kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
گزارش تحلیلی کیهان از سخنان دیروز رئیس‌جمهور

فیلترینگ واقعی؛ فراموشی وعده‌ها و سانسور مشکلات مردم است!

رئیس‌جمهور روز گذشته طی سخنانی در جمع وزیر و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دو‌قطبی همیشگی فیلترینگ و آزادی ارتباطات را مطرح و منتقدین عدم ساماندهی فضای مجازی را مورد هجمه قرار داد، رئیس‌جمهور در سخنان دیروز خود هیچ ‌اشاره‌ای به مشکلات حقیقی مردم نکرد و به این نکته نپرداخت که فیلترینگ واقعی سانسور مشکلات مردم و فراموشی وعده‌ها است و نه بازی با الفاظ و دو‌گانه‌سازی‌های کاذب که هیچ مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کند.



سرویس سیاسی-

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار وزیر، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه «مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست»، اظهار داشت: فناوری‌های نوین منافع زیاد و خطرات محدودی دارد و ما نمی‌توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا کنیم.
روحانی با بیان اینکه مقاومت در برابر فناوری‌ها و تحولات نوین، رویکردی قدیمی است، افزود: عادت انسان‌ها در استفاده از یک امکان و وسیله گاهی به طور طبیعی تبدیل به حق می‌شود که هر نوع مخالفت با آن اقدامی نادرست از سوی استفاده‌کنندگان به حساب می‌آید و از سوی دیگر نیز عده‌ای همواره با هر پدیده جدیدی مخالفت و مقابله می‌کنند و این دو خصیصه اجتماعی، عرصه ارتباطات و تجهیزات ارتباطاتی را نیز شامل شده و شاهد هستیم که همچنان عده‌ای با پدیده‌هایی جدید به ویژه در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مخالفت می‌کنند.
روحانی تصریح کرد: درست است که هر پدیده جدیدی ممکن است در کنار فواید زیادش خطراتی نیز داشته باشد اما این معقول نیست که در برابر احتمال بروز یک آسیب یا خطر، استفاده از ابزار یا امکانی که فواید زیادی دارد را به طور کلی کنار بگذاریم و از سوی دیگر این گونه نیست که همه عالم گوش به فرمان ما باشند تا ببینند که چه زمانی استفاده از یک امکان یا ابزار جدیدی را ممنوع می‌کنیم تا آنها نیز دیگر از آن استفاده نکنند!
رئیس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: به طور طبیعی مردم استفاده از ابزار و امکانات جدید را بر مبنای نیاز، نوع تفکر و سلیقه خودشان انتخاب می‌کنند و اساساً وقتی امکانات و ابزار جدیدی ایجاد می‌شود، نمی‌شود به مردم گفت که از آن استفاده نکنند بلکه راهکار صحیح، آموزش روش صحیح استفاده از آن امکان و چگونگی راه‌های پرهیز از خطرات آن است.
روحانی گفت: امروز زندگی همه مردم جهان در بستر فضای مجازی شکل و شیوه جدیدی یافته که دائم نیز در حال تغییر و تکامل است؛ تغییر و تحول عرصه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده و دیگر نمی‌شود فضای مجازی را از زندگی مردم جدا کرد. دیگر این امر قابل تحقق نیست که حاکمیت از مردم بخواهد به عنوان مثال موبایل را به خاطر برخی آسیب‌هایش کنار بگذارند.
رئیس‌جمهور در سخنان خود به این نکته ‌اشاره نکرده است که چه کسی به دنبال ممنوعیت استفاده از یک ابزار به صورت کامل است، کدام مسئول یا شخصیت مثلا گفته است افراد از تلفن همراه استفاده نکنند یا شبکه‌های ارتباطی و پیام‌رسان اصلا وجود نداشته باشند؟! آقای رئیس‌جمهور یک شائبه خیالی را مطرح و خود به آن پاسخ می‌دهد در حالی که خیالی بودن آن شائبه شنونده را از شنیدن هر گونه پاسخی بی‌نیاز می‌کند چرا که همگان می‌دانند زمانه زمانه‌ای نیست که به افراد گفت شما تلفن همراه نداشته باشید یا شبکه‌های ارتباطی وجود نداشته باشند!
