kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹

فرار گروهی از ثروتمندان سعودی به اروپا ازترس بن سلمان

سیاست‌های سرکوب‌گرانه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی باعث فرار شمار زیادی از سرمایه‌داران سعودی به اروپا شده است.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مهرماه 96 بیش از 200 شاهزاده و تاجر عربستان را دستگیر و زندانی کرد با این کار هم شعار مبارزه با فساد داد و هم 100 میلیارد دلار از اموال این افراد را مصادره کرد. این مسئله اما باعث وحشت سرمایه‌گذاران سعودی و در نتیجه فرار آنها به اروپا شده است خبرگزاري صداوسيما در این باره به نقل از روزنامه «الشرق قطر» گزارشی از موج فرار سرمایه‌داران عربستانی به کشورهای دیگر به همراه خانواده‌هایشان و کسب تابعیت کشورهای اروپایی تهیه کرده است.
الشرق نوشته: «بازداشت‌های گسترده عامل اصلی تلاش سرمایه‌داران سعودی برای خارج کردن سرمایه هایشان از عربستان و سپس انتقال خود و خانواده‌هایشان به کشورهای دیگر است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نخستین مقصد آنها به عنوان مکانی امن برای ثروت و زندگی خانواده‌هایشان است. این کشورها زمینه‌های لازم را برای تشویق و جذب سرمایه‌داران عربستانی فراهم کردند و به تامین حمایت‌های قانونی و اقتصادی از آنها مبادرت ورزیدند.» این روزنامه قطری در ادامه آورده است: «افزون بر بازداشت‌های ظالمانه، خبر قتل خاشقجی نیز مانند صاعقه‌ای، جامعه عربستان را شوکه کرد و آبروی باقیمانده رژیم سعودی و بن سلمان را ریخت. نخستین پیامد این جنایت، دامنگیر کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان شد که با شکست سختی همراه شد و بسیاری از شرکت‌های اروپایی و هیئت‌ها و شخصیت‌های اقتصادی در اعتراض به قتل خاشقجی از شرکت در آن انصراف دادند. پس از آن نیز پس لرزه‌های قوی اقتصادی همچنان ادامه داشت و شمار زیادی از صاحبان شرکت‌های خانوادگی و سرمایه‌داران عربستان به فکر یافتن پناهگاهی خارج از کشور خود افتادند.»
روزنامه «تایمزمالتا» در این خصوص نوشته است:« 62 شهروند عربستانی وابسته به دو خاندان ثروتمند المهیدب والعقیل تابعیت مالتی دریافت کرده‌اند و به این شکل شهروند اروپا شده‌اند. آنها برای دریافت گذرنامه مالتی میلیون‌ها یورو هزینه کرده‌اند...این دو خاندان عربستانی در مجله فوربس آمریکا به عنوان ثروتمندترین خاندان‌های جهان معرفی شده‌اند.» براساس قانونی که مالت در سال 2014 وضع کرده است هرکس در ازای پرداخت 650 هزار یورو می‌تواند گذرنامه مالتی دریافت و به واسطه آن آزادانه در کشورهای اروپایی تردد کند.
خاشقجی
خبر دیگر اینکه یک تصویر ویدیویی جدید از محل اقامت کنسول عربستان در اسلامبول نشان می‌دهد که در روز قتل خاشقجی، تیم ضربت سعودی کیف‌هایی را منتقل کرده‌اند که گمان می‌رود حاوی اعضای بدن این روزنامه نگار نگون‌بخت است. طبق گزارش الجزیره، این تصویر ویدیویی ورود تعدادی از اعضای تیم ضربت سعودی را به محل اقامت کنسول عربستان نشان می‌دهد. یکی از اعضای این تیم ضربت در حال حمل کیف‌هایی دیده شده که طبق گزارش رسانه‌های ترکیه، احتمالاً حاوی اعضای بدن خاشقجی بوده است.