kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
توماس فریدمن، نویسنده سرشناس آمریکایی:

آمریکا دچار بحران رهبری است / همه علیه ترامپ بپاخیزند

ترامپ با وجود تعطیلی دولت آمریکا و خسارت‌های آن، باز هم کوتاه نیامد و اعلام کرد هزینه تعطیلی دولت به دلیل عدم همکاری دموکرات‌ها هزینه‌ای بیشتر از ساخت دیوار در مرز مکزیک دارد. توماس فریدمن نیز از دموکرات و جمهوری‌خواه خواست علیه بحرانی به نام ترامپ به پاخیزند و او را برکنار کنند.



سرویس خارجی-

ترامپ با مشکلات فراوانی در سیاست داخلی و خارجی روبروست. موج جدید استعفاها و برکناری‌ها با استعفای وزیر دفاع به بیش از 50 مورد رسیده زمزمه برکناری وزیر خزانه‌داری نیز به گوش می‌رسد. در این میان تعطیلی بخش‌هایی از دولت نیز به مشکلات قبلی اضافه شده و داد ترامپ را بلند کرده است. شنبه شب در پی خودداری سناتورهای دموکرات از پذیرش درخواست ترامپ برای تخصیص بودجه حدود ۶ میلیارد دلاری به پروژه ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک، دولت آمریکا از بامداد شنبه (به وقت واشنگتن) به دلیل نداشتن بودجه مصوب، وارد وضعیت موسوم به «تعطیل» شده است. در این وضعیت، فعالیت‌های غیرحیاتی دولت از جمله در ۹ وزارتخانه متوقف شده و چند صد هزار کارگر تا زمان تخصیص لایحه جدید بودجه دولت، حقوق دریافت نمی‌کنند. «برنی سندرز» سناتور مطرح دموکرات روز دوشنبه در در حساب توئیتری با‌اشاره به این تعطیلی نوشت: «با تعطیلی دولت، 800 هزار نفر از دریافت دستمزد خود محروم می‌شوند و 755 هزار نفر گرسنه بیکار هم امکان دریافت وعده غذایی و دارویی را از دست می‌دهند.»
بیچاره من
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اما دوشنبه شب همزمان با جشن‌های سال نوی میلادی در این کشور، با لحنی گلایه‌آمیز گفت همچنان در کاخ سفید انتظار می‌کشد، شاید دموکرات‌ها در موضع خود تجدید نظر کرده و با او برای تخصیص بودجه جهت ساخت دیوار در مرز مکزیک، کنار بیایند.
ترامپ که پس از تعطیلی دولت به واسطه اختلاف با دموکرات‌ها و عدم تصویب بودجه موقت سفرش به تفرجگاه شخصی‌اش در «مار آ لاگو» در فلوریدا را هم  لغو کرده، بعد از دیدار با وزیر امنیت داخلی دولت خود و دیگر مقام‌ها با موضوع بحث درباره امنیت مرزی و مسئله تعطیلی دولت آمریکا در توئیتی نوشت: بیچاره من تنهای تنها در کاخ سفید هستم و منتظرم تا دموکرات‌ها بازگردند و در مورد مسئله فوق‌العاده ضروری امنیت مرزی، توافق کنند. همین دموکرات‌هایی که نمی‌خواهند معامله کنند، روزی چنان خسارتی به کشور وارد می‌کنند که به مراتب بیشتر از این پولی است که الان برای ساخت دیوار داریم در موردش صحبت می‌کنیم. مسخره است.» انتشار توئیت ترامپ درست در روز عید کریسمس از دید کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز پنهان نماند و عده‌ای به خاطره نقش کوتاه ترامپ در فیلم کمدی « تنها در خانه ۲: گمشده در نیویورک» مربوط به کریسمس ۱۹۹۲‌اشاره کردند.
