kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
کدخدایی در نشست خبری:

فقط دو ایراد شورای نگهبان به CFT رفع شده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دو ایراد اعضای محترم شورای نگهبان به ‌CFT مرتفع شده و بقیه ایرادات که قبلا بود، چون مجلس هم اصرار کرده بود، همچنان باقی است.



سرویس سیاسی-

به گزارش خبرنگار کیهان، وی در ادامه به بیان نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس پرداخت و درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) گفت: در مصوبه اول و در ماده واحده‌ای که آمده بود، فقط ارجاع به داوری به گونه‌ای ذکر شده بود و دیوان بین‌المللی دادگستری در آن ذکر نشده بود که این ایراد از سوی شورای نگهبان اعلام شد، مجلس محترم اصلاح کرد و این ایراد برطرف شد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: یک بند هم به عنوان تبصره در ماده واحده در حق شرط‌هایی که لحاظ کرده بودند، اضافه شده بود؛ آن موقع ذکر کرده بودند که «دولت صرفا پس از خارج شدن جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) می‌تواند سند الحاق را نزد امین اسناد توزیع کند.» سؤال این بود که اولا در اسناد FATF لیست سیاه نداریم بلکه «دولت‌های غیرهمکار» آمده است. مجلس اینگونه اصلاح کرد که «دولت موظف است 6 ماه پس از توزیع سند الحاق به کنوانسیون نزد امین اسناد، وضعیت تعامل با گروه ویژه اقدام مالی به‌ویژه مسئله خارج شدن قطعی جمهوری اسلامی ایران از لیست دولت‌های غیر همکار را ارزیابی کرده و در صورت تعلل و عدم اقدام این گروه، عضویت در این کنوانسیون را مورد تجدید نظر قرار دهد.» درباره این دو ایراد؛ تشخیص اعضای محترم شورای نگهبان این بود که مرتفع شده و بقیه ایرادات که قبلا بود، چون مجلس هم اصرار کرده بود، همچنان باقی است.
کدخدایی درباره طرح اصلاح قانون بودجه سال 1397 کل کشور، با اشاره به اینکه اعضای شورای نگهبان نسبت به آن، ایراد کلی درباره ارسال اینگونه مصوبات دارند، ابراز داشت: مستحضر هستید که تقدیم بودجه و اصلاحات آن باید توسط دولت محترم به مجلس صورت بگیرد. این مصوبه مغایر اصل 52 قانون اساسی و نظریه تفسیری شماره 287 مورخ 1374/3/17 شورای نگهبان شناخته شد. لذا در صورت لزوم متمم یا اصلاح بودجه باید از طریق لایحه دولت تهیه و ارسال گردد.
وی در پاسخ به این سؤال که حضرتعالی در گفت‌وگویی اعلام کردید که در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت نشده بود، این صحبت واکنش‌هایی در پی داشت. در این زمینه توضیح دهید. گفت: توضیح چندباره دادم. وقتی بحث حقوقی می‌کنیم، امیدواریم حقوقی‌ها ایراد بگیرند نه آقایان سیاسیون. گفتیم در قوانین مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، تکلیفی که بر عهده شورای نگهبان است، این است که این شورا اسامی واجدین شرایط را به وزارت کشور اعلام کند. چیز دیگری نبود.
سخنگوی شورای نگهبان این پرسش که «عده‌ای، علت بی اخلاقی‌های رخ داده از سوی یک نماینده مجلس را نظارت استصوابی شورای نگهبان عنوان کرده‌اند، نظر شما چیست؟ آیا استانی شدن انتخابات تأثیری در این زمینه دارد؟» را اینگونه پاسخ داد: از بین 6 هزار نفری که برای انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند، حتما افراد شایسته دیگری هم می‌توانستند، انتخاب شوند. این را چرا گردن شورای نگهبان می‌اندازند؟ درباره بخش دوم سؤال هم؛ هر آنچه را که قانونگذار برای ما تعیین تکلیف کند، ما آماده هستیم که اجرا کنیم، مستحضر هستید که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، ما انتظارمان از مجلس محترم این بوده که هرچه زودتر قانون انتخابات را اصلاح کند. قانون انتخابات نواقص زیادی دارد. باز هم از همین تریبون اعلام می‌کنیم که ان‌شاء‌الله مجلس محترم در این فرصت باقیمانده قانون را به نحوی اصلاح کند که این مشکلات پیش نیاید.
کدخدایی اظهار داشت: حدود بیش از 6 هزار نفر برای 299 کرسی تأیید شده‌اند. از این تعداد، افراد دیگری هم می‌توانستند انتخاب شوند. مکانیزم تأیید صلاحیت انتخابات مجلس در شورای نگهبان، یک بررسی حداقل شرایطی است که در قانون آمده است و یک روش حداقلی است؛ مانند مدرک کارشناسی ارشد؛ اینکه تخلفی در چگونگی درس خواندنش بوده یا در پایان‌نامه، به ما ارتباطی ندارد. علاوه بر بررسی شرایط در شورای نگهبان، یک مکانیزم دیگر، رأی مردم است اما ابزاری برای شایسته‌سنجی نداریم. باید این ابزار را داشته باشیم. ابزارهای نظارتی شورای نگهبان و همچنین قانون، حداقلی است و ما به حداقل‌ها می‌توانیم اکتفا کنیم. بیشتر از آن نیازمند وجود یک قانون جامع است و ابزارهای دیگری مانند احزاب.
وی در پاسخ به این سؤال که «محمود صادقی، نماینده مجلس گفته برخی مرتبطین شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت پول می‌گیرند، آیا مدرکی ارائه کرده است؟» گفت: ما شکایت کردیم. هیئت نظارت بررسی می‌کند. هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام نکرده‌اند. انتظار این بود که اقدام مؤثر‌تری صورت بگیرد.
سخنگوی شورای نگهبان به پرسشی درباره مسئولیت همزمان آیت‌الله آملی لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان، اینگونه پاسخ داد: همانگونه که مستحضرید، اصولا فقهای محترم شورای نگهبان به حیث فقیه بودنشان در شورای نگهبان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در موارد اختلافی هستند. قبلا هم سابقه داشته است. مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی هم این وضعیت را داشتند.
رقم بالای بودجه شرکت‌های دولتی، مضمون سؤال دیگری از کدخدایی بود. وی در این باره بیان داشت: در چندین سال گذشته شورای نگهبان مرتب این ایراد را داشت و خوشبختانه امسال دیدیم که نمایندگان محترم مجلس دقت بیشتری را برای اینگونه بودجه‌ها که خیلی آشکار نبوده است، صرف می‌کنند. امیدواریم که نمایندگان بتوانند در این امر موفق باشند که بودجه شفاف و بهتری را برای سال 98 رقم بزنند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا رد صلاحیت‌های گسترده در راه است، گفت: ما هیچ صحبتی نداشتیم، افراد دیگری این جمله را گفتند اما به ما منتسب کردند. شورای نگهبان در چارچوب وظایف قانونی‌اش عمل می‌کند.