kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۱۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

همه اخراجی‌ها و استعفاکننده‌های کاخ سفید/وزیر دفاع آمریکا هم ترامپ را تحمل نکرد

اندکی پس از آنکه ترامپ اعلام کرد نیروهای آمریکایی را از سوریه بیرون می‌کشد جیمز ماتیس معروف به «سگ دیوانه» که برخی هم او را آخرین فرد عاقل باقیمانده در دولت ترامپ می‌دانستند نیز استعفا داد.



ماتیس در نامه استعفای خود به ترامپ تاکید کرده استعفا می‌دهد چون رئیس‌جمهور آمریکا این حق را دارد که وزیر دفاعی داشته باشد که بهتر با وی همسو باشد. بیست و ششمین وزیر دفاع آمریکا در متن استعفای خود نوشته: «لازم است موضعی غیرمبهم در قبال کشورهایی نظیر چین و روسیه داشته باشیم.»
استعفای ماتیس سوژه خبرنگاران شد اما نه از جهت استراتژی ترامپ در غرب آسیا و سوریه بلکه از این جهت که با استعفای وی دیگر «عملا کسی که اندکی سرش به تنش بیارزد کنار ترامپ باقی نمانده است». خبرنگاران آمریکایی، جداشدگان از ترامپ را با ضربدر در تصویری مشخص کرده و نوشته‌اند برای سال 2019 ترامپ نیاز به عکس جدید دارد.
با استعفای ماتیس تعداد اخراجی‌ها و استعفاهای دولت ترامپ از زمانی که وی قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته به رقم جالب بالای 50 نفر رسیده است. یعنی تقریبا هر 20 روز یک نفر! تنها در 7 ماه نخست حضور ترامپ در کاخ سفید شمار افرادي که برکنار يا استعفا دادند به 15 نفر رسید. ترامپ سرعت کم‌سابقه‌ای در استخدام نیرو و سپس اخراج افراد دارد و گاه دورۀ فعالیت برخی از کارکنان او در کاخ سفید، تنها به چند روز خلاصه می‌شود. بر این آمد و رفت‌های اجباری، شمار قابل توجه استعفاها را نیز باید افزود که یکی از آخرینِ آنها، استعفای همین «جیمز ماتیس» است.