kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

پیشنهاد یک ژنرال چینی؛ غرق 2 ناو هواپیمابر آمریکا بحران را در آسیا خاتمه می‌دهد

یک مقام ارشد نظامی چین در باره مناقشه این کشور با آمریکا در دریای چین جنوبی اعلام کرد، غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا و تلفات بالای آن‌ها، کشمکش‌ها را خاتمه می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان مسائل راهبردی، چین را ابرقدرت دهه‌های آینده می‌دانند و معتقدند چین به محض این که جایگاه نخست خود را در هرم توزیع قدرت اقتصادی جهان تثبت کرد این قدرت را تبدیل به قدرت نظامی کرده و آمریکا را از نخستین جایی که بیرون خواهد کرد منطقه شرق آسیا است. تنش‌ها بین چین وآمریکا هنوز هم سر موضوعات مختلف مثل موضوع استقلال تایوان و ادعای حاکمیت چین بر دریای چین جنوبی ادامه دارد و اخیرا موضوع جنگ تجاری نیز بر موضوعات قبلی اضافه شده است.
یک مقام بلندپایه نظامی چین نیز در اظهار نظری جنجالی  با اشاره به افزایش تنش پکن با واشنگتن، بابت حضور ناوگان دریایی آمریکا در منطقه به بهانه حفظ آزادی کشتیرانی، گفته است که غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا به تنش‌ها در منطقه بر سر «دریای چین جنوبی» خاتمه می‌دهد. به گزارش فارس، دریاسالار «لو یووان»  معاون آکادمی علوم نظامی ارتش چین در سخنانی گفت:  که با غرق کردن دو ناو هواپیمابر آمریکا، تنش با واشنگتن  بر سر دریای چین جنوبی و شرقی پایان می‌پذیرد. این مقام بلندپایه چینی که در 20 دسامبر (29 آذر) طی نشستی در صنایع نظامی این کشور سخنرانی می‌کرد، با اشاره به یکی از پنج ضعف اساسی آمریکا از جمله ترس از تلفات و ذکر افزایش قابلیت‌های موشک‌های کروز ضد کشتی چین گفت که نابود ساختن یک ناو هواپیمابر جان 5000 نفر پرسنل را با خطر مواجه می‌کند و با نابود ساختن دو ناو، میزان این تلفات دو برابر می‌شود. دریاسالار «لو یووان» در توضیح این مطلب ادامه داد: «آنگاه وحشت آمریکا را شاهد خواهیم بود.» وی در ادامه گفت که چین در برخورد با آمریکا باید از قدرت تهاجمی خود در حمله به نقطه ضعف‌های دشمن استفاده کند و باید به هرجایی که دشمن از آن هراس دارد، حمله کند و با توجه به نقطه ضعف دشمن، بر توسعه برتری خود تمرکز داشته باشد. روزنامه «ساوت چاینا» چاپ هنگ کنگ نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: چین برای نخستین‌بار از سامانه موشکی پیشرفته «اس 400» که از روسیه خریداری کرده، برای هدف قرار دادن و نابود کردن برخی از اهداف به صورت آزمایشی بهره‌برداری کرد. در این آزمایش، واحد موشکی ارتش چین یک هدف بالستیک شبیه‌سازی شده را در فاصله 250 کیلومتری، ردیابی و با پرتاب موشک با سرعت سه کیلومتر در ثانیه آن را منهدم کرد. این تازه‌ترین اقدام ارتش چین در راستای خرید این سامانه دفاعی موشکی پیشرفته و در جهت تقویت روابط و همکاری‌های نظامی با روسیه است. در مورد موضع تایوان نیز «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین دیروز گفت که این کشور حق استفاده از قدرت نظامی برای تحت کنترل درآوردن تایوان را برای خود محفوظ می‌داند. وی در پکن و در مراسمی که تعدادی از شخصیت‌های تجاری تایوان نیز حضور داشتند گفت: ما قول نمی‌دهیم که از نیروی نظامی استفاده نکنیم و حق استفاده از هرگونه اقدامات لازم برای دستیابی به این هدف و جلوگیری از استقلال تایوان را برای خود محفوظ می‌دانیم.