نکته دیگر اینکه منتقدین نه به دنبال فیلترینگ بدون محاسبه، آنچنان که رئیس‌جمهور می‌گوید هستند و نه خواهان هرج و مرج در فضای مجازی؛ منتقدین می‌گویند دولت مسئول سامان دادن به فضای مجازی است و پس از حدود 6 سال از آغاز به کار دولت کنونی، کاری در این زمینه جز حرف زدن و ایجاد دو‌قطبی‌های کاذب انجام نداده است.
 «طرح شبکه ملی اطلاعات» که پیگیری و اجرای آن بر عهده دولت است اجرایی نشده است، دولت که نزدیک 6 سال از آغاز به کار آن می‌گذرد به جای حرف‌های عوامفریبانه، باید گزارشی در این زمینه ارائه دهد که چه کرده است.
ادعای مبارزه
 با خواست عموم مردم!
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست، اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی‌ها هر فرمانی که می‌خواهند صادر کنند، اما خداوند به پیامبر خاتم (ص) نیز تأکید کرد که تو وکیل مردم نیستی و فقط مأمور ابلاغ پیام هستی و مردم در پذیرش یا رد آن، مختار هستند. نمی‌توان با خواست عمومی مردم مبارزه کرد و این کار نه شدنی و نه مشروع و قانونی خواهد بود.
روحانی اظهار داشت: اگر کسی بخواهد مردم را مجبور به کاری کند دیگر اسم آن ارتباطی با دین و دینداری ندارد، چرا که اساس دین، فهم، درک و سپس پذیرش و انتخاب است و البته این اصل بر همه اصل‌های عرصه‌های دیگر صادق و حاکم است. مردم فهم دارند و در مواجهه با هر مسئله‌ای که آسیب‌هایی دارد به دنبال فرا گرفتن فرهنگ صحیح استفاده از آن و راه‌های پرهیز از آسیب‌هایش هستند.
این اظهارات رئیس‌جمهور که پیامبر(ص) وکیل مردم نبوده و تنها مامور ابلاغ یک پیام است تفسیری مخدوش و انحرافی از رسالت پیامبر گرامی اسلام است، این تفسیر پیامبر را جز ابلاغ پیام دارای وظیفه دیگری چون ایجاد حاکمیت اسلامی نمی‌داند و به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که اگر پیامبر جز ابلاغ رسالت وظیفه‌ای نداشت چرا به سوی تشکیل حکومت اسلامی در مدینه و گسترش آن به سمت دیگر بلاد از جمله مکه و... حرکت کردند.
روحانی به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که اگر پیامبر جز ابلاغ رسالت وظیفه‌ای نداشته، تشکیل حکومت که به معنای امر و نهی و برخورد قاطعانه با متخلفین است چه معنایی داشت؟!
نکته دیگر اینکه رئیس‌جمهور خواست عمومی مردم را به گونه‌ای تفسیر می‌کند که به دولت و اقدامات آن لطمه‌ای نخورد و کسی از آن سؤال نپرسد، نکته اینجا است که آیا معیشت و اقتصاد مردم که امروز در خطر قرار گرفته است جزو خواسته‌های عمومی نیست؟! بی‌عملی دولت در این زمینه، نامشروع و غیرقانونی براساس تفسیری که روحانی ارائه می‌دهد نیست؟!
باید فکری کرد!
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که عده‌ای از فضای مجازی در راستای منافع شخصی و گروهی خودشان استفاده نامناسب می‌کنند و براساس برخی تحقیقات انجام‌شده، لحن عمومی مردم کشورمان در فضای مجازی نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته نامناسب‌تر است که باید برای آن نیز فکری شود.
روحانی خاطر‌نشان کرد: به طور طبیعی مخاطرات استفاده از یک امکان و ابزار جدید برای کسی که تازه شروع به استفاده از آن می‌کند، بیشتر از کسی است که به استفاده از آن امکان و ابزار جدید عادت کرده است، به خصوص اگر از همان آغاز در اختیار قرار گرفتن این ابزار و امکان جدید بخواهیم درخت ممنوعه نیز برای آن تعریف کنیم که آن وقت خود این درخت ممنوعه عاملی برای تحریک استفاده‌کننده به کشف دلیل این ممنوعیت است که می‌تواند مخاطرات و آسیب‌ها را بیشتر کند.
رئیس‌جمهور گفت: باید قبول کنیم که ‌اشتباه کردیم فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم بطور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارایه شد و در نتیجه، زیان و آسیبی که به ویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شد، بیشتر از زمانی است که به طور عادی مثلاً از همان نرم‌افزاری که فیلتر کردیم، استفاده می‌کردند.
