kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴

تجزیه کشور یا تصویب برگزیت دو گزینه پیش‌روی انگلیس از نگاه ترزا می

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هشدار داده در صورتی که توافق برگزیت در پارلمان این کشور به تصویب نرسد انگلیس با خطر تجزیه مواجه خواهد شد.

 
  سرویس خارجی-

توافق برگزیت، که جوانب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را مشخص می‌کند، در بین سیاستمداران این کشور بحث‌های زیادی ایجاد کرده طوری که حتی این موضوع تا استیضاح و برکناری ترزا می ‌نیز کشیده شد. شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس معتقدند توافق صورت گرفته منافع لندن را تامین نمی‌کند. 9 فروردین 1398 مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. توافق برگزیت برای تصویب نهایی نیاز به 320 رای مثبت از 650 نماینده پارلمان دارد. 
سناریوهایی که ممکن است طی روزهای آینده رخ دهد شامل موارد زیر است: توافق برگزیت در نهایت موفق به کسب حمایت پارلمان خواهد شد، تا انگلیس از اتحادیه اروپا جدا شود، پارلمان به توافق رای منفی می‌دهد تا ترزا می ‌شغل خود را از دست بدهد و یا انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد البته شاید یک همه‌پرسی دیگر درباره برگزیت هم برگزار شود.
«ترزا می» ‌روز دوشنبه و در آستانه رای‌گیری پارلمان انگلیس در مورد توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از نمایندگان پارلمان خواسته بود تا «به‌خاطر کشور» از توافق به دست آمده میان دولت او و اتحادیه اروپا در موضوع برگزیت حمایت کنند. به گفته «می» ‌رای منفی نمایندگان به این توافق باعث «فلج شدن» پارلمان می‌شود و اگر انگلیس اتحادیه اروپا را ترک نکند، آنگاه اعتمادها به سیاستمداران این کشور «به گونه‌ای فاجعه‌بار آسیب خواهد دید.»
 به گفته وی عدم تصویب این توافق ممکن است به تجزیه انگلیس نیز منجر شود. وی که در میان نمایندگان پارلمان صحبت می‌کرد گفت تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نباید با تاخیر مواجه شود. می همچنین گفت که عدم موافقت پارلمان با طرح وی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث شکست کامل برگزیت و باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا خواهد شد.
 به گزارش «یورو نیوز» سخنان «ترزا می» ‌پس از آن مطرح شد که گزارش‌هایی از داخل پارلمان دربارۀ تصمیم نمایندگان به دادن رای منفی به این توافق منتشر شد. خبرها همچنین حاکی است نمایندگان قصد دارند پس از رد این توافق، خود بر روند اجرایی شدن «برگزیت» نظارت کنند. حزب کارگر و دیگر احزاب مخالف دولت می‌خواهند به این توافق رای منفی بدهند و در مقابل حدود ۱۰۰ نمایندۀ حزب محافظه‌کار (حزب حاکم) و ۱۰ نمایندۀ حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی احتمالا با توافق «می» ‌همراهی خواهند کرد.
اگر توافق برگزیت از سوی نمایندگان مجلس رد شود، آنگاه ترزا می ‌سه روز کاری فرصت دارد تا طرح دومی (طرح ب) را ارائه دهد و پس از آن نیز باید بار دیگر رهسپار بروکسل شود تا برای کسب امتیازات بیشتر از اتحادیه اروپا تلاش کند. پارلمان انگلیس نیز روز ۲۱ ژانویه(1 بهمن) تشکیل جلسه خواهد داد تا با رای خود، دربارۀ طرح دوم «می» ‌تصمیم‌گیری کند. «ونس کیبل» رهبر حزب لیبرال ‌دموکرات که مخالف توافق برگزیت است گفته «بهترین راه، برگزاری همه‌پرسی دوم است البته با این شرط که گزینۀ باقی ماندن در اتحادیه اروپا نیز در این همه‌پرسی لحاظ گردد.» این ایده طرفدارانی در میان برخی از نمایندگان حزب کارگر، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت محافظه‌کار نیز دارد. گروهی از سیاستمدارانِ مخالف برگزیت پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده‌اند تا بر اساس آن امکان برگزاری دومین همه‌پرسی با این موضوع فراهم شود.