kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳

تهدید، جلیقه‌ زردها را نترساند «ماکرون» گفت‌وگوی ملی را پیش کشید

رئیس‌جمهور فرانسه که تا دیروز جلیقه‌زردها را تهدید به برخورد خشن‌تر می‌کرد پس از مشاهده جدید معترضان از مردم این کشور خواست تا در گفت‌وگوی ملی برای پایان دادن به درگیری‌ها و تنش‌های اخیر شرکت کنند.


  سرویس خارجی-

طی ماه‌‌های گذشته دولت فرانسه از تمام نیرو برای سرکوب جنبش جلیقه زردها استفاده کرد که نتیجه آن 10 کشته و نزدیک به 8 هزار زخمی و دستگیری بوده است. طی این مدت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فرانسه نیز از تهدید جلیقه زردها به محاکمه و برخورد خشن‌تر چیزی کم نگذاشتند. شنبه گذشته در نهمین هفته این اعتراضات دولت با 80 هزار نیروی پلیس به وحشیانه‌ترین صورت ممکن معترضان را سرکوب کرد اما باز جلیقه زردها اعلام کردند که هفته آینده نیز به میدان خواهند آمد. این هفته به دلیل همین تهدیدها شمار جلیقه‌زردهایی که به خیابان‌ها آمده بودند 50 هزار نفر بیشتر از هفته هشتم اعلام شد.
حالا «امانوئل ماکرون»، زمانی که دید جلیقه زردها حاضر به عقب‌نشینی نیستند خواستار گفت‌وگوی ملی شده است. ماکرون در قالب نامه‌‌ای که اواخر وقت یکشنبه شب منتشر شد، از شهروندان فرانسوی خواست تا خشم را به راهکار تبدیل کنند. وی درخواست کرد که مردم دیدگاه‌های خود درباره سیاست‌های دولت را در قالب مذاکره مطرح کنند.مسایلی مانند کاهش مالیات‌ و هزینه‌های عمومی از جمله خواسته‌های مردم فرانسه از آغاز موج اعتراض‌ها بوده است.در این نامه همچنین آمده است: «پیشنهاد شما به توافق ملی کمک خواهد کرد و منجر به سازماندهی اقدامات دولت و پارلمان می‌شود. ضمن اینکه به جایگاه فرانسه در اروپا و سطح جهانی کمک خواهد کرد.»
 به گزارش فارس در این نامه همچنین ماکرون اعلام کرده در شهرهای مختلف فرانسه در جلسات شوراهای شهر شرکت خواهد کرد و اولین جلسه هم روز سه‌شنبه در شهر«بوردر رول» واقع در شمال غربی کشور خواهد بود. وی  وعده داد که پس از پایان مشاوره‌ها در پانزدهم ماه مارس (۲۴ اسفند) نتیجه را به (عموم) گزارش خواهد کرد. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت که مطرح کردن هیچ موضوعی در مذاکرات ممنوع نیست.
رئیس‌جمهوری فرانسه در این نامه نوشته: «امیدوارم که در حد امکان افراد زیادی در این مناظره بزرگ ملی حضور داشته باشند تا برای آینده کشور یک مشارکت مفید داشته باشیم. پیشنهادهای شما ایجاد یک قرارداد جدید برای ملت، سازماندهی اقدامات دولت و پارلمان را ممکن
می‌سازد.»
لوپن: زمان مبارزه فرار رسیده
همزمان با این نامه و ادامه موج اعتراضات رهبر راست افراطی فرانسه کمپین انتخاباتی خود را با درخواستی از معترضان«جلیقه زرد» آغاز کرد. به گزارش ایسنا، مارین لوپن، رهبر راست افراطی فرانسه از ده‌ها هزار معترضی که علیه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بطور هفتگی دست به تظاهرات زده‌اند، درخواست کرد که اتحادیه اروپا را به موافقت با برگزاری همه‌پرسی‌ای درباره سیاست‌های ماکرون وادارند.لوپن در تجمع انتخاباتی حزب تجمع ملی اظهار داشت: «درخصوص شورش مردمی سالم جلیقه زردها، این انتخابات فرصتی را به دست می‌دهد تا به بحرانی که از تحقیر و سختگیری‌های رئیس‌جمهوری «بی‌کفایت» نشات می‌گیرد، پایان دهیم؛ رئیس‌جمهوری که رفتارش ایجاد آشوب می‌کند...اگر ماکرون هوشمندی کافی برای انحلال پارلمان و گرویدن به سمت مردم را ندارد، پس بگذارید منفعت سیاسی از انتخابات اروپا حاصل شود.لوپن و ژان لوک ملانشن، رهبر چپ افراطی فرانسه هردو بطور علنی با جلیقه زردها ابراز همبستگی کرده و از آنان درخواست حمایت کرده‌اند.لوپن در ادامه سخنرانی خود گفت: «اکنون مبارزه میان ملی‌گرایان و جهانی‌گرایان است.»