kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
نگاهی مستند به خسارات اشغالگران در جنگ جهانی دوم به ایران

ارابه‌های مرگ

مرگ کودک بر اثر سرعت راننده آمریکایی
مرگ یک کودک ایرانی دیگر در اثر برخورد با اتومبیل ارتش آمریکا که با سرعت می‌رانده و راننده احتمالا مست بوده و... هیچ قانونی برای مجازات راننده خاطی وجود ندارد. پدر و مادر و خانواده‌ای پسر 8 ساله خود را از دست داده‌اند و هیچ ملجأ انسانی برای شکایت و دادخواهی وجود ندارد!
سند:
شهربانی کل کشور
اداره آگاهی
تاریخ 22/5/1324
شماره 8135
وزارت کشور
طبق گزارش شماره 3748 کلانتری 5 در تاریخ 11/5/24 بین چهارراه مختاری و ایستگاه راه آهن اتومبیل جیپ سواری شماره 2022699 نیروی آمریکا به رانندگی سرجوخه (اریست.م.د.ل.هی) از قسمت (جنرال.ب.لت) نیروی آمریکا که با سرعت از جنوب به شمال خیابان شاهپور در حرکت بوده، به پرویز شکوهی پسر مهدی 8 ساله تصادف، در نتیجه طفل مزبور در اثر صدمات وارده درگذشته است.
رئیس‌شهربانی کل کشور
سرتیپ ضرابی۱۷۶
زیرگرفتن طفل 8 ساله توسط اتومبیل نیروی شوروی
یک کودک دیگر در اثر تصادف با اتومبیل ارتش های‌اشغالگر و این بار ماشین روسی جان می‌سپارد و کسی پاسخگو نیست. محکمه و دادسرایی به ماجرا ورود نمی‌کند و نیروهای دولتی از بیگانه حمایت کرده و اندک اعتراضات مردمی را درهم می‌شکنند. سند زیر همین ماجرای غم‌انگیز را از زبان رئیس‌شهربانی کل کشور روایت می‌کند:
سند:
تاریخ 29/12/1324
شماره 16113/13344/1
محرمانه
وزارت کشور
محترما به استحضار می‌رساند:
گزارش شماره 784/797، 22/12/1324 شهربانی گرگان حاکی است ساعت 17 روز 19 ماه جاری ماشین شماره 456/78 متعلق به ارتش سرخ که راننده آن پطروردسکی، سرباز شوروی، بوده، در حال عبور از خیابان پهلوی به طفل 8 ساله آقا صادق مفیدی، اهل گرگان، تصادف و طفل سخت مجروح می‌شود. فورا مصدوم را به بهداری اعزام و پس از معاینه فوت می‌نماید. جنازه او پس از انجام تشریفات قانونی، دفن ولی اهالی در همان ساعت، اطراف ماشین را گرفته و مانع از حرکت ماشین شدند. بعضی هم تظاهراتی مانند شکستن شیشه و پاره کردن لاستیک و عملیات دیگر از خود نشان دادند. مامورین انتظامی در محل واقعه حاضر و...
رئیس‌شهربانی کل کشور
سرتیپ ضرابی۱۷۷
3 هزار ریال و یک دست لباس،
خون‌بهای کودک 6 ساله!
سند زیر درباره دختر بچه دیگری است که در اثر تصادف با ماشین نظامی‌اشغالگران این بار روس، فوت کرده و نظامیان ‌اشغالگر می‌خواهند خون بهای این دختر 6 ساله را بپردازند. خون بها ، 300 تومان پول نقد است و یک دست لباس تابستانی. همین! در قبال جان یک انسان که امروز همین حضرات به کرات از آن دم زده و دیگر کشورها را متهم به نقض حقوق آن می‌کنند، سابقه خودشان در برخورد با حقوق انسانی، چنین است که ملاحظه می‌فرمایید!
سند:
وزارت کشور
شماره 126
تاریخ 17/2/25
رونوشت فرماندهی کمانداران شوروی
فرمانداری شهرستان قزوین
 در جواب مراسله شماره 81 و 622 محترما مستحضر می‌سازد به عبدالله پدر دختر 6 ساله که در اثر تصادف ماشین شوروی فوت نموده بود، به نامبرده مبلغ سه هزار ریال وجه و یک دست لباس تابستانی داده شد و موضوع خاتمه یافت.
وچیوه لف
رونوشت بالا تعقیب شماره 496-5/2/25 برای استحضار وزارت کشور تقدیم می‌شود
فرمانداری شهرستان قزوین۱۷۸
بی سرپرست و یتیم شدن یک خانواده توسط متفقین
سند زیر شکایتی دیگر از یک زن بی‌پناه و بی‌سرپرست است که شوهرش، یک پاسبان جزء در آبادان هنگام ورود نیروهای انگلیسی به شهر، کشته شده. از همین روی او و 2 کودک صغیر، تنها و بی‌سرپناه مانده اند! زن، تنها ملجایی که می‌شناسد، مجلس شورای ملی است، به آن شکایت می‌کند تا دادش را بستاند اما نامه‌اش ، بدون آنکه مورد رسیدگی قرار بگیرد به آرشیو می‌رود و 57 سال آنجا می‌ماند تا اینکه امروز در برابر دیدگان شما قرار گرفته. شاید این طولانی‌ترین دادرسی تاریخ باشد که سرانجام مردم و تاریخ حق را به آن زن بیوه بی‌پناه داده و برای گرفتن حق و حقوق از دست رفته امثال او، اینک حدود 40 سال است دربرابر اعوان و انصار همان ‌اشغالگران و متفقین و انگلیسی ایستاده و خواب آنها را آشفته ساخته‌اند. اگرچه معلوم نیست آن زن و بچه‌هایش چه سرنوشتی پیدا کردند ولی امروز میلیون‌ها زن و بچه مانند او، دیگر شکایت‌شان را به آرشیوهای خاموش مجالس نمی‌برند، بلکه خود به پا خاسته و در مقابل ظلم و زور اخلاف آن ‌اشغالگران قیام کرده و می‌ایستند.
سند:
مقام محترم ریاست مجلس شورای ملی
به عرض می‌رساند ، شوهر کمینه سرپاسبان 3 جهانشاه نکوپور ، مامور شهربانی آبادان بوده ، روز سوم شهریور ماه 1320 در آبادان حین انجام وظیفه در روز ورود نیروی انگلیسی مقتول شده و کمینه با دو طفل صغیر در آبادان سرگردان هستیم و تاکنون حقوق وظیفه برای دو طفل او برآورده نشده است. مگر من و این دو بچه جزء ملت ایران نیستیم...زودتر حقوق وظیفه دو نفر طفل صغیر و یتیم را برآورد‌نمایید که لااقل این دو بچه که یکی داریوش 4 ساله و دیگری ایرج 2 ساله از بین نروند.
با تقدیم احترامات فائقه
عالمتاج نکوپور -9 / 11/ 1321
آدرس بنده توسط اداره فرهنگ آبادان برسد به دست عالمتاج عیال مرحوم سرپاسبان 3 جهانشاه نکوپور ۱۷۹