kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
آیت‌الله جوادی آملی:

اداره موفق کشور با سفارش و توصیه محقق نمی‌شود

مفسر قرآن کریم گفت: اگر مسئولی بخواهد در اداره مملکت موفق شود با سفارش و توصیه فایده ندارد.

آیت‌الله جوادی آملی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ابراز داشت: قرآن فرمود وهم و خیال در معارف عقلی، علمی و جهان‌بینی سهمی ندارد بلکه انسان باید عالمانه و محققانه سخن بگوید، در بخش انگیزه نیز باید عقل عملی و عدل سهم داشته باشد.
به گزارش رسا، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه رسول اکرم(ص) جاهلیت را به تمدن اسلامی تبدیل کردند، اظهار داشت: حضرت با سفارش و نصیحت کارها را پیش نبردند بلکه با عقل و عدل کارها را به پیش می‌بردند، اینگونه نبود که پیامبر(ص) تنها سفارش کند عالمانه و محققانه سخن بگویید بلکه برهان و دلیل آورد و اسلام را تثبیت کرد.
وی ادامه داد: اگر مسئولی بخواهد در اداره مملکت موفق شود با سفارش و توصیه فایده ندارد، نصایح در رتبه دوم قرار دارند یعنی بعد از اینکه همه کارها تثبیت شد، واعظ راه‌های مشخص شده را بیان می‌کند، از این رو قبل از مشخص شدن راه با سفارش نمی‌توان کار را به پیش برد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن فرمود که انسان تا جان دارد باید طلب علم کند، گفت: فهمیدن فریضه است چرا که اگر جامعه نفهمد پیش نمی‌رود، اسلام اندیشه و انگیزه جامعه را اصلاح کرد.
آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: پیامبر(ص) فرمود معارف دینی، توحید، وحی، نبوت، امامت، ولایت، معاد بعد فقه و احکام دینی و سپس حقوق و اخلاق علم را تشکیل می‌دهند اما ما همه را در فقه و اصول خلاصه کردیم و وضع حوزه‌ها به این صورت در آمد.
مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: قرآن فرمود کار انسان با آرزو پیش نخواهد رفت همانگونه که با وهم و خیال پیش نمی‌رود، جامعه باید از عقل و نقل معتبر استفاده کند و اگر انسان توانست آن را با یکدیگر جمع کند که بسیار خوب است اما در هر صورت باید حجتی داشته باشد.
وی افزود: انسان پاک فرشته متحرک است که البته در صورت ناپاکی می‌تواند شیطان متحرک باشد، چرا وقتی انسان می‌تواند پاک زندگی کند به سمت دیگر برود؟