kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۱۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

سفارت آمریکا در عربستان برای تظاهرات ضد سعودی فراخوان داد

سفارت آمریکا در ریاض در حساب رسمی توئیتری خود ویدیویی منتشر کرده و از مردم عربستان خواسته دست به تظاهرات علیه حکومت سعودی بزنند. اقدامی که باعث خشم سعودی‌ها شده است.



سفارت آمریکا در عربستان به تازگی ویدیویی در حساب توئیتری خود منتشر کرده که علاوه‌بر اینکه با واکنش‌هایی از سوی سعودی‌ها روبه رو شده، توجه تحلیلگران را نیز به خود مشغول کرده است. سفارت آمریکا در عربستان روز چهارشنبه با انتشار ویدیویی مردم عربستان را به «تظاهرات علیه حکومت» این کشور تشویق می‌کند تا «تغییرات سیاسی و اجتماعی مثبت» حاصل شود. این ویدیو ضمن حمایت از «تظاهرات مسالمت‌آمیز» به مخاطبان خود آموزش می‌دهد چگونه می‌توانند با شرکت در این گونه حرکات خواستار تغییرات شوند.
گوینده در بخشی از این ویدیو ضمن بیان اینکه «معترضان حتی در شرایط سرکوب و استبداد نیز می‌توانند اعتراض‌های خود را با موفقیت انجام دهند»، اعلام می‌کند «تحقیقات نشان می‌دهد در بازه زمانی۱۹۰۰ تا ۲۰۰۶، سودمندی و تأثیر اعتراضات مسالمت‌آمیز دوبرابر اعتراض‌های خشونت‌آمیز بوده است.»
خشم سعودی‌ها
روزنامه القدس العربی درباره این توئیت نوشته: «انتشار این ویدیو در بحبوحه تیره‌شدن روابط واشنگتن و ریاض بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، منتشر می‌شود.» مجلس سنای آمریکا هفته گذشته برخلاف نظر ترامپ با تصویب دو قطعنامه جداگانه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، را مسئول قتل خاشقجی اعلام کرد و همچنین رأی به پایان حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن داد. ریاض ضمن محکوم کردن این دو قطعنامه، آنها را دخالت آشکار در امور داخلی خود دانست.
 در گزارش این روزنامه همچنین آمده: «انتشار چنین توئیتی در حساب رسمی سفارت آمریکا در ریاض موجب خشم و عصبانیت کاربران سعودی شده است.» کاربران سعودی با محکوم‌ کردن این اقدام سفارت آمریکا نوشته است: «این توئیت خطرناک است و تأثیر معکوس خواهد داشت. ما خواستار حذف آن هستیم چرا که موجب آشوب و تظاهرات می‌شود.» کاربران دیگر نیز این اقدام را «تحریک‌کننده» خواندند و هدف آن را «ایجاد ناآرامی» در این کشور دانستند.
تاکنون سفارت آمریکا به جنجال ایجاد شده و خشم کاربران سعودی واکنشی نشان نداده است و سعودی‌ها هم واکنش رسمی به آن نداشته‌اند اما آنچه در عربستان طی سالیان اخیر یک واقعیت مسلم بوده این است که در پادشاهی استبدادی عربستان تظاهرات به‌شدت ممنوع است و افرادی که دست به تظاهرات بزنند اعدام می‌شوند.
رای الیوم هم در مطلبی در این باره نوشته: «زمان انتشار این توئیت و صدور آن از سوی سفارت آمریکا در ریاض و نیز کنسولگری‌های آن در جده و ظهران که به زبان‌های انگلیسی و عربی منتشر شد؛ نمی‌تواند اتفاقی باشد بلکه اقدامی عمدی است که نمایانگر سیاست جدید آمریکاست که سرفصل آن تحریک مردم عربستان برای برگزاری تظاهرات به شکل گسترده برای فشار بر حاکمان سعودی برای انجام اصلاحات سیاسی و اجتماعی و آزادی صدها فعال سیاسی که در پشت میله‌های زندان به سر می‌برند، است.»