kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
سرلشکر باقری در پایان سفر به باکو:

روابط نظامی ایران و آذربایجان در دریای خزر توسعه می‌یابد

رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط دفاعی و نظامی ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش فارس، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر دو روزه خود به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روابط دفاعی و نظامی ایران و جمهوری آذربایجان به طور قابل توجهی توسعه خواهد یافت.
سرلشکر باقری با‌ اشاره به وجود ثبات و امنیت و آرامی در مرزهای دو کشور و همکاری‌های مجموعه مرزبانی دو طرف و همکاری و ارتباطات نزدیک و گسترده آنها گفت: روز به روز امنیت و ثبات این مرزها بیشتر می‌شود و این امنیت موجب رفت و آمد مطمئن مردم و همچنین توسعه مبادلات اقتصادی میان دو کشور خواهد شد.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توسعه و تکمیل دالان ریلی شمال - جنوب و دیگر راه‌های ارتباطی بین دو کشور را در توسعه روابط اقتصادی دو طرف موثر دانست و افزود: با تکمیل این محورهای ارتباطی روابط اقتصادی هم توسعه پیدا می‌کند.
سرلشکر باقری اضافه کرد: تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان امری کاملا قطعی است و مسئله قره‌باغ و مسایل مربوط به‌اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان انشاالله با گفت‌و‌گوهای دو طرف حل بشود و در هر صورت ‌اشغال و ادامه ‌اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان و آواره شدن مردم این سرزمین برای جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست.
سرلشکر باقری در ادامه افزود: توافق حقوقی درباره دریای خزر هم بین کشورهای ساحلی خزر از جمله جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران امضا شده است و ما هیچ مشکل حقوقی در دریای خزر نداریم و در بخش نظامی هم نیروهای دریایی دو کشور رفت و آمد و تمرین‌های مشترک بیشتری با هم برگزار خواهند کرد.
عزم ایران
برای تعمیق روابط با آذربایجان
خبر دیگر اینکه سرلشکر محمد باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیئت عالیرتبه نظامی به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرده بود، با «اکتای اسداف» رئیس‌مجلس ملی این کشور دیدار کرد.
به گزارش فارس، سردار باقری در این دیدار، با تاکید بر عزم ایران برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با جمهوری آذربایجان و نیز ضرورت حل مسالمت‌آمیز مناقشات منطقه‌ای، بار دیگر حمایت ایران از تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای جمهوری آذربایجان را یاد آور شد.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح ضمن ابلاغ سلام علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی ایران به رئیس‌مجلس ملی جمهوری آذربایجان، تعمیق روابط بین مجالس دو کشور را مهم خواند و گفت: توسعه هر چه بیشتر روابط دو ملت، در شرایط موجود ضروری است.
اسداف نیز در این دیدار، جمهوری آذربایجان و ایران را کشورهای دوست خواند و با ‌اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی اظهار داشت: برای تعمیق روابط بر مبنای حسن تفاهم و با تکیه بر این ارزش‌ها شرایط خوبی وجود دارد.