kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
با چند کیلومتر عقب‌نشینی از الحدیده

انصارالله گام اول در اجرای توافق‌ سوئد را برداشت، نوبت ائتلاف سعودی است

انصارالله یمن در راستای اجرای توافق استکهلم از برخی مواضع خود در بندر الحدیده عقب‌نشینی کرد، در حالی که ائتلاف سعودی همچنان به کارشکنی در راه اجرای این توافق ادامه می‌دهد! و خبری هم از اجرای تعهدات نیست.

براساس توافق «استکهلم» نیروهای ائتلاف سعودی و نیروهای انصارالله یمن باید نیروهای خود را از الحدیده خارج کنند. اما ائتلاف سعودی علاوه‌ بر نقض آتش‌بس در برابر این توافق نیز همچنان مقاومت می‌کند. این در حالی است که انصارالله یمن گام اول را در این مورد برداشته است. سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده خروج نیروهای ارتش یمن و انصارالله از بندر الحدیده رسما از شنبه آغاز شده است.
به گزارش فارس، مسئولان ارتش یمن و انصارالله بندر الحدیده را تحویل نیروهای گارد ساحلی مسئولان محلی استان زیر نظر سازمان ملل داده‌اند. محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس ‌هیئت مذاکره‌کننده صنعا در گفت‌وگوهای صلح سوئد نیز تحویل این بندر به سازمان ملل را تایید کرده است.عملیات خروج نیروهای یمنی از بندر الحدیده طبق توافقاتی است که در گفت‌وگوهای صلح سوئد به دست آمده است. سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن در همین ارتباط گفته که گروه‌های یمنی در سوئد درخصوص الحدیده به این توافق دست یافته بودند و اکنون نیروهای یمنی جابه‌جا شده‌اند. بنا به گفته «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از جمعه شب تاکنون اجرای مرحله اول توافق «سوئد» برای جابه‌جایی نیروها در بندر «الحدیده» را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که نیروهای ائتلاف سعودی هنوز اقدامی انجام نداده‌اند. «ضیف الله الشامی» سخنگوی دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعا هم ساعاتی پس از تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل گفت که طرف مقابل (دولت مستعفی یمن) باید به اجرای تعهداتش پایبند باشد. وی تاکید کرد «تاکنون شاهد هیچ‌گونه تحرکی از سوی طرف مقابل پس از تحویل بندر الحدیده به مسئولان محلی این استان زیر نظر سازمان ملل نبوده‌ایم.»در همین ارتباط محمد‌علی الحوثی، رئیس‌ شورای عالی انقلابی یمن در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «تحویل بندر الحدیده به نیرو‌های گارد ساحلی که با نظارت هیئت اعزامی سازمان ملل انجام گرفت، هرگونه توجیه متجاوزان را برای کارشکنی در مسیر اجرای توافقنامه سوئد از بین می‌برد.»
این در حالی است که ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش با ادامه حملات خود به مناطق مختلف یمن، همچنان توافقنامه آتش‌بس سوئد را نقض می‌کنند. مزدوران متجاوز سعودی پنجاه و سه بار توافق آتش‌بس را در شهر الحدیده در غرب یمن نقض کردند. در همین حال هواپیماهای متجاوزان، استان‌های مختلف یمن را 36 بار هدف حمله قرار دادند.