kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
واشنگتن پست خبر داد

همکاری سایبری اسرائیل و عربستان برای شناسایی و قتل مخالفان آل سعود

روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار گزارشی مبسوط و مستند از همکاری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و عربستان، به اقدام این دو به تاسیس مراکز سایبری پرداخته و نوشته هدف آنها از این همکاری رصد و قتل مخالفان سعودی است.

ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی مفصل به شرح جزئیات کمک رژیم صهیونیستی به عربستان در عرصه جاسوسی سایبری برای رصد مخالفان پرداخته است. آن‌طور که خبرگزاری فارس به نقل از این روزنامه نوشته، «دیوید ایگناتیوس»، نویسنده این گزارش تاکید کرده، «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی یکی از مخالفانی بود که قربانی همکاری این دو رژیم در عرصه سایبری شد.
به اعتقاد ستون‌نویس واشنگتن‌پست آمریکا، اسرائیل، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای حامی سیاست‌های عربستان به ریاض برای تقویت ظرفیت‌هایش در زمینه جاسوسی سایبری کمک کرده‌اند و این سرانجام به «پایانی فاجعه‌بار» در اسلامبول ختم شده است. «ایگناتوس» به برنامه‌های ادعایی بن سلمان برای تغییر سیاست‌های افراطی عربستان هم ‌اشاره کرده و درباره آن نوشته: «محمد‌بن‌سلمان، وعده تغییر داد، اما بی‌ثباتی به ارمغان آورد. زرادخانه دیجیتالی که او گردآوری کرد به ابزاری برای ادامه حکومت مستبدانه خودش تبدیل شد.» قرارگاه این مرکز برای شناسایی و هدف قرار دادن مخالفان مرکزی به نام «مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای» در ریاض بود که هدایت آن را «سعود القحطانی»، مشاور سابق بن سلمان به عهده داشته است. سعود القحطانی یکی از مقام‌هایی است که حکومت عربستان بعد از فشارهای بی‌امان ترکیه و جنجال‌های بین‌المللی بر سر قتل خاشقجی او را از تمامی سمت‌هایش برکنار کرد.طبق گزارش ایگناتوس، قحطانی و همکارانش در ابتدا با یک شرکت ایتالیایی کار می‌کردند و بعد اقدام به خریداری محصولات تولید شده توسط دو شرکت اسرائیلی کردند. قحطانی برای پیشبرد برنامه‌های ولیعهد سعودی و سرکوب مخالفان او به تدریج شبکه‌ای ایجاد کرد که وظیفه آن رصد مخالفان و در دست گرفتن کنترل فضای مجازی بود. مطابق این گزارش، سعودی‌ها تشکیل قرارگاه سایبری خودشان را حدود یک دهه پیش ایجاد کردند. در آن زمان قحطانی برای ملک عبدالله پادشاه قبلی عربستان کار می‌کرد.طبق نوشته «ایگناتوس»، هنگامی که ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ تاج و تخت سلطنت را به دست گرفت، تلاش‌های دربار سعودی در زمینه فعالیت‌های سایبری افزایش پیدا کرد. یک مقام اطلاعاتی اروپایی می‌گوید ابزارهای سایبری که برای مقابله با تروریسم به آنها نیاز است همان ابزارهایی هستند که از آنها می‌توان برای سرکوب منتقدان و مخالفان هم استفاده کرد، بنابراین مبارزه با تروریسم، پوشش مناسبی برای فعالیت‌های این رژیم فراهم می‌کرد.