kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۱۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

آل سعود بی‌اعتنا به توافق استکهلم همچنان در حال بمباران الحدیده

ائتلاف سعودی با وجود آغاز آتش‌بس رسمی در الحدیده همچنان توافق را در این بندر با بمباران مناطق مختلف آن نقض می‌کند.



پنج‌شنبه 22 آذرماه گروه‌های یمنی در سوئد برای آتش‌بس در استان الحدیده به توافق رسیدند و این آتش‌بس از سه‌شنبه 27 آذرماه رسما اجرایی شد. اما با این وجود آل سعود همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد.     
 به گزارش فارس، «یحیی سریع» سخنگوی رسمی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که مزدوران وابسته به عربستان همچنان در حال ادامه نقض توافق آتش‌بس در «الحدیده» موسوم به «توافق سوئد» هستند. خبرگزاری «سبأ نت» هم به نقل از «یحیی سریع‌» گزارش داده نیروهای وابسته به سعودی با بیش از 48 خمپاره و 13 موشک مناطق مسکونی شهر الحدیده را بمباران کردند. وی همچنین تأکید کرده که جنگنده‌های ائتلاف سعودی طی 24 ساعت گذشته استان‌های مختلف یمن را 39 بار بمباران کردند. به گفته این مسئول یمنی «نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی حمله مزدوران را از دو مسیر به سمت مواضع نیروهای انصارالله در «السلطاء، البارک، الصافح و تبه الصمود» واقع در «نِهم» دفع کردند». این مسئول یمنی در پایان تأکید کرده که هر اندازه مزدوران وابسته به عربستان دست به تنش و نقض توافق بزنند، ولی ارتش و نیروهای مردمی به آتش‌بس در الحدیده پایبند هستند. در همین راستا، یک منبع امنیتی دیگر هم  اعلام کرد که تروریست‌ها با توپخانه و سلاح نیمه سنگین و موشک‌های هدایت‌شونده چند محله را در «الحدیده» هدف قرار دادند.
از سوی دیگر، در قطعنامه پیشنهادی انگلیس درباره یمن که در شورای امنیت‌تصویب شد دولت آمریکا قطعنامه دیگری را به این شورا ارائه کرد. اعضای شورای امنیت از حدود دو هفته پیش مذاکرات سختی را درباره قطعنامه پیشنهادی انگلیس در مورد تایید گفت‌وگو‌های صلح یمن در سوئد، آغاز کرده بودند. قطعنامه پیشنهادی انگلیس شامل تایید گفت‌وگو‌های سوئد، دعوت همه طرف‌ها به پایبندی به آتش‌بس در یمن، استقرار گروه نظارتی سازمان ملل، جلوگیری نکردن از ورود کالا‌های تجاری و انسان‌دوستانه به یمن، محکومیت صادرات سلاح برای گروه‌های مسلح و نیز محکومیت حملات بی‌هدف به غیرنظامیان است. این قطعنامه تفاهم‌نامه استکهلم را تایید می‌کند و از طرف‌های یمنی می‌خواهد آن را بر اساس جدول زمانی تعیین‌شده، اجرا کنند.گفتنی است آمریکا، انگلیس و آلمان جزو تامین‌کنندگان اصلی سلاح‌های سعودی در جنگ یمن
هستند!