kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

جریمه 500 میلیون دلاری کره‌شمالی توسط آمریکا/ترامپ: پیشرفت کرده‌ایم، به دنبال دیدار با «اون» هستم

دونالد ترامپ در حالی خواستار دیدار مجدد با رهبر کره شمالی شده که دادگاهی در آمریکا «پیونگ یانگ» را به پرداخت 500 میلیون دلار غرامت به والدین دانشجوی آمریکایی محکوم کرده که پس از آزادی، در خاک آمریکا مُرد.




والدین «اتو وارمبیر» دانشجوی ۲۲ ساله آمریکایی که پس از بازگشت از کره‌شمالی در آمریکا جان باخت از پیونگ‌یانگ شکایت کرده‌اند.  «بریل هاول» قاضی منطقه‌ای آمریکا، کره‌شمالی را به خاطر بدرفتاری و شکنجه «اتو وارمبیر» به پرداخت ۵۰0 میلیون دلار محکوم کرد. کره‌شمالی اعلام کرده وارمبیر جاسوس بوده که در پوشش دانشجو در حال جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی بود.
به گزارش ایسنا، قاضی آمریکایی در حکم خود نوشته: «خانواده وارمبیر از رفتار کره‌شمالی علیه پسرش و زندانی کردن او به عنوان گروگانی در نزاع‌های بین‌المللی و مقابله با آمریکا رنجیده خاطر  شده‌اند. وارمبیر دانشجوی اقتصاد دانشگاه ورجینیای آمریکا پس از ورود به فرودگاه پیونگ‌یانگ به اتهام ارتکاب جرائم بین‌المللی علیه دولت به ادعای توطئه علیه «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی بازداشت شد. کره‌شمالی بدرفتاری با وارمبیر را تکذیب و مدعی مسمومیت غذائی و اختلال در دستگاه عصبی وی شده است.»
همزمان با جریمه 500 میلیون دلاری کره‌شمالی ازسوی این دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که پیشرفت در ارتباط با کره‌شمالی حاصل شده و به دنبال برگزاری نشست آتی با رهبری این کشور است!
کارشناسان می گویند ترامپ در حال بررسی دومین جلسه با رهبری کره شمالی است تا روند خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره را تسریع کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته که نشست آتی احتمالا در ژانویه یا فوریه ( دی یا بهمن)۲۰۱۹ برگزار می‌شود. اما کره‌شمالی با اشاره به تحریم‌هایی که پس از دیدار اون و ترامپ علیه پیونگ یانگ وضع شده تهدید کرده، به مذاکرات برای همیشه پایان می‌دهد.