kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

افزایش اختلافات آنکارا و واشنگتن بر سر سوریه اردوغان به جان بولتون اجازه ملاقات نداد

در پی افزایش اختلافات میان سران ترکیه و آمریکا بر سر مناطق کردنشین سوریه، «رجب طیب اردوغان» به مشاور امنیت ملی آمریکا اجازه ملاقات با خود را نداد.

«جان بولتون» پس از آنکه با پاسخ منفی رئیس‌جمهوری ترکیه برای دیدار و گفت‌وگو مواجه شد، این کشور را ترک کرد. پیش از این مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود، آمریکا با این شرط سوریه را ترک می‌کند که ترکیه از کردهای مسلح موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» حفاظت کند. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور ترکیه هم در پاسخ، اعلام کرد، این کشور شرط آمریکا را نخواهد پذیرفت.
«فخرالدین آلتون»، رئیس دفتر رسانه‌ای رئیس‌جمهور ترکیه هم در واکنش به اظهارات بولتون گفت: امنیت ملی ترکیه غیرقابل مذاکره است. نبرد ما، نبرد باتروریسم است. آلتون تاکید کرد، در آوردن ادای حمایت از کردهای سوریه، هم توهین به کردها و هم توهین به شعور ما است.
گرایش اردوغان به روسیه
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» اعلام کرد، با افزایش تنش‌ها میان آنکارا و واشنگتن بر سر مناطق کردنشین سوریه، اردوغان احتمالا این بحران را در مسکو و در گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» حل و فصل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، عطوان افزود: دلیل اصلی بروز بحران و اختلاف میان آمریکا و ترکیه، به تماس تلفنی اردوغان با «دونالد ترامپ» در 10 روز قبل مربوط می‌شود. در این تماس، ترامپ به اردوغان قول داده بود همه نیروهای آمریکایی را طی سه ماه از سوریه خارج می‌کند. اما هنوز این مسئله نامشخص است.پشت کردن آمریکا به شبه نظامیان کرد و افزایش خطر احتمال حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه، باعث شده است که شبه نظامیان کرد به دمشق و ارتش سوریه نزدیک شوند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین، به نقل از «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گزارش داد، این کشور برای انجام عملیات در سوریه، از آمریکا اجازه نخواهد گرفت. کالین گفت: از طرف آمریکا صداهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه عملیات ترکیه بدون اطلاع آنها (آمریکایی‌ها)، درست نخواهد بود، ما همیشه آماده اطلاع‌رسانی و هماهنگی هستیم، اما از هیچ‌کسی اجازه نخواهیم گرفت.علی‌رغم این اظهارات، بعید به نظر می‌رسد که ترکیه دست به عملیات و پیشروی در سوریه بزند و ارتش سوریه، شبه‌نظامیان کرد و نیروهای مقاومت را مقابل خود قرار دهد.