kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

نظامیان سعودی مستقر در جیزان با حمله انصارالله دسته‌جمعی پا به فرار گذاشتند

عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در «جیزان» در جنوب غرب عربستان، سبب شد نظامیان سعودی به صورت دسته جمعی فرار کنند.

گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام‌الحربی» یمن، ویدیویی از عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه مواضع نظامیان سعودی در شرق «جبل الدود» در جیزان منتشر کرد. جیزان در جنوب غرب عربستان و در مرز یمن واقع شده است. یمنی‌ها سه منطقه جیزان، نجران و عسیر را خاک یمن می‌دانند که در قرن گذشته به خاک عربستان الحاق شده است.
به گزارش فارس، در ابتدای این ویدیو تصاویری از هدف قرار دادن مواضع سعودی‌ها با چندین موشک «زلزال 1» و خمپاره نشان داده می‌شود. پس از آن یگان‌هایی از ارتش و کمیته‌های مردمی اقدام به پیشروی به سمت مواضع شبه‌نظامیان ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان کردند و با آنها وارد درگیری مستقیم شدند؛ نظامیان سعودی فقط چند لحظه در برابر ارتش یمن مقاومت کرده و پس از لحظاتی پا به فرار گذاشتند. جنگنده‌های سعودی در تلاشی ناکام برای جلوگیری از پیشروی ارتش یمن وارد عمل شدند اما بی‌فایده بود. طی این عملیات خسارت‌های جانی و مالی گسترده‌ای به شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف وارد شد.
از سوی دیگر منابع خبری گزارش داده‌اند آتش‌بس میان طرف‌های درگیر جنگ در یمن از بامداد سه‌شنبه در بندر الحدیده این کشور اجرایی خواهد شد. داین نیسنبام، خبرنگار روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» این خبر را منتشر کرده است. یک منبع انصارالله نیز در گفت‌وگو با الجزیره آن را تأیید کرده است. «محمدعلی الحوثی» رئیس‌ کمیته انقلاب یمن نیز پیش از این گفته بود که «مارتین ‌گریفیتس» شنبه‌شب زمان آتش‌بس در الحدیده را تقدیم هیئت مذاکره‌کننده صنعا در گفت‌وگوهای صلح یمن کرده است. وی با وجود این، به زمان اجرایی شدن آن ‌اشاره نکرد.
گروه‌های یمنی روز پنجشنبه در سوئد اعلام کردند به توافقی بر سر بندر الحدیده، تبادل اسرا، کمک‌رسانی به شهر تعز و کاهش درگیری‌ها در این شهر دست پیدا کردند. علی‌رغم این، «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن گفت که ائتلاف سعودی با وجود توافقات حاصله به حملات خود در الحدیده ادامه می‌دهد و آتش‌بس را نقض می‌کند. وی روز شنبه گفت ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت اول از پایان مذاکرات سوئد، ۲۱ حمله هوایی در یمن انجام داده است. در همین حال سلیم المغلس عضو تیم اعزامی دولت نجات ملی یمن به رایزنی‌های اخیر در سوئد برای حل و فصل اوضاع این کشور تاکید کرد که هدف از تشدید اقدامات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی اجرایی نشدن توافق سوئد است.