kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

اتحادیه اروپا: امتیاز دیگری به انگلیس نمی‌دهیم/ «گره» طرح برگزیت «کور» شد

به دنبال شکست «ترزا می» ‌در جلب اعتماد نمایندگان پارلمان انگلیس در مورد توافق «برگزیت»، اتحادیه اروپا نیز هشدار داد که دیگر حاضر نیست امتیاز جدیدی به لندن بدهد.

سه شنبه گذشته پارلمان انگلیس با ۴۳۲ رای مخالف در برابر ۲۰۲ رای موافق، به توافقی که ترزا می‌‌ با اتحادیه اروپا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) بسته بود، رای منفی داد. روز چهارشنبه نیز رای‌گیری برای استیضاح و برکناری دولت ترزا می ‌با شکست مواجه شد و بدین ترتیب سرنوشت برگزیت بار دیگر به اما و اگرها رسید. راه‌های زیادی برای ترزا می‌در این مورد باقی نمانده است؛ یا لندن باید بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، یا ترزا می ‌باید مذاکرات جدیدی را با اروپا شروع کند و به توافقی برسد که مورد رضایت پارلمان باشد و یا دوباره برای ماندن یا رفتن از اتحادیه، در انگلیس رفراندوم جدیدی برگزار شود.
«آندریا لیدسام» رهبر حزب محافظه‌کار در مجلس عوام انگلیس گفته است که رای‌گیری درباره «طرح بی‌» ‌نخست‌وزیر مبنی بر نحوه خروج از اتحادیه اروپا، در تاریخ ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) برگزار خواهد شد. اما این طرح نیز با مشکلاتی مواجه است چرا که اتحادیه اروپا به شدت مخالف دادن امتیاز جدید به انگلیس است. «میشل بارنیه»، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت، نیز گفته است: انگلیس در حال خروج از اتحادیه اروپاست و ما نباید به آن امتیازی بدهیم. بارنیه تاکید کرد: ما در حال تجارت نیستیم. ما سران اتحادیه اروپا هستیم که انگلیس در حال ترک آن است. ما در حال ترک این اتحادیه نیستیم. انگلیس اتحادیه اروپا را ترک می‌کند و ما مسئول هستیم تا آنچه که هستیم را حفظ کنیم. ما نمی‌توانیم برخی خواسته‌های انگلیس را بپذیریم زیرا با اصول ما مغایرت دارد.
«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر نیز به نخست‎وزیر انگلیس هشدار داد که اگر گزینه خروج از اتحادیه اروپا بدون حصول توافق را رها نکند، نه تنها با او صحبت نمی‎کند، بلکه از برگزاری همه‎پرسی مجدد برگزیت نیز حمایت خواهد کرد. به گزارش مهر، کوربین می‌گوید تنها به شرطی حاضر به گفت‌وگو با ‌نخست‌وزیر است که وی گزینه «خروج بدون حصول توافق با اتحادیه اروپا» را از روی میز مذاکره بردارد.
وی در این باره گفت: به نظر می‌آید که ترزا می‌قصد هدایت کشور به لبه پرتگاه را دارد. اما اگر وی خواهان حصول توافقی است که از حمایت اکثریت پارلمان برخوردار باشد؛ باید خطوط قرمز خود را رها کند و درباره پیشنهادهای آتی جدیت داشته باشد. تهدید کوربین درحالی صورت می‌گیرد که ترزا می قبلا هرگونه تلاش برای برگزاری همه‌پرسی دوم را مردود اعلام کرده بود.