kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
طبق اظهارات نماینده سازمان ملل در یمن

مذاکرات استکهلم به الحدیده که رسید گره خورد

برخی گزارش‌ها می‌گویند مخالفت هیئت دولت مستعفی یمن با طرح فرستاده سازمان ملل درباره الحدیده باعث شده مذاکرات صلح در سوئد گره بخورد. فرستاده سازمان ملل هم تهدید کرده در صورت شکست مذاکرات، موضوع را به شورای امنیت می‌کشد.


سرویس خارجی-

مذاکرات صلح بین گروه‌های مختلف یمنی در حالی از روز پنجشنبه گذشته در سوئد شروع شده که طرفین بر سر برخی مسائل دچار اختلافات اساسی شده‌اند. اولین و تنها دستاورد این مذاکرات توافق در مورد تبادل اسرای دو طرف بوده است. اما گویا طرح مسئله «الحدیده» مذاکرات را وارد چالش‌های زیادی کرده است.  ایسنا در این باره به نقل از شبکه اسکای نیوز نوشته، «منابع یمنی اعلام کردند که هیئت دولت مستعفی یمن در مذاکرات صلح با طرح مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل درباره شهر الحدیده و بندر آن مخالفت کرده است. این طرح شامل توقف عملیات نظامی از جمله حملات موشکی، عقب‌نشینی همزمان یگان‌های نظامی و شبه نظامیان به خارج از الحدیده و تشکیل کمیته امنیتی نظامی با مشارکت سازمان ملل برای نظارت بر تدابیر امنیتی است.»
در همین راستا مارتین گریفیتس نیز به خبرنگاران گفته: «مذاکرات صلح یمن در سوئد ۱۴ دسامبر(23آبان) به پایان خواهد رسید و در صورتی که سازمان ملل مجبور به ادامه‌ مذاکرات شود، گفت‌وگوها در مکان دیگری غیر از سوئد انجام خواهد شد. دور دوم مذاکرات نیمه دوم یا اواخر ژانویه(دی ماه) برگزار می‌شود و احتمالا کویت میزبان این مذاکرات باشد». وی همچنین تاکید کرده: ماموریتش‌ سهیل شرایط برای ایجاد توافق بر سر  انتقال سیاسی و خلع سلاح با هدف حل سیاسی بحران در این کشور است. گریفیتس این را هم گفته که، عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن و عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله تبادل اسرا را در لیست اولویت‌های خود قرار داده‌اند: «من از طرف‌های درگیر می‌خواهم که تمامی اسرا را آزاد کنند.»
 وی در عین حال تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات کنونی به شورای امنیت رجوع و طرفی را که در مذاکرات کارشکنی می‌کند معرفی خواهد کرد. سازمان ملل نیز اعلام کرده موضوع الحدیده سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مسئله در مذاکرات سوئد است.
از سوی دیگر، محمد عبدالسلام، رئیس هیئت اعزامی انصارالله یمن به مذاکرات صلح سوئد اعلام کرد، در صورتی که ائتلاف متجاوز سعودی مذاکرات صلح سوئد را ناکام بگذارد ملت یمن گزینه‌ای جز مقاومت در برابر این متجاوزان نخواهد داشت. عبدالسلام در عین حال تصریح کرد: «ما خواهان آن هستیم که طرف مقابل در این گفت‌وگوهای سیاسی جدی بوده و اقدامات لازم برای اعتمادسازی مانند بازگشایی فرودگاه صنعا را اتخاذ کند.»