودن هر دو طرف معامله و مقصد فروش نفت، شناسایی و تحریم‌پذیری محموله‌های نفتی ایران توسط آمریکا بسیار محتمل است. در نتیجه تنوع‌سازی در روش‌های صادرات نفت در سازوکاری غیر از «مدل سنتی فروش نفت» اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نامه خود ادامه داده است: نیک مستحضرید که راه‌اندازی اتاق تاریک باعث می‌شود که نفت کشور با اعطای تخفیفات کلان و با لابی‌گری و زدوبندهای دلالانه به برخی مشتریان خاص داده شود. تجربه دوره‌ قبلی تحریم‌ها نشان می‌دهد که فروش نفت در اتاق تاریک نه تنها باعث رانت و فساد گسترده‌ای می‌شود بلکه در آخر پول محموله‌های نفتی فروخته شده نیز به کشور بازنمی‌گردد. این مرکز دانشجویی در نامه خود تصریح کرده است: سؤال اساسی اینجاست که چرا وزارت نفت به جای عرضه نفت در سازوکار رقابتی و شفاف بورس و فروش آن به بالاترین قیمت ممکن، که بازگشت بهای محموله‌های فروخته شده تضمین شده است و در آینده چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای برای کشور دارد؛ نفت را در یک سازوکار نامشخص و رانتی و فسادپرور به فروش می‌رساند؟ کارشناسان معتقدند که دلیل مخالفت مجموعه وزارت نفت و شخص وزیر با عرضه نفت در بورس به انحصارطلبی این مجموعه در صادرات نفت کشور مربوط می‌شود.
مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نامه خود ادامه داده است: پس از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا، وزارت نفت و شخص بیژن زنگنه، وزیر نفت به عنوان متولی فروش نفت کشور هیچ اقدامی جهت مقابله با تحریم‌های نفتی انجام نداده‌اند و تنها راهکار موفق برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها نیز فدای منافع این وزارتخانه شده است.