kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
بر اساس تحقیقات گروه‌های مستقل

آمار واقعی تلفات جنگ یمن 6 برابر آمارهای رسمی است

طبق آماری که یک موسسه غیر دولتی اعلام کرده است، تعداد قربانیان در جنگ یمن به بیش از 60 هزار نفر رسیده است. سازمان ملل این آمار را حداکثر 10 هزار نفر اعلام کرده بود! موسسات تحقیقاتی و برخی رسانه‌های بین‌المللی نیز آمار واقعی تلفات جنگ یمن را بسیار بیشتر از آمارهای رسمی اعلام می‌کنند.

رسانه‌های حامی عربستان و حتی نهادهای بین‌المللی در طول مدت جنگ یمن همواره آمار کشته‌ها را بسیار پایین اعلام کرده‌اند. این مسئله به نوعی کمک به عربستان در جنگ یمن به شمار می‌رود. اما آمار واقعی این جنگ حجم بالای جنایت آل سعود را نشان می‌دهد.  به گزارش فارس، آندرا کاربنی یک منبع آگاه از سازمان غیر دولتی(ACLED) در این مورد به شبکه خبری راشاتودی گفته که شمار کشته‌های مردم یمن در جنگ کنونی از 60 هزار نفر هم فراتر رفته است و این در حالی است که برخی رسانه‌ها با نادیده‌ گرفتن تخریب‌ها همچنان به آمارهای قدیمی استناد می‌کنند.
طبق آمار این موسسه، از ژانویه(دی ماه) سال 2016 بیش از 60 هزار نفر در یمن کشته شده‌اند و برآورد می‌شود که نیمی از این افراد در سال جاری جان باخته باشند. کاربنی افزود: «آنچه ما در گزارش‌ها می‌بینیم این است که دستکم یک تنبلی عمومی به عنوان مثال در ارائه آمار وجود دارد. سازمان ملل رقم 10 هزار نفر را اعلام کرده است و این تنها آمار رسمی از  سال 2016 تاکنون محسوب می‌شود و همچنان بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه از این آمار استفاده می‌کنند و میزان قابل توجه تخریب‌ها را نادیده می‌گیرند.» در واقع طبق این گزارش آمار واقعی کشته‌های یمن شش برابر آمار سازمان ملل است.
جنگ یمن وارد چهارمین سال خود شده و بر اساس گزارش‌ها در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل بیماری وبا، گرسنگی یا بمباران ائتلاف متجاوز سعودی می‌میرد. اخیرا روزنامه گاردین نیز اعلام کرده بود 85 هزار کودک یمنی به دلیل محاصره این کشور جان باخته‌اند.
الحدیده
اما با گذشت 5 روز از توافق استکهلم، تجاوز ائتلاف سعودی به «الحدیده» همچنان ادامه دارد. طبق این توافق از بامداد امروز آتش‌بس در الحدیده حاکم شده و نیروهای نظامی دو طرف باید از این بندر عقب‌نشینی کنند. البته وزیر خارجه دولت مستعفی یمن مدعی شده که اجرای توافق الحدیده ۲۴ روز طول خواهد کشید و طی آن نیرو‌های آنها به حومه‌های جنوبی و شرقی شهر الحدیده عقب‌نشینی خواهند کرد. با این حال در دو روز گذشته ائتلاف سعودی حملات زیادی به استان الحدیده داشته و همین مسئله سبب شده که مقامات انصارالله تاکید کنند ائتلاف سعودی به دنبال کارشکنی در اجرای آتش‌بس در الحدیده هستند.