kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
کواکبیان:

هیچ تضمینی برای حل مشکلات بانکی با پیوستن به FATF نیست!

مصطفی کواکبیان نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری ابراز کرد: هیچ تضمینی برای حل مشکلات بانکی با پیوستن به FATF نیست اما پیوستن به آن بهانه‌ها را از طرف مقابل می‌گیرد.

وی ادامه داد: نپیوستن به این کنوانسیون بین‌المللی باعث می‌شود که هیچ کشوری با ایران تعاملات بانکی نداشته باشد.
نماینده مردم تهران گفت:FATF  هیچ ارتباطی با برجام و تحریم‌ها ندارد.
کواکبیان افزود: نپیوستن به FATF به‌معنای خودتحریمی است.
وی گفت: با شروطی که در مجلس تصویب کرده‌ایم نباید به هیچ وجه از پیوستن به FATF هراسی داشته باشیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مسئولان تمامی بانک‌های کشور معتقدند در صورتی که به   FATF  نپیوندیم مشکلاتشان حل نخواهد شد.
به گزارش تسنیم، کواکبیان گفت: ذات تقابلی آمریکا با انقلاب اسلامی از بین نمی‌رود اما در صورت تصویب FATF برگ برنده در دست ما خواهد بود.
ادعای گرفتن بهانه از آمریکا!
گفتنی است پیش از این محمد جواد ظريف وزير امور خارجه-15 مهر 97- در صحن علني مجلس گفته بود:«نه بنده و نه آقاي رئيس جمهور نمي توانيم تضمين دهيم كه با پيوستن به لايحه حمايت مالي از تروريسم مشكلات مان حل خواهد شد.اما مي توانيم تضمين بدهيم كه با نپيوستن به اين لايحه، آمريكا بهانه مهمي براي افزايش مشكلات ما پيدا خواهد كرد».
این قبیل اظهارنظرها یک سوال در افکارعمومی ایجاد می کند و آن اینکه آيا بهانه هاي آمريكا تمامي دارد؟! چرا بايد هر چند وقت يكبار امتياز بدهيم تا به زعم خودمان بهانه را از دست آمريكا بگيريم. ديروز بهانه هسته اي، امروز بهانه موشكي و منطقه اي و پولشويي و تروريسم و...
سوال دیگر این است که كدام بهانه را از چه كساني مي خواهيم بگيريم؟! از ميزبانان و حاميان گروهك تروريستي منافقين- كه 17 هزار ايراني را به شهادت رسانده است-؟! از حاميان و تجهيزكنندگان گروهك تكفيري تروريستي داعش؟! از ميزبانان و حاميان انگليسي و هلندي و دانماركي ساير گروهك هاي تروريستي؟! از ركوردداران پولشويي در دنيا؟! از نقض كنندگان اصول بديهي حقوق بشر در دنيا؟!
روحاني در سال 94 گفته بود كه به واسطه برجام تمامي تحريم هاي ضدايراني از جمله تحريم هاي مالي و بانكي به طور كامل و يكباره در اولين روز اجرا-دي 94- لغو خواهد شد و نه تعليق. به اذعان دولتمردان هيچگاه اين اتفاق رخ نداد. بهانه هسته اي تمام شد و بهانه FATF آغاز شد.
با توجه به اينكه براي عضويت در FATF نياز به پذيرش چند كنوانسيون و بومي سازي تعدادي از قوانين بين المللي است، حاميان FATF مسئله اي  به نام «حق شرط»  كه در حقوق بين الملل به جهت محدودسازي توان ارزش اجباركننده معاهدات بين المللي گنجانده مي شود را بارها تكرار كرده اند.
اما برخلاف اين ادعا با نگاهي به مفاد FATF مشاهده مي كنيم كه حق شرط از ايران گرفته شده است.
در ماده 6 كنوانسيون بين المللي مبارزه با تامين مالي تروريسم CFT آمده است: «هر كشور عضو در صورت لزوم، اقداماتي را از جمله در صورت اقتضاء از طريق تدوين قانون داخلي اتخاذ خواهد نمود تا اطمينان حاصل نمايد اعمال كيفري در حيطه شمول اين كنوانسيون، تحت هيچ شرايطي با ملاحظات سياسي، فلسفي، عقيدتي، نژادي، قومي، مذهبي و يا ساير ملاحظات با ماهيت مشابه قابل توجيه نباشد». همين يك پاراگراف براي از بين بردن حق شرط ايران در الحاق به CFT كافي است زيرا اعضاي ناظر بر FATF كه شامل عربستان و رژيم صهيونيستي مي شود اجازه هيچ ترجمه اي غير از آن را به ايران نمي دهند.