kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
نیویورک تایمز

«کودکان فقیر سودانی» خط مقدم جبهه ائتلاف سعودی را در یمن تشکیل می‌دهند

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته عربستان ۱۴ هزار نیروی مزدور سودانی از جمله تعداد زیادی کودک را در تجاوز به یمن به کار گرفته و آنها را در خط مقدم جبهه قرار داده است.



سرویس خارجی-

عربستان در تجاوز به یمن مزدورانی از کشورهای مختلف را به کار گرفته است. اما نکته جدید در این مورد استفاده عربستان از کودکان سودانی در نبرد علیه انقلابیون یمن است که ریاض با سوءاستفاده از فقر مردم این کشور فقیر کودکان آنها را در جنگ به کار گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در‌این‌باره اعلام کرد عربستان 14 هزار نیروی مزدور سودانی به یمن اعزام کرده است. این روزنامه نوشته عربستان از دلار‌های نفتی خود برای به خدمت گرفتن هزاران نفر از افراد نجات یافته از جنگ در دارفور سودان استفاده و آنها را برای جنگیدن به یمن منتقل کرده است.
طبق این گزارش، از چهار سال پیش حدود 14هزار نفر از شبه‌نظامیان سودانی در یمن می‌جنگند و تاکنون صد‌ها نفر از آنها کشته شده‌اند. بیشتر این شبه‌نظامیان از قبیله «جنجوید» هستند که به دست داشتن در کشتار دارفور متهم است. «نیویورک تایمز» همچنین فاش کرده بعضی از خانواده‌های فقیر به فرماندهان شبه‌نظامیان در دارفور رشوه پرداخت می‌کنند تا به فرزندان‌شان اجازه بدهند برای جنگیدن به یمن بروند. این روزنامه در ادامه به نقل از جنگجویان سودانی که از یمن بازگشته‌اند، نوشته: «کودکان 20 تا 40 درصد از یگان‌های جنگی در یمن را تشکیل می‌دهند.»
از سوی دیگر، «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن دیروز اعلام کرد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از شب گذشته تا کنون اجرای مرحله اول توافق «سوئد» برای جابجایی نیروها در بندر «الحدیده» را آغاز کرده‌اند. سریع به خبرگزاری «سبأ» گفته براساس توافق استکهلم و در راستای اجرای دستورات سران، اجرای مرحله اول این توافق از شب گذشته آغاز شده است. این مقام یمنی با اعلام اینکه «نیروهای یمنی در بندر الحدیده براساس توافق، جابه‌جا شده‌اند» تاکید کرده: «ما از کمیته نظارت وابسته به سازمان ملل انتظار داریم طرف مقابل را به اجرای تعهداتش در مرحله اول یعنی عقب‌نشینی از بخش شرقی شهر الحدیده و بقیه بخش‌های حساس براساس توافق ملزم کند.»
در همین حال هیئت دولت ملی یمن خواستار عقب‌نشینی نیروهای عبد ربه منصور هادی و نیروهای ائتلاف سعودی به مسافت 60 کیلومتری منطقه التحیتا در الحدیده شده است. این در حالی است که هیئت منصور هادی ضمن مخالفت با عقب‌نشینی به مسافت 60 کیلومتری از الحدیده اعلام کرد سه کیلومتر فاصله برای از بین بردن نگرانی‌ها کافی است.