روحانی ادامه داد: راه پیشگیری از مخاطرات ابزارهای ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست، بلکه باید سواد رسانه‌ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از این امکانات، از مخاطرات و آسیب‌های آن نیز در امان بمانند.
آقای روحانی دچار تناقضات عدیده‌ای در سخنان خود است، از سویی به رفتار ناپسند برخی افراد در فضای مجازی و استفاده نامطلوب آنان از این شبکه‌ها اعتراض و به ضرورت نظارت بر این فضا تاکید می‌کند و از سوی دیگر برخورد با شبکه‌های ساختار‌شکن را بر نمی‌تابد و با تعابیر تند آن را نامشروع و غیرقانونی می‌خواند، روی سخن اینجا است که آیا در کشورهای دیگری که فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی بیشتر ‌و پیش‌تر از ایران مورد استفاده قرار گرفته است برخورد قاطعانه با افراد متخلف صورت نمی‌گیرد؟!
بی بی‌سی فارسی چندی پیش در گزارشی اعلام کرد: پلیس دانمارک، به خاطر انتشار ویدیوی رابطه جنسی پسر و دختری ۱۵ ساله، برای بیش از هزار جوان تشکیل پرونده داده است. در پاییز گذشته، ۱۰۰۴ نفر از طریق مسنجر فیسبوک این فیلم را برای دیگران ارسال کردند که از سوی پلیس ردیابی شدند.
طبیعی است که کشورهای پیشرفته که سابقه بیشتری در استفاده از این شبکه‌ها نسبت به مردم کشور‌مان دارند نسبت به این مخاطرات و تخلفات سکوت نمی‌کنند و حتی ممکن است به خاطر انتشار یک کلیپ بیش از هزار نفر احضار شوند و برای آنان پرونده تشکیل شود.
در کشور رسانه آزاد نداریم!
رئیس‌جمهور با بیان اینکه انحصار در هیچ پدیده‌ای جواب نمی‌دهد؛ چه در رسانه و چه در فناوری، اظهارداشت: امروزه شاهد آن هستیم که استفاده از موبایل در ایران نسبت به خیلی کشورهای دیگر بیشتر است و یک دلیل مهم آن این است که در کشور رسانه آزاد نداریم، فقط یک صدا و سیمای دولتی داریم و مردم برای دسترسی آزادانه‌تر به اطلاعات به استفاده از موبایل و دسترسی به فضای مجازی از طریق آن، هجوم آورده‌اند و لذا شاهد بروز تورم در استفاده از موبایل و فضای مجازی هستیم. اگر گروه‌ها و دسته‌های مختلف در کشور رادیو و تلویزیون داشتند، بخشی از حرف و سخن خود را از آن طریق بیان می‌کردند و آن وقت بطور طبیعی این تورم در زمینه استفاده از موبایل و فضای مجازی به وجود نمی‌آمد.
روحانی با تأکید بر اینکه باید این رویه‌ها اصلاح شوند، تصریح کرد: البته باید همه به ضرورت اصلاح این رویه‌ها و روندها برسیم. امروز هنوز همه به این نتیجه نرسیده‌ایم که انحصار در هر زمینه و موضوعی مضر است؛ باید در زمینه گردش اطلاعات، آزادی بیشتر ایجاد کنیم و البته نیاز است که نظارت در این زمینه نیز بطور قانونمند تقویت شود.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: وقتی گردش آزاد اطلاعات رواج یابد و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر کسی یا گروهی بطور ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از این عرصه برای بی‌اخلاقی‌های خود سوءاستفاده کند و یا از سوی دیگر شاهد آن نخواهیم بود که عده‌ای بطور فله‌ای با یک سیم‌کارت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند؛ اینگونه اتلاف وقت و عمر مردم و آزار و اذیت‌های بی‌حساب شرعاً حرام است و راه مقابله با آن ایجاد فضای آزاد و البته قانونمند نشر اطلاعات و نظارت قانونی و دقیق بر آن است.
