kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
در واکنش به تحولات فرانسه و کل اروپا

ریچارد هاس: اروپا به هم ریخته و خطر قطعی است

در واکنش به تحولات فرانسه و تحولات شتابانی که در کل اروپا در جریان است «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا برای دومین بار طی 10 روز گذشته هشدار داده اروپا درآشفتگی به سر می‌برد و هیچ راه حلی نیز برای درمان این آشفتگی وجود ندارد.
سرویس خارجی-

جنبش ضد سرمایه‌داری فرانسه موسوم به «جلیقه زردها» شنبه این هفته وارد دومین ماه تولد خود شد. جنبشی که ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت سوخت شروع شد و در ادامه با پیوستن دانشجویان، دانش‌آموزان، کامیونداران و حتی اتحادیه‌های نیروهای پلیس به سرعت گسترش پیدا کرد و آنها  در پنجمین هفته نمایش قدرت خود در شهرهای مختلف فرانسه خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و استعفای ماکرون شدند. بنابر اعلام منابع فرانسوی احزاب چپ و راست این کشور به شدت در تلاش هستند که جنبش را به نفع خود مصادره کنند تا اینجای کار نیز به نظر می‌رسد چپ‌های فرانسه از راست افراطی جلو زده‌اند چرا که خواست‌هایی نظیر افزایش حداقل حقوق، افزایش مستمری و کاهش سن بازنشستگی، کاهش مالیات از قشرهای پایین و افزایش مالیات قشرهای بالا.
تعیین حداکثر حقوق و دستمزد و یک سلسله خواست‌های دیگر که خواست‌های تاریخی جنبش کارگری فرانسه است اکنون به صورت خواست‌های عمده شرکت‌کنندگان در اعتراضات درآمده است.
اروپا در آشفتگی
علل رشد سریع این جنبش ضد سرمایه‌داری، سرایت آن به سایر کشورها و اینکه چه آینده‌ای در انتظار فرانسه و اروپا است هنوز محل بحث بسیاری از کارشناسان دنیا است. هفته گذشته «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توییتی در این زمینه با اشاره به بروز سریع ناآرامی در برخی کشور‌های برجسته اروپایی نوشته بود: «اروپا به سرعت از پایدارترین منطقه جهان در حال تبدیل شدن به منطقه‌ای است که هرچه باشد، پایدار نیست.»
وی حالا در مقاله جدید خود تحت عنوان «اروپا در آشفتگی به سر می‌برد» نوشته: «دموکراسی، شکوفایی و صلح تاریخی در اروپا در وضع نامطمئنی قرار گرفته است و با رفتار آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که با متحدان، مانند دشمنان برخورد می‌کند، این قاره باید با تهدیدات فزاینده پیش روی خود مقابله کند.» همین چند سال پیش، سخت بود که باور کنیم اتحادیه اروپا بخشی از جهانی باشد که فرانسیس فوکویاما در پایان جنگ سرد از آن به عنوان پایان تاریخ یاد کرده است. دموکراسی، شکوفایی و صلح به نظر می‌رسید که به صورت قاطعانه تثبیت شده باشد. دیگر چنین نیست. بخش‌هایی از پاریس در حال سوختن است. انگلیس با برگزیت دچار شکاف شده است.
ایتالیا با رهبری غافلگیرکننده ائتلاف راست افراطی روبرو شده است که در حال مقاومت در برابر قوانین بودجه اتحادیه اروپا است. آلمان در حال مواجه شدن با ائتلاف جدید و در مراحل اول گذار یک رهبر جدید قرار دارد. اسپانیا در حال روبرو شدن با ملی‌گرایی کاتالونیا است و روسیه نیز در حال انجام تجاوزات جدید علیه اوکراین است. آینده تاریخی دموکراسی، شکوفایی و صلح در اروپا در مسیر نامطمئنی قرار گرفته است.»
اوضاع بهتر نمی‌شود
این مقاله می‌افزاید:  «واکنش‌های اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در برابر معترضان (جنبش ضد سرمایه‌داری) موجب دامن زدن به تظاهرات بیشتر شد و مشکل بودجه این کشور را تشدید کرد. ما نباید تصور کنیم که اوضاع بهتر خواهد شد.
رسیدن راست افراطی در فرانسه و دیگر احزاب سیاسی مشابه به هدف خود در ترکیب عوام‌گرایی اقتصادی و سیاسی فقط به زمان کمی نیاز دارد و نظم سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم را به خطر می‌اندازد... این بی‌نظمی در اتحادیه اروپا علت واحدی ندارد و راه حل واحدی هم برای آن وجود ندارد. دقیق‌تر بگوییم که هیچ راه حلی ندارد.»به اعتقاد رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، مجموعه این تحولات نظم سیاسی پس از جنگ جهانی را با خطر مواجه کرده است.
