kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
نیویورک‌تایمز فاش کرد:

حضور افسران آمریکایی در اتاق جنگ ریاض علیه انصارالله

این بار روزنامه آمریکایی«نیویورک تایمز» اعلام کرده به دلایلی دست یافته که نشان می‌دهد، افسران آمریکایی در ریاض و اتاق جنگ عربستان علیه یمن، حضور دارند و به سعودی‌ها در کشتن یمنی‌ها کمک می‌کنند. پیش از این درباره جنگ الحدیده هم خبر مشابهی منتشر شده بود.



سرویس خارجی-

مشارکت آمریکا در تجاوز وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن که بنابر اعلام سازمان ملل «فاجعه بزرگ قرن» را به بار آورده امری کاملا مشهود است و بارها منابع غربی و غیرغربی با اعلام آن علیه آمریکا و سعودی موضع گرفته‌اند. پیش از این گفته می‌شد، آمریکا با سوخت رسانی به جنگنده‌های سعودی و همچنین فروش بمب و سلاح به عربستان، در جنایت علیه مردم یمن نقش دارد. طی چند ماه گذشته نیز برخی خبرها از ورود نیروهای ویژه آمریکا به جنوب عربستان برای مقابله با انقلابیون یمن و همچنین حضور افسران آمریکایی در اتاق جنگ الحدیده حکایت داشتند. حالا جزئیات بیشتری از میزان مشارکت آمریکا در یمن منتشر شده که نشان می‌دهد، آمریکا مستقیما در این جنگ حضور فعال دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی با چاپ عکسی از مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان افسری عربستان و مشارکت دو جنگنده جدید آمریکایی از نوع اف-۱۵ در این مراسم نوشته: «زمانی که یک جنگنده اف-۱۵ از پایگاه هوایی خالد در عربستان برای بمباران یمن پرواز می‌کند، نه تنها خود جنگنده بلکه بمب‌هایی که این جنگنده برای بمباران یمن استفاده می‌کند همگی آمریکایی هستند. حتی مکانیک‌های آمریکایی در عربستان این جنگنده را سرویس و تعمیر می‌کنند. تکنیسین‌های آمریکایی نرم‌افزار‌های هدف‌گیری این جنگنده و دیگر فن‌آوری‌های محرمانه آن را ارتقا می‌بخشند. به سعودی‌ها حتی اجازه داده نمی‌شود که به بخش‌های حساس این جنگنده دست بزنند. بی‌تردید خلبان این جنگنده هم از سوی آمریکایی‌ها آموزش دیده است.»
طبق این گزارش، در اتاق عملیات در ریاض فرماندهان سعودی در کنار مقامات نظامی آمریکایی می‌نشینند و توصیه‌های اطلاعاتی و تکنیکی از آنها دریافت می‌کنند، بنابراین کاملا مشخص است که ردپای آمریکا در همه ابعاد جنگ هوایی بر ضد یمن مشاهده می‌شود. در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده: «عربستان از سال ۲۰۱۵ جنگ ضد یمن را شروع کرد و با همپیمانی با کشور‌هایی مانند امارات عربی متحده و برخی گروه‌های کوچک و دارای نفوذ بسیار اندک در یمن تلاش کرد که با گروه حوثی‌های یمن (انصارالله) مقابله کند. در خلال این جنگ تاکنون دست‌کم 60 هزار یمنی جان باخته‌اند و این کشور در آستانه قحطی فاجعه‌آمیز قرار گرفته است.»
طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۷ ارتش آمریکا طرحی به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار ارائه کرد که تمرکز آن بر انجام حملات هوایی بود، همان سال کنگره آمریکا هم فروش تسلیحات به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار را به عربستان تایید کرد. در حال حاضر حدود ۱۰۰ مستشار نظامی آمریکا در کنار فرماندهان سعودی در جنگ یمن حضور دارند. از این تعداد، ۳۵ مستشار نظامی آمریکا بطور دائم در عربستان مستقر هستند.