kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

ناتو خود را برای شرایط پس از خروج آمریکا از پیمان موشکی و نحوه مقابله با روسیه آماده می‌کند

ناتو با متهم کردن روسیه به تمایلات تهاجمی، اعلام کرد، اقدامات نظامی مضاعفی به منظور تامین امنیت کشورهای عضو در صورت فسخ پیمان موشکی از سوی واشنگتن اتخاذ خواهد کرد.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: روز سه شنبه رایزنی‌های مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه روسیه و آمریکا درباره پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط انجام گرفت و بدون نتیجه پایان یافت. کمیته امور نظامی ناتو نیز روز چهارشنبه در بروکسل، توجه اصلی خود را برموضوع پیمان موشکی بین روسیه و آمریکا متمرکز کرده بود.
مقامات بروکسل در این نشست بار دیگر روسیه را به تمایلات تهاجمی متهم و اعلام کردند اقدامات نظامی مضاعفی را برای تامین امنیت کشورهای عضو در صورت فسخ پیمان موشکی از سوی واشنگتن در نظر می‌گیرند.
بر پایه این گزارش، ناتو نیز مانند آمریکا، معتقد است روسیه با استفاده از موشک‌های عملیاتی تاکتیکی «9ام 729» برای سامانه‌های موشکی «اسکندر»، که گویا قادر است اهدافی با برد 500 کیلومتر را هدف قرار دهد، پیمان موشکی را نقض کرده است.
پیش از این، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، ضرب‌الاجل 60 روزه‌ای برای روسیه تعیین کرده بود که اگر مسکو طی آن، به درخواست‌های واشنگتن پاسخ مثبت ندهد، واشنگتن دیگر به تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه پایبند نخواهد بود.
بدین‌ ترتیب، اعلام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه اکتبر در‌باره قصد خروج این کشور از پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط نیز به زودی تحقق خواهد یافت.
اگرچه بسیاری از کشورهای اروپایی از روند اوضاع پیرامون این مسئله رضایت ندارند، با این وجود همچنان از مواضع آمریکا در این باره حمایت می‌کنند و به همین دلیل هم در ماه دسامبر در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره حمایت از حفظ پیمان موشکی مخالفت کردند.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز بعد از مذاکرات با همتایان آمریکایی خود در ژنو یادآور شد: «اکنون دیگر به‌طور دقیق تمایل آمریکا برای خارج شدن از این پیمان مشخص شده و در مجموع، ما باید این مسئله را بپذیریم که هیچ پیشرفتی در حل و فصل اختلافات به وجود نیامده و مواضع طرف آمریکایی همچنان غیرسازنده و درخواست‌های عنوان شده از طرف روسیه هم غیرقابل اجرا هستند.