سخنان رئیس‌جمهور درباره نبود رسانه آزاد در ایران از منظر‌های مختلفی عجیب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، دولت روحانی رکورد‌دار شکایت از روزنامه‌ها و رسانه‌هاست، دولتی که به مختصر انتقادی رسانه‌های دیگر را به شکایت تهدید و این تهدید را نیز بلافاصله عملی می‌سازد عجیب است که از ضرورت وجود رسانه‌های آزاد سخن می‌گوید، رسانه منتقدی وجود ندارد که دولت از آن شکایت نکرده و یا تهدید آن را مطرح نکرده باشد.
نکته دیگر اینکه این روزها حمله به صدا و سیما به تیتر یک اکثر رسانه‌های حامی دولت بدل شده است، این در حالی است که صدا و سیما بیشترین همراهی با دولت را در بزنگاه‌های حساس که بایستی صدای دیگران نیز شنیده می‌شد، داشته است.
 صدا و سیما در سال‌های گذشته بیشترین زمان را در اختیار حامیان دولت قرار داده تا بیایند و هر چه می‌خواهند بگویند و بروند، برخی از دولتمردان و حامیان آن حتی حاضر نشده‌اند که کوچک‌ترین سؤالی که برای پاسخ بدان نیازمند زحمت باشند در صدا و سیما از آنان پرسیده شود، مجری‌های تلویزیونی که بایستی با رئیس‌جمهور مصاحبه کنند و سؤال‌های مطرح شده از پیش تعیین و برنامه‌ها بدان صورت که مطلوب پاستور بوده به خروجی رفته است، با این وجود صدا و سیما بایستی بیشتر از این در اختیار دولت باشد و مشخص نیست که رسانه ملی دیگر چه باید بکند که دولت راضی شود؟!
به عنوان نمونه به دنبال بیانیه وزارت خارجه در اعتراض به یک مناظره تلویزیونی در رابطه با برجام و انتقاد دولت از صدا و سیما در این زمینه، رسانه ملی بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد از ابتدای سال 2500 ساعت برنامه در ساعات پربیننده به دولت و به صورت یک‌طرفه اختصاص داشته است!
دولت می‌خواهد صدا و سیما را همواره بدهکار خود نگه دارد، صدا و سیما تمام امکانات خود را به صورت یک‌طرفه در اختیار دولت و تبلیغ سیاست‌های آن قرار داده و وظیفه حرفه‌ای خود یعنی نقد و شفاف‌سازی را به بوته فراموشی یا بدترین ساعات پخش سپرده است با این وجود دولت می‌خواهد صدا و سیما را مخالف خود قلمداد کند تا دست به مظلوم‌نمایی بزند و سواری بیشتری بگیرد.
بعد از پنج و نیم سال به دنبال شفافیت!
روحانی اظهار داشت: چندین بار تأکید کردم که باید هر فرد یا مجموعه‌ای که درخواست دریافت ارز دولتی برای واردات دارد از همان لحظه ثبت درخواست‌، مراحل بررسی و تأیید درخواست، در اختیار قرار دادن ارز، خرید کالا، انتقال آن، ترخیص از گمرک، انبار و نحوه و میزان توزیع در بازار را بطور دقیق و به روز در فضای مجازی ثبت کند تا امکان فساد و سوءاستفاده به حداقل برسد. دولت نیز در راستای تحقق یکی از بزرگترین شعارهایش یعنی ایجاد شفافیت لوایح مورد نیاز را در دست بررسی دارد تا به مجلس تقدیم شوند.
روحانی به گونه‌ای از ضرورت شفاف‌سازی و کیفیت آن سخن می‌گوید که گویی مردم بایستی این کار را انجام دهند و یا منتقدین دولت مسئول به سرانجام نرسیدن این خواسته‌ها یا کند بودن انجام آن هستند! از رئیس‌جمهور بایستی پرسید مخاطب این تاکید‌ها و باید‌ها کیست؟! جز دولتی که روحانی ریاست آن را پنج و نیم سال است به عهده‌دارد؟!
روحانی در ادامه‌اشتغال جوانان به ویژه افراد تحصیلکرده را یکی از مسئولیت‌های مهم مسئولان دانست و گفت: امروز آمار رسمی بیکاری در کشور در مجموع حدود 11/7 دهم درصد است، اما اگر در اقشار مختلف مانند جوانان تحصیلکرده یا زنان و نوجوانان وارد شویم می‌بینیم که این آمار افزایش می‌یابد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئولیت ما این است که باید برای همه شغل ایجاد کنیم، گفت: روزگاری که بخواهیم بگوییم خانم‌ها باید فقط در خانه باشند و حق آمدن در جامعه را ندارند، گذشته است.
