kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
تیم اندرسون در گفت‌وگو با کیهان:

«اسرائیل حق بقا دارد» یک افسانه است

«تیم اندرسون»، پژوهشگر و استاد دانشگاه سیدنی استرالیاست. تحرکات و تفکرات وی همواره رژیم آپارتاید صهیونیستی را در طول پنچ سال گذشته نشانه رفته است. حرکات تیم اندرسون در تبلیغات مثبت برای فلسطین و از سویی دیگر مفتضح کردن صهیونیست‌ها در نقطه‌ای از دنیا که لابی‌های صهیونیستی بسیار فعالی هم دارد ظاهرا کار دستش داده و گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای از اخراج وی به عنوان استاد برجسته دانشگاه «سیدنی» به گوش می‌رسد. وی همواره از فشارهای گسترده از سوی مدیریت دانشگاه جهت متوقف کردن فعالیت‌های خود به کیهان گفته و تاکید کرده بود که حرف‌های وی به مذاق بسیاری در استرالیا خوش نمی‌آید.  انتقال سفارت استرالیا از تل‌آویو به قدس، اقدامات مخرب صهیونیست‌ها علیه فلسطین، نزدیک شدن برزیل به رژیم صهیونیستی از جمله موضوعاتی است که این بار درباره آنها با این کارشناس آمریکای جنوبی همکلام شده‌ایم.
سرویس خارجی کیهان

1) به عنوان اولین سوال و برای اینکه خوانندگان با جزئیات نظر شما درباره موضوع فلسطین آشناتر شوند نظر خود را به طور خلاصه بیان کنید؟
به نظر من تنها راه حل عملی برای موضوع فلسطین تشکیل یک دولت دموکراتیک است. صهیونیست‌ها، امیدها را برای حل مشکلات بواسطه راه حل دو دولت از بین برده‌اند، چراکه وجود یک دولت آپارتاید در چارچوب قوانین بین‌المللی، یک جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. اما شاخصه‌های تشکیل یک دولت دموکراتیک مطلب مهمی است که من سال گذشته در مقاله‌ای با نام «آینده فلسطین» به آن اشاره کردم. من در آنجا به صراحت تاکید کرده‌ام که ادعا درباره اینکه اسرائیل «حق بقا» دارد یک افسانه ساختگی است. «ریچارد فالک» نماینده سابق سازمان ملل متحد در فلسطین اشغالی اذعان کرده بود که فلسطین همچنان برای بقای خود و برای آنکه ثابت کند حق حیات دارد می‌جنگد. من در مقالات خود اشاره کردم که آینده فلسطین زیر غبار اختلاف، درد و کشتار و ترس از دشمن قدرتمند قرار گرفته است. اما هنوز امید کاملا از بین نرفته است. مقاومت در سال‌های اخیر به شدت اسرائیل را به چالش کشانده است. تلاش‌ها برای نابودی محور مقاومت کاملا شکست خورده است. ضعف اصلی عدم اتحاد بین احزاب فلسطینی و نبود فکر واحد در بین متحدان منطقه ای است. نقطه قوت باقی مانده نزد فلسطینیان مقاومت دائمی و شجاعانه مردم است.
2) چرا مقامات استرالیایی و حتی تمام جهان به هیچ وجه نقدی را علیه جنایات رژیم صهیونیستی تحمل نمی‌کنند؟
یک کمپین قدرتمندی در جهان بوجود آمده که علیه هرگونه مقاومت موجود در منطقه تبلیغات منفی‌ای را ایجاد می‌کند. هرگونه اظهار نظر درباره پاکسازی نژادی‌ای که هم اکنون در فلسطین در جریان است اقدامی ناخوشایند به حساب می‌آید. با این وجود نهادهای بین‌المللی در سال‌های اخیر به سمت فلسطین متمایل گشته‌اند. آمریکا و اسرائیل در اعتراض به حمایت یونسکو از کودکان فلسطینی از این سازمان خارج شده‌اند. استرالیا و جهان باید انتقادات علیه یک دولت آپارتاید را بشنوند.
3) چطور کشورهای مسلمان قادرند تا رژیم صهیونیستی را شکست دهند؟
مسلمانان و کشورهای عربی در خط مقدم مبارزه با اسرائیل قرار دارند و مهمترین متحدان فلسطین محسوب می‌شوند. اما با این همه، عدم هماهنگی و نبود اتحاد بین این کشورها باعث تضعیف مقابله با اسرائیل شده است. تنها اتحاد است که می‌تواند اسرائیلی‌ها را از پا در آورد. چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی. هیچ کسی تصور نمی‌کرد که نظام آپارتاید آفریقای جنوبی با آن قدرتی که داشت از هم فرو بپاشد. چراکه آنان از حمایت قوی قدرت‌های خارجی بهره‌مند بودند.
 اما اتحاد بین نیروهای داخلی و یکپارچگی خارجی باعث سقوط آپارتاید شد.
4) آیا لابی صهیونیستی در فضای آکادمیک استرالیا آنقدر قدرت دارد تا بتواند یک استاد را از دانشگاه اخراج کند؟
خواهیم دید که آیا لابی صهیونیستی موفق به محدود کردن من در فضای دانشگاهی شده و یا خیر. آنها از پنچ سال پیش و درست زمانی که انتقادات من به آنها آغاز شد، تلاش‌های خود را برای اخراج من آغاز کردند. حکم اخراج من در اواخر ماه ژانویه مجددا بررسی خواهد شد. اما من از حمایت خوبی نزد دانشگاهیان داخلی و خارجی برخوردار هستم که شرایط را برای مخالفانم سخت‌تر می‌کند.
5) نتانیاهو در ماه‌های اخیر به منظور کسب مقبولیت به سفرهای خارجی سفر کرده است. آخرین سفر او هم به برزیل بود. چه میزان تلاش‌های وی را موفق ارزیابی می‌کنید؟
به نظرم مشروعیت و مقبولیت چیزی نیست که با سفر کردن و دیدار حاصل شود. رئیس‌جمهور برزیل نمی‌تواند رژیم آپارتاید اسرائیل را قانونی جلوه دهد. اما حداقل می‌توانند به عنوان دو فاشیست به یکدیگر تبریک بگویند.
 این کاری است که رژیم‌های فاشیستی انجام می‌دهند. بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین از رئیس‌جمهور تازه‌وارد برزیل، «بولسونارو»، به خاطر تفکرات فاشیستی‌اش وحشت زده‌اند و این رابطه عمیق او با نتانیاهو شاید این وحشت را بیشتر هم کند.