kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶

آل‌سعود هم مثل امارات در یمن زندان مخفی تاسیس کرده

مدتی پس از افشای وجود زندان‌های مخوف امارات در یمن خبر رسیده سعودی‌ها نیز در این کشور «زندان مخفی» تاسیس کرده‌اند.

زندان‌های امارات در یمن که به «گوانتاناموی یمن» شهرت دارد در 2 سال گذشته بسیار جنجال برانگیز شده است. سازمان‌های حقوق بشری تعداد این زندان‌ها را 18 زندان ذکر کرده و تاکید دارند که زندانیان زیادی در آنها نگهداری و شکنجه می‌شوند. حالا فاش شده که عربستان نیز در یمن زندان مخفی ایجاد کرده است.
به گزارش فارس، پایگاه «الخلیج آنلاین» نزدیک به قطر نوشته: «‌زندان‌های مخفی در یمن و شکنجه بدون محاکمه زندانیان، دیگر از جنایات منحصر به امارات متحده عربی نیست و عربستان‌، متحد امارات هم به آن ملحق شده است؛ آن هم پس از اینکه معلوم شد سعودی‌ها یک زندان مخفی را در منطقه یکم نظامی در «سیئون» حضرموت در جنوب شرقی یمن، با اطلاع دولت مستعفی یمن اداره می‌کنند.»
ماه گذشته سازمان «حقوق و آزادی‌ها» (سام) که مقر آن در ژنو است، اسناد و شواهد نگهداری بازداشتی‌ها در زندان مخفی تحت کنترل نیروهای ائتلاف سعودی و امارات و دولت مستعفی «منصور هادی» را فاش کرد که در آنجا زندانیان تحت «شکنجه وحشتناک بدنی» و «رفتاهای بی‌رحمانه» قرار می‌گیرند. این زندان مخفی موسوم به «الطین» در منطقه «مریمه» شهرستان «سیئون» حضرموت واقع است که از سال 2006 متروکه بوده است.
به گفته سازمان«سام» ده‌ها بازداشتی در داخل این زندان هستند که ربوده شده و مورد شکنجه‌های عمدی قرار گرفته‌اند و با ادامه یافتن بازداشت‌هایشان بدون حضور در دادگاه از سرنوشت آنها خبری نیست. علاوه ‌بر اینکه از دریافت درمان منع شده و به خانواده‌هایشان اجازه دیدار با آنها داده نمی‌شود. بازداشتی‌ها همچنین برای مدت طولانی توسط بازجوهای خشن سعودی بازجویی می‌شوند و دو نفر به نام‌های «ابوسالم» و «بالخالدی» در کنار فرمانده منطقه یکم نظامی زندان را در کنترل خود دارند. یک منبع بومی نیز در گفت‌وگو با «الخلیج آنلاین» گفت، این زندان تقریبا به طور کامل تحت نظارت عربستان است و در اواخر اکتبر گذشته یکی از بازداشتی‌ها از شدت شکنجه توسط شکنجه‌گران اقدام به خودکشی کرد که به بیمارستان منتقل شد.