kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

دیده‌بان حقوق ‌بشر: آل‌سعود جنایتکار جنگی است

دیده‌بان حقوق بشر با بررسی کارنامه حقوق بشری عربستان، این کشور را‌ «جنایتکار جنگی» معرفی کرد.

عربستان همواره به عنوان یک رژیم ناقض حقوق بشر شناخته می‌شود. در دوران پادشاهی محمد بن سلمان این مسئله تشدید و جنایت‌های جنگی نیز به آن اضافه شده است. همین مسئله باعث شده تا نهادهای مختلف کارنامه حقوق بشری عربستان را زیر ذره‌بین قرار دهند.
به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: «فشارها بر عربستان به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی و اقدامات ناقض حقوق بشر این کشور در یمن افزایش می‌یابند.»
در این گزارش همچنین آمده: «کارنامه حقوق بشری عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد آن در سال ۲۰۱۸ و پس از کشته شدن خاشقجی تحت بررسی است. در این راستا تجاوزات مستمر عربستان از جمله حملات غیرقانونی جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن که به سطح جنایات جنگی رسیدند و نیز افزایش سرکوب مخالفان و فعالان حقوقی در این کشور نیز مورد بررسی قرار گرفتند.»
به گفته معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر: «قتل خاشقجی به اعتبار  بن سلمان ضربه زده و علاوه ‌بر این، اقدامات غیرقانونی رهبران عربستان را افشا کرد، اگر عربستان امیدی به پاک کردن دستان آلوده خود دارد، مسئولان آن باید فورا تمامی کسانی را که تنها به خاطر انتقاداتی مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.»
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش ۶۷۴ صفحه‌ای خود همچنین آورده است که: «ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن ۹۰ حمله غیرقانونی انجام داده است، برخی از این حملات که به سطح جنایات جنگی می‌رسند، منازل مسکونی، بازارها، بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد را در یمن تخریب کردند.
تنها در یک حمله به یک جشن عروسی ۲۲ نفر کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی شدند، در حمله دیگری که علیه یک اتوبوس انجام شد، 40 کودک کشته شدند. رهبران عربستان به دلیل اینکه مسئولیت فرماندهی عملیات‌های ائتلاف را بر عهده ‌دارند، مسئول احتمالی این جنایات جنگی هستند.»
طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، تا نوامبر(آبان) دست‌کم ۹ زن بدون اینکه اتهامشان مشخص شده باشد، همچنان در بازداشت بودند و برخی از این اتهامات حکم‌های حبسی تا ۲۰ سال داشتند. دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد، گزارش‌هایی از طرف بازپرسان عربستانی درباره شکنجه دست‌کم سه زن با شوک الکتریکی، شلاق و تعرض دریافت کرده است.