kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۳۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
سناتور رندپال:

دیگر نمی‌توانیم بگوییم «بشار اسد باید برود» او پیروز شده است

در ادامه واکنش‌های سیاستمداران آمریکایی به اقدام «دونالد ترامپ» در خصوص خارج کردن نظامیان از سوریه، یک سناتور جمهوریخواه این کشور اعتراف کرد که در جنگ داخلی سوریه، «بشار اسد» پیروز شد و آمریکا بدون مذاکره با ایران و روسیه، نمی‌تواند برای بحران سوریه راه حلی پیدا بکند.


 

سناتور «رند پال» اما اعتراف کرد که آمریکا در سوریه و به ویژه در برکناری «بشار اسد» از قدرت، کاملا شکست خورده است. این سناتور جمهوریخواه که با شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان گفت‌و‌گو می‌کرد، اظهار داشت: نمی‌توانیم بگوییم (بشار) اسد باید برود. وی پیروز جنگ شده است. ما 2000 نیرو به این کشور فرستاده‌ایم و امکان بروز درگیری با نیروهای روسی و ایرانی و شروع یک جنگ بزرگ وجود دارد. من گمان نمی‌کنم مردم آمریکا خواهان جنگ بزرگ دیگری در خاورمیانه باشند.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، این سناتور جمهوریخواه ایالت «کنتاکی» آمریکا افزود، روسیه، ایران و دولت اسد بازیگران عرصه سوریه هستند و بدون مذاکره با آنها، نمی‌توان برای اوضاع سوریه راه حلی پیدا کرد.
وی ادامه داد: ما سالانه 50 میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم، جایی که سال‌ها پیش می‌باید در آن اعلام پیروزی می‌کردیم و به خانه بازمی‌گشتیم.
وی در توجیه حمایتش از تصمیم ترامپ در مورد خروج از سوریه و افغانستان گفت: برخی توصیه می‌کنند که باید برای همیشه در افغانستان و سوریه بمانیم و هیچ نهایتی هم برای آن قائل نمی‌شوند. این در حالی است که ژنرال «جیمز ماتیس» (‌وزیر دفاع آمریکا‌) گفته است که برای سوریه و افغانستان راه حل نظامی وجود ندارد.
رند پال گفت: فکر می‌کنید سربازان جوان ما در این خصوص چه می‌اندیشند؟ از نزدیکان ما کسانی هستند که نظامی هستند؛ وقتی قرار است به افغانستان اعزام شوند، ژنرال‌های‌شان می‌گویند راه حل نظامی برای این کشور وجود ندارد، فکر می‌کنید چه حالی پیدا می‌کنند.
کمک تسلیحاتی آمریکا به داعش
رند پال در مصاحبه‌ با شبکه سی‌ان‌ان اعتراف کرد: آمریکا، قطر و عربستان سعودی به (گروه‌هایی) مانند داعش، النصره، القاعده و سنی‌های افراطی که در حال پیکار با بشار اسد در سوریه بودند، سلاح می‌رساندند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این سناتور آمریکایی اضافه کرد: مشکل اینجا است - و این مشکل جریان اصلی سیاست خارجی ما است - که ما فکر می‌کنیم همیشه باید دخالت کنیم.
پیش از رند پال، دیگر مقامات آمریکایی مثل «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق و «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، هم اعتراف کرده‌اند که این کشور داعش را ایجاد و از این گروه تروریستی حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است.
دمشق: آمریکایی‌ها فرار کردند
«بثینه شعبان»مشاور سـیاسـی و رسـانـه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه، در واکنش به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، در سایت شبکه المیادین نوشت: آمریکایی‌ها گریختند، زیرا ما پایداری کردیم.
به گزارش ایسنا، شعبان نوشت: تمامی توضیحات دیگری که تلاش می‌کنند به این نیروهای فراری قدرت ببخشند و اینگونه جلوه دهند که چنین تصمیمی از سر قدرت گرفته شده و نه ضعف، تنها توجیهاتی دروغین هستند، (این افراد) نمی‌توانند خودشان را متقاعد کنند که صاحبان حق، تاریخ را تغییر داده و متجاوزان را مجبور به فرار کرده‌اند.
شعبان نوشت: رژیم صهیونیستی و آمریکا برای بازگرداندن نیروهای یونیفل تلاش می‌کنند، آنها برای جلوگیری از نتایج جنگ‌شان علیه سوریه که بسیار بدتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کردند، سناریوها و استراتژی‌هایی را در نظر می‌گیرند، زیرا با وجود تمامی دردها، رنج‌ها، خسارات و ویرانی‌هایی که در سوریه به وجود آوردند، این کشور توانست با اراده، همت و فداکاری‌های خود و نیز حمایت هم‌پیمانان و کشورهای دوست، توطئه‌های آنها را ناکام بگذارد.
سایر رویدادها
* جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا، دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را امضا کرد.
* نیویورک تایمز پیش‌بینی کرد که ترامپ طی دو سال آینده با چالش‌هایی روبرو خواهد شد که در گذشته نظیرش را ندیده است.
* سوزان رایس، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت، ترامپ با خروج از سوریه، به ایران هدیه کریسمس داد!
* مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر و با اکثریت آرا، به حاکمیت دائمی سوریه بر منطقه جولان اشغالی رای داد.