kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
در مناظره «برجام و CFT؛ داده‌ها و گرفته‌ها» مطرح شد

نبویان: تحریم‌های بعد از برجام در تاریخ انقلاب بی‌سابقه است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌های بعد از برجام در تاریخ انقلاب بی‌سابقه است.




مناظره سیدمحمود نبویان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت با موضوع «برجام و CFT؛ داده‌ها و گرفته‌ها» توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) (عضو دفتر تحکیم وحدت) برگزار شد.
نبویان در ابتدای این مناظره اظهار کرد: بنده دبیر کمیسیون بررسی برجام مجلس بودم؛ برجام ۶ جزو دارد که یک متن و ۵ ضمیمه است و ضمیمه اول تعهدات ایران است.
وی گفت: آمریکا در برجام از آقای ظریف تعهد گرفت که هرچه غنی‌سازی۲۰ درصد داریم از بین ببریم و ۳سال است که یک گرم ۲۰درصد تولید نکرده‌ایم و این درحالی است که در زمان آقای جلیلی 3/5 تا یازده تن غنی‌سازی می‌کردیم.
نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: فقط صنعت هسته‌ای به دستور آمریکا جمع نشد بلکه دانش هسته را نابود کردند و اکنون بسیاری از دانشمندان و متخصصان هسته‌ای کشور از فعالیت بازماندند و برخی از آنها در ادارات مشغول به کار شدند و از ظرفیت دانش این دانشمندان بی‌بهره مانده‌ایم.
نبویان اظهار داشت: سایت نطنز تقریبا برچیده شد و از ۲۰ درصد غنی‌سازی به 3/67 درصد رسیدیم، چرا؟ چون به تعبیر عده‌ای آمریکا کدخدای جهان است!
وی در بخش دیگری از مناظره گفت: تحریمی که ایران اکنون قرار دارد در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی سابقه ندارد و این بعد از برجام اتفاق افتاد و امروز یک بانک هم با ما کار نمی‌کند.
نماینده سابق مجلس افزود: امروز تحریم‌ها حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که آن زمان انرژی هسته‌ای را داشتیم اما امروز این دانش را از دست دادیم و تورم ۸۰ درصد شده و هیچ رابطه بانکی با کشورهای دنیا نداریم.
نبویان افزود: خروجی لایحه FATF یعنی مجرم شناختن مدافعان حرم و تحویل حاج قاسم سلیمانی است و کشور را به ناامنی می‌کشاند.
علی شکوری‌راد هم در قسمتی از این مناظره اظهار کرد: همه از این موضوع و از بین رفتن بخش اعظم دانش هسته‌ای ناراضی هستیم اما بحث این است که انتخاب بین بد و بدتر بود؛ بعضی وقت‌ها لازم است یکسری کارها انجام شود و برجام برای خروج از زیر بار تحریم‌های شدید امضاء شد.
وی افزود: با برجام توانستیم اجماع جهانی را به آمریکا بکشانیم این هم دستاورد است و باید بین اروپا و آمریکا شکاف ایجاد کنیم.
به گزارش فارس، در پایان این مناظره فرصتی برای پرسش و پاسخ دانشجویان اختصاص یافت اما علی شکوری‌راد با عنوان اینکه فقط تا ساعت ۲۰ می‌تواند حضور یابد، بدون پاسخ به سؤالات جلسه را ترک کرد که واکنش دانشجویان را در پی داشت.