تظاهرات در فرانسه، بلژیک ، اتریش، صربستان، مجارستان و ایتالیا
روز شنبه و همزمان با تظاهرات در فرانسه اما در بلژِیک ، اتریش، صربستان  و ایتالیا نیز شهرهای مختلف شاهد تظاهرات مردمی بود، البته با بهانه‌های مختلف. در فرانسه و شهر پاریس و سایر شهرهای این کشور بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده پلیس به شدت با معترضان درگیر شد و بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی  تعداد بازداشتی‌های تظاهرات روز شنبه به 186 نفر رسید.
طبق اعلام وزارت کشور فرانسه، ۶۹ هزار نیروی پلیس در شهرهای اصلی فرانسه از جمله پاریس، تولوز، بوردو و سن‌تتین در خیابان‌ها حضور داشتند تا با معترضان مقابله کنند.
شبکه تلویزیونی «ار‌تی‌بی‌اف» بلژیک نیز اعلام کرد: در جریان اعتراضات روز شنبه جلیقه زردها در بروکسل حدود 50 نفر بازداشت شده‌اند.
معترضان در میدان «لوکزامبورگ» در نزدیکی ساختمان پارلمان اروپا بازداشت شدند. تظاهرکنندگان قصد داشتند به سوی دفاتر نهادهای اروپایی از جمله ساختمان کمیسیون اروپا راهپیمایی کنند.
این سومین تظاهرات گسترده طرفداران جنبش موسوم به «جلیقه زردها» در پایتخت بروکسل به شمار می‌رود.
تظاهرات قبلی که بدون مجوز نهادهای قانونی برگزار شده بود، در نهایت منجر به درگیری با نیروهای پلیس شد.
 اعتراضات بلژیک پس از آغاز تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه در اواسط نوامبر به راه افتاده است. شنبه هفته قبل نیز بیش از 400 نفر در جریان اعتراضات بروکسل بازداشت شده بودند.
به گزارش تسنیم، بیش از 17 هزار نفر در وین اتریش نیز  علیه سیاست‌های راست محافظه‌کارانه دولت اتریش اعتراض کردند.
در اعتراضات علیه دولت راست محافظه‌کار اتریش همچنین برخی گروه‌های چپ‌گرا شرکت داشتند. معترضان جوراب‌هایی را در هوا گرفته بودند و روی دست‌نوشته‌هایی که حمل می‌کردند نوشته شده بود: «سیاست شما بیش از جوراب‌های کهنه بوی تعفن می‌دهد.» آن‌ها همچنین علیه نژادپرستی اعتراض کردند.
 معترضان در آستانه اولین سالگرد تشکیل دولت ائتلافی در اتریش در هفته آینده همچنین به تصمیمات دولت برای ممنوعیت روسری در کودکستان‌ها و مدارس ابتدایی اعتراض کردند.
بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، در صربستان نیز  تظاهر‌کنندگان با وجود بارش برف شدید در مرکز بلگراد تجمع کردند.
 آنها دولت «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان را متهم کرده‌اند که تحمل منتقدان و مخالفان را ندارد و آنها را تحت فشار می‌گذارد. بر روی دست‌نوشته‌هایی که معترضان با خود حمل می‌کردند نوشته شده بود: «ووچیچ- دزد» و «صربستان باید تا کی این وضعیت را تحمل کند؟» جرقه تظاهرات به اواخر ماه نوامبر(آبان) برمی‌گردد یعنی زمانی که به «بروکو استفانویچ» رهبر چپ‌گراها در شهر کروسواچ واقع در جنوب صربستان حمله شده بود. در ادامه اعتراض‌های مردمی به طرح مربوط به قوانین کار، بار دیگر بوداپست مجارستان نیز عرصه تظاهرات و درگیری پلیس با معترضان بود.
خبرنگاران حاضر در محل شمار افرادی که در تظاهرات در برابر پارلمان مجارستان شرکت کرده بودند را دو تا سه هزار نفر ارزیابی کردند. تعدادی از حاضرین به سمت نیروهای پلیس بمب‌های دودزا و بطری پرتاب کردند و پلیس هم از گاز اشک‌آور استفاده کرد.
 تظاهرکنندگان سومین شب بود که در مخالفت با قانونی که از آن به عنوان قانون برده‌داری یاد می‌شود و نیز سیاست‌های دولت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان تظاهرات برگزار کردند.
پلیس شمار بازداشتی‌ها را افزون بر 50 نفر اعلام کرد و افزود که دست‌کم 14 نفر از نیروهای پلیس هم زخمی
 شده‌اند.
همچنین هزاران نفر روز شنبه در شهر «رم» در اعتراض به قوانین ضدمهاجرتی جدید ایتالیا تظاهرات کردند.