kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
موضع قابل تامل رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی

با این پیام‌های غلط داخلی اگر اروپا گامی عملی ‌بردارد جای تعجب دارد!

کمال خرازی در اظهاراتی عجیب می‌گوید اگر به هر دلیلی ساز و کار مالی اروپا هم به نتیجه نرسد، ما از برجام خارج نمی‌شویم. باید گفت که با ارسال چنین پیامهای غلطی اگر طرف اروپایی گامی عملی در جهت تعهدات برجامی خود بردارد جای تعجب دارد.



سرویس سیاسی-

کمال خرازی، رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی اخیرا طی گفت‌و‌گویی با خبرگزاری دولتی ایسنا اظهارات قابل تاملی مطرح کرده است. وی در بخشی از این گفت وگو در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند ایران منتظر SPV است آیا واقعا این‌طور است؟ یا اینکه کشور در حال انجام اقداماتی برای مقابله با تحریم‌ها است؟ گفت: هر دو، در این‌که اروپایی‌ها قول دادند SPV  را اجرایی کنند، طبیعتا بایستی این کار را انجام دهند و اگر نشود،‌ باز تخلفی از طرف اروپایی‌ها و نقض تعهدات آنها است.
خرازی ابراز کرد: می‌خواهم بگویم اتکای ما نباید به این ابزارها باشد، بایستی در جهت طراحی راهکارهایی در داخل کشور گام برداریم تا بتوانیم مشکلات تحریمی و اقتصادی را حل کنیم و دولت هم در این زمینه تلاش خود را انجام می‌دهد که چگونه می‌تواند با وجود تمام مشکلات معیشت مردم را تامین و توسعه اقتصادی کشور را در حد معقول پی‌گیری کند.
وی درباره این‌که اگر به هر دلیلی ساز و کار مالی توسط اروپایی‌ها به نتیجه نرسد،‌ ایران چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند؟ گفت: ما کار خودمان را باید ادامه دهیم.
رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این‌که یعنی در این شرایط از برجام خارج می‌شویم؟ تاکید کرد: نه این به معنای این نیست که از برجام خارج می‌شویم،‌ اینکه در شرایط خاصی که اروپایی‌ها کاملا تعهدات خود را نقض کرده و دنبال نکنند ایران چه کاری خواهد کرد، بستگی به تصمیم مقامات عالی کشور دارد.
آقای خرازی به این مسئله توجه نمی‌کند که وقتی طرف اروپایی با دریافت چنین پیامهایی از داخل ایران مطمئن شوند که اگر spv هم به نتیجه نرسد ایران از برجام خارج نخواهد شد، اساسا چه لزومی دارد که در راستای عملی کردن آن اقدام کنند؟ آیا چنین مواضع غلطی مشابه مواضع رئیس‌جمهور و مسئولان وزارت خارجه نیست که منجر به خروج آمریکا از برجام بدون اجرای تعهداتش شد؟
ترامپ در حالی از برجام خارج شد که مطمئن شده بود ایران بعد از خروج او کماکان به حضور خود در برجام ادامه می‌دهد. موضوعی که 4 روز بعد از خروج آمریکا، فدیرکا موگرینی در شهر فلورانس ایتالیا آن را افشا کرد و گفت که: از [آقای] حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته است که در صورت خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران، این کشور همچنان در برجام باقی خواهد ماند»!
خرازی همچنین درباره این‌که با توجه به وعده اروپایی‌ها تا چه اندازه امکان عملیاتی شدن و یا نشدن سازوکار مالی (SPV) وجود دارد، اظهار کرد: عملی شدن ساز و کار بستگی به اراده اروپایی‌ها دارد، آنها تا به حال گام‌هایی را برداشتند و در صحنه گفتمان و اقدامات سیاسی کارهای خوبی را انجام داده‌اند، منتهی موقعی این‌ کارها قابل توجه است که اجرا شود.
خرازی تصریح کرد: در حال حاضر طبق آخرین گفت‌وگوهایی که انجام شده، آنها قول دادند که تا پایان سال جاری میلادی این سازوکار را اجرا کنند؛ لذا باید صبر کرد و دید که واقعا چقدر این کار را انجام خواهند داد.
وی همچنین بیان کرد: اما اتکای‌ ما به این چیزها نباید باشد، ما باید به توانایی داخلی، منابع داخلی، قدرت مردمی، ثبات و امنیتی که داریم، اتکا کنیم، راهکارهایی را در داخل کشور پیدا کنیم که چگونه در جهت توسعه اقتصادی گام برداریم به رغم تمام مشکلاتی که وجود دارد.
به گزارش ایسنا،خرازی خاطرنشان کرد: البته در این زمینه طراحی‌هایی را انجام داده‌اند و بنابراین در قبال نقض تعهدات ساکت نخواهند نشست، همان طور که در قبال نقض تعهد آمریکا ساکت ننشستند.
وی درباره این‌که برخی از منتقدان معتقدند که دولت عملا کار را رها کرده و منتظر است تا اروپایی‌ها کاری انجام دهند، ‌آیا شما هم معتقد هستید که دولت دست روی دست گذاشته و هیچ کاری انجام نمی‌دهد؟ گفت: نخیر، دولت تلاش خود را انجام می‌دهد  تا به سهم خود معیشت مردم را تامین کند، بنابراین،‌ اینگونه نیست که دست روی دست گذاشته است.