kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۵۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
بنیاد دفاع از دموکراسی

پیش‌بینی رهبر ایران درست بود آمریکا از منطقه خارج شد

یک اندیشکده نزدیک به کاخ سفید و رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی چند باره درخصوص عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان اعلام کرد که «دونالد ترامپ» با این تصمیم خود، پیروزی در منطقه را تقدیم ایران کرده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده، خروج آمریکا از منطقه را رهبر عالی ایران پیش‌بینی کرده بود.




ابراز نگرانی آشکار نهاد‌های مطالعاتی و رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح آمریکایی و دیگر کشورهای متحد واشنگتن، نسبت به تصمیمی که رئیس‌جمهور آمریکا در مورد خروج از سوریه و افغانستان گرفته است، همچنان ادامه دارد.
از جمله صدها رسانه و نهادهای معروفی که در این باره حرف زده‌اند، خبرگزاری فرانسه و اندیشکده «بروکینگز» هستند؛ این نهادهای خبری و تحلیلی، ایران و روسیه را در سوریه، پیروز و در مقابل، آمریکا را شکست خورده اعلام کرده‌اند. بنیاد دفاع از دموکراسی که یک نهاد نزدیک به کاخ سفید است، و طی روزهای اخیر در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرده بود این اقدام باعث شده است که ایران فرصت بیابد یک «پل سرزمینی » از این کشور تا سواحل مدیترانه ایجاد کند، یک‌بار دیگر این اتفاق را مورد توجه و بررسی قرار داده است آن هم از سوی مدیر این اندیشکده با حالتی کاملا عصبانی و نگران.
به گزارش خبرگزاری فارس، بنیاد دفاع از دموکراسی‌، که روابط بسیار نزدیکی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارد، به انتقاد شدید از این تصمیم ترامپ پرداخته و نوشته که رئیس‌جمهور آمریکا با خارج کردن نیروهای نظامی از سوریه، به سیاست ضدایرانی خود آسیب جدی وارد کرده و در رقابت با تهران در منطقه، پیروزی را به ایران تقدیم می‌کند.
به نوشته بنیاد دفاع از دموکراسی، «تصمیم ترامپ تلاش‌های دولت(آمریکا) برای مهار ایران را قیمه قیمه کرده است». نویسندگان این تحلیل با این جملات که «ایران، روسیه، رئیس‌جمهور سوریه، حزب‌الله لبنان، گروه‌هایی از شیعیان عراق و رئیس‌جمهور ترکیه کسانی هستند که از خروج آمریکا از سوریه نفع می‌برند و در عوض، اردن، اسرائیل، مخالفان حزب‌الله در لبنان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از این تصمیم ضرر می‌کنند» می‌افزایند: «این مسئله نشان می‌دهد آمریکا در مسیر نادرستی قرار گرفته است.»
این اندیشکده در ادامه، با یادآوری سخنرانی اوایل سال جاری «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بنیاد «هرتیج» و تعیین ۱۲ شرط برای اعمال فشارهای حد‌اکثری علیه ایران، افزود: «واشنگتن وعده داده بود برای مقابله با ایران، سیاست فشار حداکثری را در پیش گیرد، اما حالا روشن شده که سخنرانی وزیر خارجه، برای ترامپ، انتظار بیش از حدی بوده است.»
در این گزارش همچنین می‌خوانیم: «این امر(عقب‌نشینی) موجب می‌شود تا سیاست دولت در قبال ایران، صرفا بر تحریم متمرکز شود... تحریم [به تنهایی] یک استراتژی نیست. اگر آمریکایی‌ها از فکر کردن به دیگر عوامل مورد نیاز برای مقابله با جمهوری اسلامی دست بکشند، تحریم به یک توهم، به انتخابی جذاب و کم‌هزینه برای کسانی بدل می‌شود که شهامت شرکت در بازی دشوار خاورمیانه را ندارند.»
اعتراف به پیش‌بینی درست رهبر انقلاب
چندی پیش نشریه «آتلانتیک» چاپ آمریکا، نوشته بود که پیش‌بینی رهبر انقلاب ایران در‌باره خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، با اقدام ترامپ درست از آب درآمد.
