kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۴۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
با بمباران پی‌در‌پی الحدیده

ائتلاف سعودی طی 20 روز گذشته بیش از 1000 بار توافق استکهلم را نقض کرد

با وجود گذشت 20 روز از توافق استکهلم مبنی بر برقراری آتش‌بس در الحدیده، ائتلاف سعودی طی این مدت بیش از 1000 بار این توافق را نقض کرده است.

گروه‌های یمنی از 27 آذرماه به توافق در مورد اجرای آتش‌بس در الحدیده متعهد شدند. علاوه‌بر این طبق توافق استکهلم قرار شد نیروهای ائتلاف سعودی و انصارالله به‌صورت گام‌به‌گام از الحدیده عقب‌نشینی کنند. با وجود آنکه انصارالله گام نخست را در این مورد برداشته است اما ائتلاف سعودی همچنان در این مورد مقاومت کرده و اقدامی انجام نداده است. این مسئله باعث شده که توافق استکهلم با تهدیدات زیادی مواجه باشد.   نقض آتش‌بس در الحدیده یکی از مهم‌ترین تخلفات ائتلاف سعودی است که در 20 روز گذشته بیش از 1000 بار انجام شده است.
به گزارش ایرنا، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده ائتلاف سعودی روز جمعه، 214 بار آتش‌بس در استان الحدیده واقع در غرب کشور را نقض کرد. مزدوران سعودی در این روز 172 گلوله توپ به سوی مناطق مسکونی و مزارع شهروندان و پایگاه‌های ارتش از جمله 108 گلوله به شمال و شرق حیس و هشت گلوله خمپاره به روستای الشیخ و 45 گلوله به جنوب التحیتا و 2 راکت نیز به شمال و شرق شهرستان حیس واقع در جنوب شرق الحدیده شلیک کردند.
جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیز 13 بار شهرستان کتاف در استان صعده و 10 بار شهرستان باقم و منطقه الملاحیط شهرستان الظاهر در جنوب غرب را هدف قرار دادند.
از سوی دیگر، منابع آگاه محلی یمن از درگیری‌های خشونت‌بار نیروهای «الشبوانیة» تحت حمایت امارات با نیروهای قبیله‌ای در شهرستان «مرخة» واقع در استان «شبوة» در جنوب این کشور، خبر دادند.
به گزارش فارس، این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که نیروهای قبیله‌ای در شبوه، برخی تجهیزات نظامی نیروهای الشبوانیه را به آتش کشیدند و پس از آن درگیری‌ها آغاز شد و به گفته برخی منابع، 10 نیروی قبیله‌ای از جمله «جلال بن عجاج» جانشین فرمانده محور «بلحاف» کشته شدند. جنگنده‌های اماراتی نیز به‌منظور حمایت از نیروهای الشبوانیه، در این درگیری‌ها مشارکت کردند. دولت امارات از نیروهای موسوم به «النخبه الشبوانیه» حمایت مادی و لجستیک می‌کند؛ همان‌گونه که از نیروهای «الحضرمیه» در استان حضرموت حمایت
 می‌کند.
امارات از سال 2015، نیروهای موسوم به «کمربند امنیتی» (الحزام الامنی) را که ادغامی از نیروهای نظامی جنوبی و نیروهای جدایی‌طلب جنوب یمن است، تشکیل داده و ساکنان استان‌های جنوبی یمن، این نیروها را به تلاش برای ‌اشغال یمن و ایجاد هرج و مرج در آن متهم می‌کنند.