kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹

خشم پیونگ‌یانگ از افزایش شدید بودجه نظامی کره‌جنوبی

پیونگ یانگ افزایش کم سابقه بودجه نظامی کره جنوبی را به شدت محکوم کرد و آن را مغایر با فرآیند تنش زدایی در شبه جزیره خواند.

مذاکرات آمریکا وکره شمالی چندی پیش به منظور کاهش تنش در شبه جزیره کره آغاز شد. در همین چارچوب، دو کره توافق کرده بودند کمی از فضای امنیتی در مجاورت مرزها بکاهند. در همین راستا، تا کنون اقداماتی صورت گرفته و چهارشنبه هفته گذشته نیزتعدادی از پست‌های نگهبانی مستقردر نقاط صفر مرزی برچیده شده‌اند. اما، در شرایطی که به نظر می‌رسید این تحولات شروع خوبی برای روابط جدید بین دو کشور باشد، اقدام جدید سئول مبنی برافزایش چشم گیر بودجه نظامی، خشم پیونگ یانگ را برانگیخته است. وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده که حدود 41 میلیارد و 400 میلیون دلار برای بودجه سالانه خود کنار گذاشته، بودجه‌ای که در 11 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
خبر دیگر آنکه ،خبرگزاری ان.بی.سی آمریکا گزارش داد، کره شمالی با وارد کردن نفت از مسیر دریایی جدید، درحال دور زدن تحریم‌های سازمان ملل است. این انتقال نفت درحالی انجام می‌شود که آمریکا تلاش زیادی برای توقف انتقال نفت به کره شمالی انجام داده است. کره شمالی همچنین از کشتی‌های کوچکتر برای عدم شناسایی توسط کشتی‌ها و هواپیماهای عضو ائتلاف آمریکا استفاده می‌کنند. « دونالد ترامپ» هم روز جمعه در پیامی توئیتری نوشت: «خیلی از مردم سؤال کرده‌اند که مذاکرات ما با کره شمالی چگونه پیش می‌رود. پاسخ من همیشه این بوده که ما هیچ عجله‌ای نداریم.» وی در این توییت این را هم گفته که ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای موفقیت اقتصادی در کره شمالی وجود دارد و این موضوعی است که «کیم جونگ اون» رهبر آن کشور بهتر از همه بدان واقف است.این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که کره شمالی نسبت به روند مذاکرات با آمریکا بدبین شده و بطور ضمنی آن را بی‌حاصل خوانده است.