 به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا عصر دوشنبه همچنین مدعی شد که دلیل مخالفت دموکرات‌ها با ایده ساخت دیوار، این است که این ایده از سمت او مطرح شده است. وی در توییتر نوشت: «تقریبا تمام دموکرات‌هایی که امروز با آنها سر و کار داریم، [در گذشته] قویا از ساخت یک دیوار یا حصار مرزی دفاع کرده‌اند. فقط بعد از آنکه من به دلیل مواد مخدر و آدم‌ها بی‌حساب و کتاب وارد کشور می‌شدند، این موضوع را به بخش مهمی از کارزار انتخاباتی‌ام تبدیل کردم، آنها به مخالف آن تبدیل شدند. بدجور [دیوار را] نیاز داریم.» سناتور «چاک شومر» و «نانسی پلوسی»، نماینده ارشد دموکراتها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به این توئیت در بیانیه مشترکی بیان کردند در حالی که عید کریسمس فرا رسیده رئیس‌جمهور ترامپ کشور ما را غرق در آشوب می‌کند  رئیس‌جمهورخواهان تعطیلی دولت بود اما حالا به نظر می‌رسد که نمی‌داند چطور خودش را از آن بیرون بکشد.
ترامپ باید برکنار شود
«توماس فریدمن» نویسنده سرشناس آمریکایی اما در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک ضمن دفاع از برکناری ترامپ نوشت: تاکنون من از برکناری ترامپ از مقام ریاست جمهوری حمایت نکرده‌ام. قویا معتقد بودم که بهترین راه برای کشور این است که وی از همان راهی که آمده است برود یعنی از طریق صندوق‌های رای. اما هفته گذشته نقطه عطفی برای من بود و به بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله برخی از جمهوری خواهان فکر کردم.
 به گزارش واحد مرکزی خبر وی ادامه داد: «این لحظه‌ای بود که شما از خود می‌پرسید آیا ما واقعا می‌توانیم دو سال دیگر با ترامپ دوام بیاوریم، در حالی که رفتارهای وی - که وقتی تحقیقات مولر به نتیجه برسد بدتر از این هم خواهد شد- کشور ما، بازارهای ما، نهادهای کلیدی ما و در نهایت جهان را بی‌ثبات می‌کند. از این رو گزینه برکناری وی باید روی میز قرار گیرد.به اعتقاد من تنها انتخاب مسئولانه برای حزب جمهوری خواه دخالت در مسئله رئیس‌جمهوری است که روشن ساخته است اگر تغییری جدی در شیوه عملکرد وی داده نشود - که به نظر من بعید به نظر می‌رسد- سران حزب انتخاب دیگری ندارند مگر اینکه وی را وادار به استعفا کنند یا به تلاش‌ها برای استیضاح وی بپیوندند.»
برای مقابله با ترامپ، به پا خیزید
 در ادامه مقاله فرید من می‌خوانیم: «این مسئله باید از جمهوری خواهان آغاز شود که هم آرای لازم در مجلس سنا و هم از واقعیت سیاسی برخوردارند. برکناری این رئیس‌جمهور باید تا جای ممکن از طریق اتحاد عمومی انجام گیرد در غیر این صورت موجب می‌شود جامعه آمریکا بیش از این چند پاره شود. من می‌دانم چنین اقدامی برای جمهوری‌خواهان امروز دشوار است اما زمان آن رسیده است که این حزب برای مقابله با بحران رهبری آمریکا به پا خیزد. رفتار ترامپ بسیار نابهنجار شده است، بطور مداوم دروغ می‌گوید، تمایلی برای انجام کارهای اساسی یک رئیس‌جمهور مانند خواندن خلاصه کتاب‌ها، رایزنی با کارشناسان دولتی پیش از تصمیم‌گیری و انتصاب مقامات شایسته، ندارد. اگر مدیر اجرایی هر شرکتی در آمریکا ظرف دو سال گذشته مانند ترامپ عمل کرده بود - بطور مداوم دروغ گفته بود، مشاوران و دستیارانش را مثل دستمال کاغذی کنار گذشته بود، مثل یک نوجوان به شکل بی‌پایانی توئیت زده و نصیحت مشاورانش را نادیده گرفته بود- وی مدت‌ها پیش از سوی هیئت‌مدیره اخراج شده بود. این همان چیزی است که بازارهای مالی اکنون خواستار آن هستند.