kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
گاردین:

بدترین پرونده‌های حقو‌ق‌بشری جهان متعلق به سعودی‌هاست

روزنامه انگلیسی «گاردین» با اعلام اینکه سعودی در سال‌های اخیر خشونت بیشتری را در قبال مخالفانش در پیش گرفته نوشته: «بدترین پرونده‌های حقوق بشری جهان متعلق به عربستان سعودی است.»

سال 2018 با قتل جمال خاشقجی به کابوس بزرگ آل‌سعود تبدیل شد چرا که فشارهای جهانی علیه عربستان به بالاترین میزان خود رسید. علاوه‌ بر قتل خاشقجی، زندانی کردن زنان و شکنجه آنها در کنار دیگر مسائل حقوق بشری باعث ثبت کارنامه بسیار سیاهی برای آل‌سعود شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی به همین موضوع پرداخته و نوشته، عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، در زمینه آزادی مذهبی، آزادی‌های مدنی و حقوق زنان بدترین پرونده را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. در این گزارش آمده است: «اگر سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه ۸۲ ساله این کشور که چهره‌ای محافظه‌کار محسوب می‌شود، مسئولیت امور را در دست داشت، تغییری در اوضاع این کشور ایجاد نمی‌شد. اما از ۴ سال پیش که وی به پادشاهی رسید، محمد بن سلمان، پسر و ولیعهدش، کنترل امور را در دست گرفته است. این شاهزاده سعودی به طور قطع اوضاع را متحول کرد، جنگ‌هایی در خارج از کشور به راه انداخت، روابط عربستان با کانادا را در زمینه حقوق بشر دچار بحران کرد و به نظر می‌رسد فرمان قتل مخوف جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، در کنسولگری عربستان در اسلامبول را صادر کرد.»گاردین در ادامه با بیان اینکه ولیعهد عربستان یک فرد «خودشیفته خطرناک» است که نمی‌تواند شهرت را با اصلاح‌طلبان همفکر سهیم شود، افزود: «تردیدی وجود ندارد که وی نمی‌تواند تحمل کند دیگران هم با اقداماتی که این کشور را از ذهنیت قرون وسطایی خود خارج می‌کند، اعتباری برای خود کسب کنند.»در ادامه این گزارش آمده: «حکومت عربستان سال گذشته مجوز رانندگی زنان را صادر کرد، اما یک ماه پیش از آنکه این محدودیت لغو شود، فعالانی را که سال‌ها برای ایجاد این تغییر به طور صلح‌آمیز تلاش می‌کردند، دستگیر کرد. به نظر می‌رسد عربستان تحت کنترل خاندان سلمان، کشوری است که در آن، موافقت با ولیعهد احتمالا به زندانی شدن، ضرب و جرح و شکنجه افراد منجر خواهد شد. افرادی هم که با وی مخالف هستند با مجازات‌هایی مانند قتل و سلاخی شدن مواجه می‌شوند. دست‌کم در گذشته در عربستان سعودی تنها منتقدان بودند که سرکوب می‌شدند.»
قرنطینه متهمان قتل خاشقجی
اما پس از اینکه دادستانی کل عربستان خواستار مجازات اعدام برای 5 مقام دون‌پایه سعودی در ماجرای پرونده خاشقجی شد تا بن سلمان را نجات دهد، اکنون خبر رسیده همه این متهمان نگون‌بخت به جز سعود القحطانی مشاور بن سلمان در قرنطینه به سر می‌برند. مجتهد افشاگر سعودی در این مورد تاکید کرده، تمامی کسانی که در قتل جمال خاشقجی دست داشتند (به جز سعود القحطانی) در حال حاضر در ساختمانی متعلق به دستگاه امنیت کشور در مسیر الدمام بازداشت هستند.
به گفته این شاهزاده افشاگر سعودی، «آنها در ساختمانی هستند که شکل آن از بیرون شبیه به یک مجتمع مسکونی کوچک است، از این ساختمان به شدت حراست می‌شود و ۱۸ پزشک از بیمارستان مرکز امنیتی به آنجا رفت‌وآمد دارند.» براساس گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، مجتهد در ادامه گفته: «احمد عسیری و ماهر المطرب نیز در میان آنها هستند و تنها القحطانی قربانی نشده است... آنها پیش از این در زندان تحقیقات واقع در دانشکده امنیت ملی «نایف» در مسیر الدمام حبس بودند اما به دلیل جنجال بزرگی که به پا کردند و اقدامات متعدد برای خودکشی و اینکه دیگر زندانی‌ها در آنجا این سر و صداها را می‌شنیدند، آنها به ساختمان دیگری منتقل شدند که در آن زندانی دیگری به جز آنها و کارمند دیگری جز آنهایی که برای رسیدگی به کار این زندانی‌ها حضور دارند، نیست.»
مجتهد در توییت دیگری نوشته، «وضعیت روحی آنها بسیار بد است و از هر راهی از جمله کوبیدن سر به دیوار، قصد خودکشی دارند، همه آنها فریاد می‌زنند، «ما همه این خدمت و فداکاری را برای بن سلمان انجام دادیم و او با ما چنین می‌کند؟» به همین دلیل نیز آنها به جایی منتقل شدند که مانع از خودکشی آنها شده و تحت نظارت و رسیدگی کامل پزشکی باشند.»