حالا «دوبوویتز» و «گرشت» نویسندگان یاد‌داشت بنیاد حمایت از دموکراسی هم به‌ این مسئله‌اشاره کرده و نوشته‌اند که رهبر ایران آن زمان پیش‌بینی کرده بود که ممکن است ترامپ به وعده خروج از خاورمیانه عمل کند. اکنون به نظر می‌رسد که این گمانه صحیح بوده و ترامپ عمیقا مایل است خود را از درگیری در خاورمیانه خلاص کند.
ادامه واکنش‌ها: شورش می‌شود
روزنامه «وال استریت ژورنال» اما با اشاره به تصمیم جنجالی ترامپ نوشته، احتمال بروز یک شورش داخلی میان حامیان جمهوری خواه رئیس‌جمهور علیه وی وجود دارد. به گزارش فارس، این روزنامه آمریکایی نوشته، تصمیم ترامپ باعث بروز شکاف در ائتلافی شده که او را به کاخ سفید رسانده است. تصمیم به خروج از سوریه متحدان رئیس‌جمهور را از او دور خواهد کرد. «لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی نیز اعلام کرد: ایران بزرگ‌ترین پیروز خروج واشنگتن از سوریه است. سوزان رایس نیز چندی پیش این تصمیم کاخ‌سفید را «هدیه کریسمس» ترامپ به ایران، روسیه و سوریه» عنوان کرد.
علیرغم اینکه «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا، حکم خروج نیروهای این کشور از سوریه را رسما امضا کرده و حتی یک برنامه‌ریزی 60 تا 100 روزه برای این خروج مشخص شده است، برخی از چهره‌های سیاسی نیز معتقدند که این عقب‌نشینی ممکن است عملی نشود. در همین رابطه، «میخائیل بوگدانف » معاون وزیر خارجه روسیه، نسبت به عقب‌نشینی آمریکا از سوریه ابراز تردید کرده است. وی گفته که در مورد این خروج، علائمی در سوریه دیده نمی‌شود. دیروز نیز ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا رسما اعلام کرد که خروج آمریکا از افغانستان، شایعه است و واقعیت ندارد. در هرحال، تحلیلگران می‌گویند که علت چنین مواضعی، می‌تواند دو چیز باشد؛ فشار اطرافیان ترامپ بر وی، و یا تمرد مسئولان دولت و فرماندهان ارتش از اجرای فرمان ترامپ. البته، این گزینه دوم در دولت ترامپ سابقه دارد؛ پیش از این نیویورک تایمز فاش کرده بود که بخش‌هایی از دولت ترامپ در برابر در‌خواست‌های نا‌معقول وی می‌ایستند و حتی گفته شده که دست‌های نامرئی در کاخ سفید اسناد (دستورهای ترامپ) را می‌دزدند.
با این حال، برخی از نشانه‌ها نیز عملی شدن تصمیم ترامپ را تایید می‌کنند. به عنوان مثال، مقامات آنکارا 7000 نیرو را روانه مرزهای سوریه کردند. یکی از این مقامات گفته است: هر لحظه ممکن است که ما عملیات را شروع بکنیم. پیش از این رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود که ارتش این کشور به زودی در شرق رود فرات (داخل خاک سوریه) علیه شبه نظامیان کرد دست به عملیات می‌زند.
شخصیت یک دنده و لجباز ترامپ در کنار، سر و صداهای زیادی که به پا شده، استعفاهای پی در پی مقاومت رده بالا مثل «ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز نشان می‌دهد خروج آمریکا از منطقه جدی است ولو ترامپ تحت فشارهای شدید قرار بگیرد.
 نشانه‌های دیگر پیروزی اسد
همزمان با خبرهای فراتر آمریکا از سوریه، خبرهای خوش نیز از داخل سوریه به گوش می‌رسد.
به گزارش مهر، کمیته عالی امداد رسانی سوریه اعلام کرد، طی سال جاری میلادی حدود چهار میلیون و 200 هزار آواره سوری به خانه و کاشانه خود بازگشتند. دولت امارات نیز بازسازی سفارت این کشور در دمشق را آغاز کرده است و علاوه‌برآن، یک هیئت اماراتی با هدف سرمایه‌گذاری در سوریه، به دمشق سفر کرده است. دولت سوریه هم به درخواست امان برای از سرگیری روابط میان دو کشور، پاسخ مثبت داده است.
علاوه‌بر کشورهای فوق، رئیس‌جمهور مصر برای سفر یه سوریه و دیدار با بشار اسد ابراز تمایل کرده است. این تحولات در مجموع، نشان می‌دهد که شرایط برای سوریه کاملا عوض شده و کشورهای منطقه بشار اسد را پیروز بحران و جنگ داخلی علیه تروریست‌ها و حامیان آنها می‌دانند.و همه اینها در حالی است که شرایط در آمریکا روز به روز بحرانی‌تر می‌شود.