kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
در همان 24 ساعت نخست

آل‌سعود با بمباران «الحدیده» توافقنامه استکهلم را نقض کرد

ائتلاف سعودی هنوز جوهر توافق «استکهلم» خشک نشده 21 نوبت استان الحدیده را بمباران کرد تا بار دیگر نشان دهد، غیرقابل اعتماد است.



سرویس خارجی-

طبق این توافق جنگ در الحدیده باید متوقف می‌شد.
گروه‌های یمنی روز پنج شنبه هفته گذشته پس از یک هفته مذاکره در سوئد به توافق رسیدند. مهم‌ترین محور توافقات نیز در مورد الحدیده بود. قرار بر این شد که درگیری‌ها در این بندر پایان بپذیرد. اما ائتلاف سعودی به سرعت اقدام به نقض این توافق کرد. به گزارش تسنیم به نقل از المیادین، در حالی که مدت زمان زیادی از توافق آتش‌بس در الحدیده یمن نمی‌گذرد منابع خبری از وقوع درگیری‌هایی در مناطق حومه شرق الحدیده خبر دادند. المیادین خبر داد جنگنده‌های سعودی مناطقی را در التحیتا و بیت الفقیه طی 7 بار بمباران کرده و اقدام به پرتاب بمب‌های خوشه‌ای در مزارع منطقه المجامله در الحدیده در غرب یمن کردند.از سوی دیگر، وزارت دفاع یمن نیز دیروز اعلام کرد ائتلاف سعودی طی ساعت‌های گذشته بیش از 50 خمپاره را به منطقه التحیتا در الحدیده شلیک کرده است. «سرهنگ یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن گفت:« در 24 ساعت نخست پس از مذاکرات سوئد، ائتلاف به سرکردگی عربستان 21 حمله هوایی را انجام داده و توپخانه‌های آنها بیش از 100 خمپاره را به صورت بی‌هدف به سوی مناطق مسکونی شهر الحدیده شلیک کردند. همچنین مزدوران آنها نیز پس از پایان گفت‌وگوها تلاش کردند که از جبهه‌های ساحل غربی به داخل الحدیده نفوذ کنند که مبارزان یمنی مانع از این نفوذ شدند.»یحیی سریع اضافه کرد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تلاش دارند تا شرایط را برای موفقیت تلاش‌های صلح فراهم کرده و به درد و رنج مردم یمن پایان دهند... ارتش یمن آماده پاسخ به هرگونه نقض آتش‌بس است. گفتنی است حمله ائتلاف عربستان به الحدیده تنها چند ساعت پس از آن روی داد که طرف‌های یمنی در مذاکرات استکهلم بر توقف فوری درگیری‌ها در الحدیده و بندرگاه‌های آن و «الصلیف» و «راس عیسی» توافق کردند.
زمینه چینی برای نقض توافق
در همین حال، «احمد المیسری»، وزیر کشور در دولت مستعفی یمن گفت که نباید بیش از حد به توافق حاصل شده در سوئد خوش‌بین بود! او در گفت وگو با یک روزنامه محلی در عدن مدعی شد که نیرو‌های انصارالله و دولت نجات ملی به این توافق ملزم نخواهند بود و توافق‌های حاصل شده به این دولت «ثبات و عمر» زیاد خواهد داد. وزیر کشور دولت مستعفی یمن همچنین با تکرار اظهارات سعودی‌ها و اماراتی‌ها مدعی شد که دولت نجات ملی و انصارالله در آستانه شکست بودند! ولی توافق سوئد برای آن پیروزی شد. او با اهانت به یمنی‌ها گفت: «هر یمنی‌ای که حوثی‌ها (انصارالله) را باور کند، چهارپایی است که مستحق سواری دادن به آن‌هاست».(!) المیسری همچنین از اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها تن به این توافق داده و آن را قبول کردند، شدیدا ابراز تأسف کرد.
جزئیات جدید از توافق
اما دفتر «مارتین‌گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن جزئیات کامل توافق استکهلم در مورد یمن را منتشر کرد. طبق گزارش دفتر «مارتین‌گریفیتس» ، طرفین درخصوص سه مسئله توافق کردند:1-توافق درخصوص شهر الحدیده و بنادر «الحدیده، الصلیف و رأس عیسی»2-سازوکار اجرای توافق تبادل اسرا 3- اعلام تفاهمات دو طرف درخصوص تعز. طبق این گزارش طرفین در چند مورد تعهد دادند: 1- اجرای موارد توافق شده به‌صورت کامل و تلاش برای برداشتن موانع پیش‌روی توافق2- از هرگونه اقدام یا تصمیمی که فرصت اجرای توافق را مختل می‌کند خودداری کنند.3- التزام کامل به ادامه گفت‌و‌گوها بدون هیچ قید و شرطی در ماه ژانویه(دی ماه)
توقف فوری درگیری‌ها در استان الحدیده و بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی که از زمان امضای توافق باید اجرایی شود از مهم‌ترین بندهای این توافق به‌شمار می‌رود. بند مهم دیگر این توافق این است که مسئولیت امنیت شهر الحدیده و بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی برعهده نیروهای امنیت محلی طبق قانون یمن خواهد بود و در این راستا باید مسیرهای قانونی رعایت شود و موانع پیش روی مؤسسات محلی برای انجام وظایف خود برچیده شود.