kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۷۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
مردم کمتر بیرون می‌روند، فروشگاه‌ها نیمه تعطیل است

گزارش واشنگتن پست از تاثیر مخرب تعطیلی دولت بر مردم شهرهای مختلف آمریکا

«واشنگتن پست» از پیامدهای تعطیلی دولت آمریکا در طول 18 روز گذشته روی مردم آمریکا این‌گونه نوشته: «شهرهای بزرگ و کوچک آمريکا اکنون پیامدهای ناشی از یکی از طولانی‌ترین تعطیلی‌های دولت را در تاریخ احساس می‌کنند...مردم دارند فکر می‌کنند، چگونه باید خرج کنند؛ کمتر بخورند، کمتر مسافرت بروند یا...»
سرویس خارجی-

از روز اول دی ماه و در پی عدم توافق دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه موقت و اصرار کاخ سفید بر تخصیص بودجه به منظور ساخت دیوار در مرز مکزیک، دولت آمریکا رسما وارد وضعیت موسوم به «تعطیل» شده است. تعطیلی دولت در آمریکا در شرایطی ادامه دارد که بودجه ارتش و برخی از نهادها تامین شده اما 800 هزار کارمند و کارگر در دیگر نهادهای دولت یا بدون حقوق کار می‌کنند یا به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند. این، همه مشکل تعطیلی دولت در آمریکا نیست. دوم دیماه و در آغاز این تعطیلی «برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با تعطیلی دولت، 800 هزار نفر از دریافت دستمزد خود محروم می‌شوند و 755 هزار نفر گرسنه بیکار هم امکان دریافت وعده غذایی را از دست می‌دهند.»
ترامپ هم هشدار داده اگر لازم ببیند ماه‌ها و سال‌ها ممکن است این تعطیلی را ادامه دهد و هیچ راهی نیز غیر از ساختن دیوار در مرز مکزیک وجود ندارد. ترامپ روز یکشنبه یک گام نیز جلوتر گذاشت و تهدید کرد برای تامین بودجه مورد نیاز به دنبال اعلام وضعیت «اضطراری ملی» در کشور است. دموکرات‌ها نیز حاضر نیستند کوتاه بیایند و دود این لجبازی تنها به چشم طبقات متوسط و ضعیف جامعه آمریکا می‌رود.
حالا روزنامه «واشنگتن پست» دیروز در گزارشی در همین زمینه نوشته: «شهرهای آمریکا پیامدهای تعطیلی دولت فدرال را احساس کرده‌اند. خیابان‌های مملو از برف  شهر اوگدن در ایالت یوتا این روزها آرام و ساکت هستند. پارکینگ‌ها نیمه خالی هستند. فروش رستوران‌ها با کاهش همراه شده است. در حالی که کارکنان فدرال نمی‌توانند بر سر کار حاضر شوند کافه‌ها ساعات کاری خود را کاهش داده‌اند... دور از واشنگتن، شهرهای بزرگ و کوچک که نیروی کار در آنها به مشاغل دولتی وابسته است اکنون پیامدهای ناشی از یکی از طولانی‌ترین تعطیلی‌های دولت را در تاریخ احساس می‌کنند، تعطیلی که اکنون بیش از دو هفته است ادامه دارد.
 شمار زیادی از کارگران دولت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند از جمله 10 هزار نفر در یوتا، 6 هزار و 200 نفر در ویرجینیای غربی و 5 هزار و 500 نفر در آلاباما که حقوق سالانه‌شان کمتر از 85 هزار دلار است. اما این حقوق‌ها محرک اقتصادهای محلی محسوب می‌شوند و کارگران شروع به تصمیم‌گیری در این باره کرده‌اند که چگونه باید این پول‌ها را هزینه کنند، اینکه باید کمتر بخورند، سفرهایشان را محدود کنند یا...»به گزاش خبرگزاری صدا و سیما در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده: «در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌بینی می‌کند این تعطیلی ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول بیانجامد، این شهرها خود را برای یک ضربه اقتصادی طولانی مدت‌تر آماده می‌کنند... تام کریستوپولوس مدیر سازمان توسعه اقتصادی اوگدن معتقد است: «خوردن و خرید کردن محدود شده است و مردم روزها را در خانه‌ها سر می‌کنند و این موضوع به واقع به جامعه مشاغل کوچک آسیب وارد می‌کند.» سناتور دموکرات دوک جونز از آلاباما روز پنجشنبه در صحن سنا به کارگرانی در ایالت خود اشاره کرد که تحت تأثیر تعطیلی دولت قرار گرفته‌اند و این که این روند باید به پایان برسد. او می‌گوید: ما کار خود را انجام نمی‌دهیم، و این در حالی است که ده‌ها هزار تن از افراد حوزه انتخابیه ما در حال پرداخت هزینه هستند. بیش از پنج هزار تن از کارگران فدرال در سراسر آلاباما به مرخصی فرستاده شده‌اند یا این که بدون حقوق کار می‌کنند.»