سخن گفتن رئیس‌جمهور درباره آمار‌اشتغال و‌اشتغال بانوان نیز عجیب است، مخاطب ضرورت رفع معضل بیکاری و اینکه باید برای جوانان بیکار اعم از مردان و زنان بایستی کاری کرد چه کسی است؟! جز دولت و رئیس‌جمهور؟!
گفتنی است روحانی در دوره تبلیغات انتخاباتی سخنان زیادی در حمایت از حقوق زنان و برخی دیگر از اقشار جامعه زد و روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در جهت کسب رای مردم توسط دولت مطلوب خود به حقوق زنان تاکید کردند بدون آنکه بگویند در ایران اسلامی و از روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همه اقشار جامعه زن و مرد، مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی به حقوق مصرح خود در قانون رسیده‌اند و اگر نقصانی نیز دیده می‌شد نواقص طبیعی و قابل حل بوده است ولی زنجیره‌ای‌ها با بالا بردن توقعات در جهت کسب رای کوشیدند و پس از انتخابات با مطالبات وعده داده شده انباشته شده مواجه شدند و امروز در‌صدد توضیح و توجیه آن هستند.
به خاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم!
روحانی در ادامه ضمن مغالطه‌ای آشکار با‌اشاره به اینکه همه باید اصول مربوط به خود را حفظ کنند، گفت: متأسفانه در مسئله حجاب ،اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به خاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.
درباره این بخش از سخنان روحانی دو نکته مهم را بایستی مورد توجه قرار داد، نخست آنکه حجاب ضروری دین مبین اسلام بوده و رعایت آن بر همه زنان واجب و استقامت بر اجرای این فریضه اجتماعی دین نیز وظیفه بنیادین حکومت است.
نکته دیگر اینکه کسی به خاطر بد بودن و یا انطباق نداشتن حجاب خود با حجاب معیار دستگیر نمی‌شود، افرادی مورد بازخواست و احیانا بازداشت قرار می‌گیرند که در خیابان‌ها در مقابل فریضه حجاب دست به اقدام هدفمند و سازماندهی شده زده و با کشف حجاب در عمل علیه احکام اسلام دست به جوسازی
می‌زنند.
سخن گفتن روحانی درباره «حجاب» و اعتراض به برخورد نظام با افرادی که نسبت به این فریضه جو‌سازی می‌کنند در حالی است که طبق خاطرات رئیس‌جمهور که توسط «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» منتشر شده است روحانی مسئول اجرای این فریضه در ارتش بوده است، وی در خاطرات خود می‌گوید: « گروهک‌ها و مجاهدین خلق هم اطلاعیه‌ می‌دادند که حجاب نباید اجباری باشد. در دولت موقت هم بحث بود که آیا حجاب باید اجباری شود یا نه... با وجود این، در ستاد ارتش با دوستان تصمیم گرفتیم حجاب را الزامی‌کنیم، که آغازی برای وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی باشد. طرح اجباری شدن حجاب در ادارات مربوط به ارتش، به عهده من گذاشته شد و بدین جهت در گام اول، همه زنان کارمند مستقر در ستاد مشترک ارتش را که نزدیک به سی نفر بودند، جمع کردم و پس از گفت‌وگو با آنان قرار گذاشتیم از فردای آن روز با روسری در محل کار خود حاضر شوند. زنان کارمند که همگی به جز دو یا سه نفر بی‌حجاب بودند، شروع کردند به غر زدن و شلوغ کردن، ولی من محکم ایستادم و گفتم: از فردا صبح دژبان مقابل درب ورودی موظف است از ورود خانم‌های بی‌حجاب به محوطه ستاد مشترک ارتش جلوگیری کند.»
با وجود این خاطرات صریح و تاکید اولیه روحانی بر ضرورت رعایت حجاب اسلامی از سوی زنان و برخورد با زنان متخلف، امروز نسبت به برخورد با هتاکان به فریضه الهی حجاب اعتراض و انتقاد می‌کند!
گفتنی است پیش از سخنان رئیس‌جمهور مهندس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از دستاوردها و اولویت‌های اصلی این وزارتخانه در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مختلف و چالش‌های پیش‌رو ارایه و از حمایت‌ها و پیگیری‌های روحانی در زمینه برنامه مرتبط با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تقدیر کرد.