kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
ترامپ هشدار داد

اعلام وضعیت اضطرار ملی در صورت ادامه تعطیلی دولت آمریکا

«دونالد ترامپ» روز یکشنبه پس از بازگشت از نشست «کمپ‌دیوید» با مشاوران ارشد خود، در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفته به دنبال اعلام وضعیت اضطراری ملی در آمریکاست تا بتواند بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی را تامین کند.


 
 سرویس خارجی

از روز اول دی ماه و در پی عدم توافق دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه موقت و اصرار کاخ سفید بر تخصیص بودجه به منظور ساخت دیوار در مرز مکزیک، دولت آمریکا رسما وارد وضعیت موسوم به «تعطیل» شده است. تعطیلی دولت در آمریکا در شرایطی ادامه دارد که بودجه ارتش و برخی از نهادها تامین شده اما 800 هزار کارمند و کارگر در دیگر نهادهای دولت یا بدون حقوق کار می‌کنند یا به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند.
حالا بعد از گذشت 17 روز از تعطیلی دولت هنوز دو طرف حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند و ترامپ هشدار داده اگر لازم ببیند ماه‌ها و سال‌ها ممکن است این تعطیلی ادامه یابد و هیچ راهی نیز غیر از ساختن دیوار در مرز مکزیک وجود ندارد. ترامپ روز یکشنبه یک گام نیز جلوتر گذاشت و تهدید کرد برای تامین بودجه مورد نیاز به دنبال اعلام وضعیت اضطراری ملی در کشور است: «ما به دنبال اعلام وضعیت اضطراری ملی هستیم چون یک وضعیت اضطراری ملی داریم و به مردم می‌گویم که به جای دیوار بتنی یک حائل فلزی در مرزهای جنوبی ایجاد خواهیم کرد چون مستحکمتر است.»
نامه 16 هزار خلبان نگران به ترامپ
در حالی که کشمکش بین کنگره و ترامپ بر سر دیوار مکزیک ادامه دارد، انجمن خلبانان خطوط هوایی آمریکا با 61 هزار خلبان نیز در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ نگرانی‌هایشان را درباره ایمنی حریم هوایی و امنیت و اثرگذاری مطرح کرده‌اند.
ایسنا در این باره نوشته: «کاپیتان جو دوپیت، رئیس‌انجمن بین‌المللی خلبانان خطوط هوایی آمریکا از دونالد ترامپ، درخواست کرده تا گام‌های ضروری برای پایان دادن به تعطیلی را اتخاذ کند. به گفته او، مشکلات زمانی مشخص می‌شود که تامین‌کنندگان خدمات از وزارت حمل‌ونقل و وزارت امنیت داخلی تحت‌ تاثیر این تعطیلی قرار بگیرند.» در این نامه همچنین آمده: «تعداد بازرسان اندک اداره هوانوردی فدرال اجازه نمی‌دهد از زیرساخت کنترل ترافیک هوایی اطمینان حاصل شود. خلبانان خطوط هوایی نگران تعطیلی دولت هستند... بازرسی مکانیکی، نظارت پهپادی و سامانه‌های ارتباطی پیشرفته، همگی با تهدید مواجه هستند. از همه بدتر اینکه، ناظران برج مراقبت، پرسنل تعمیر و نگهداری سیستم هواپیما و  ماموران هوایی بدون حقوق کار می‌کنند.